Novinky od Herman na CZECHBUSu
Přes 300 nových validátorů se čtečkou bankovních a proprietárních karet, čtečkou QR kódů a označovačem lístků – typ EVK 5.2. bude jezdit ve vozidlech Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. Foto BP

Společnost Herman na veletrhu představila standardní ukázku sortimentu a několik novinek. Například nový validátior pro check-in / check-out s možností dokupu jízdenek a přiřazení nových nosičů do budoucna. Nový displej pro e-papír nabíjený z baterek nebo pomocí solárních panelů, kombinovaný označník zastávek LED a e-papír nebo odbavovací zařízení doplněné o navigaci se zobrazováním trasy vozidla.

Společnost Herman na veletrhu představila standardní ukázku sortimentu a několik novinek. Například nový validátior pro check-in / check-out s možností dokupu jízdenek a přiřazení nových nosičů do budoucna. Nový displej pro e-papír nabíjený z baterek nebo pomocí solárních panelů, kombinovaný označník zastávek LED a e-papír nebo odbavovací zařízení doplněné o navigaci se zobrazováním trasy vozidla.

Nový validátor se čtečkou bankovních a proprietárních karet, čtečkou QR kódů a označovačem lístků – typ EVK 5.2. Validátor je připraven na provoz check-in / check-out s možností dokupu lístků a s možností přiřazení i nových nosičů (klíčenka) pro budoucí nosič předplatných časových kupónů přímo ve vozidle bez nutnosti jejich zadání na prodejních místech dopravních společností. V e-shopu pak může jejich držitel provést přiřazení časového kupónu k tomuto nosiči ve svém účtu. Validátory je možno napájet pouze pomocí PoE, a proto není nutno vést napájecí kabeláž k validátoru. Validátor je možno dálkově restartovat i při jeho případném „zakousnutí“ přímo z kabiny řidiče, a to za pomocí eth. swiche ECU-08P1, ECU-08P2 či ECU-08P3.

Nový zobrazovací displej typu e-papír NIP-32  (nízkoenergetický informační panel), který může dlouhodobě pracovat z baterek či pomocí solárních panelů. Rozlišení displeje je 2560x1440 (přesná velikost 31,2“). Svojí velikostí umožňuje jeho rozdělení na více částí, z nichž na každé z nich může být zobrazena různá informace – např. aktuální odjezdy, jízdní řády a aktuální informace z dopravy. Displej může obsahovat podsvit, tj. ve večerních hodinách lze tlačítkem tento podsvit aktivovat. Provozní teplota této již III. generace je od -15 °C do +60 °C.  Mezi další funkce může patřit TTS (převodník Text-To-Speech), povelový přijímač signalizace od nevidomých EPNEV, tlačítka na listování obsahu, apod. Mezi novinku patří možné použití nových komunikačních technologií  IoT, LTE-M nebo standardní LTE/5G (5G je novinka tohoto roku) a to dle výsledné poskytnuté energie (možné spotřeby) a dle požadavku na přenos dat a způsobu aktivity práce s displejem. Minimální rozměry v označníku 770 x 470 mm (lze i na stojato).

Kombinovaný označník LED, e-papír a V2X. Tento typ označníků je již v provozu více jak rok včetně napájení z veřejného osvětlení. Obsahuje standardní řešení zastávkového LED panelu, např. 40 x 120 LED diod s plochou pro zobrazení datumu a času. V dolní části je integrován 13,3“ LCD displej typu e-papír s podsvitem. Panel umožňuje listování v jízdních řádech či zobrazování aktualit z dopravy. Panel má integrovánu i V2X komunikační jednotku a může komunikovat s projíždějícími se vozidly veřejné dopravy a dle toho upravovat aktuální zobrazení odjezdů ze zastávek. Celý systém je řízen z nového dispečerského systému Transportela.

Komunikační jednotka UCU 5.0N s doplňkovým dotykovým LCD terminálem pro řidiče (tzv. HMI – human machine interface) je určena jako ostrovní řešení preference vozidel veřejné dopravy do vozidel. Komunikační jednotka je určena na montáž na střechu vozidla a je propojena pomocí ethernetu s PoE napájením na zobrazovací jednotku VST 070. Ta je umístěna v dosahu řidiče. Zobrazovací jednotka po zadání linky a spoje zobrazuje jízdní řád vozidla, varovné zprávy ze C-ITS systému a průběh komunikace s řadiči křižovatek včetně preference typu řízeného staničení. Komunikační jednotka může být osazena modemem LTE či 5G. Celý systém je dohlížen v rámci serveru AnBOS a jízdní řády pro vozidla pak připravuje SW Transportela (možnost A v přednášce o preferencích).

Navigaci na palubním počítači EPIS 5.0A – nově byl náš palubní počítač s odbavením doplněn i o navigaci se zobrazením trasy vozidla a postupným odmazáváním projeté dráhy vozidla. Umožňuje tak projet daný linkospoj s tím, že řidič nepotřebuje „zácvik“. V navigaci jsou i vyznačeny zastávky. Samozřejmostí je i možnost změny měřítka a možnost vidět i okolní vozy veřejné dopravy. Na základě této trasy je možno i řešit automatickou preferenci vozidel, pokud se tato trasa nahraje do komunikační jednotky.

Kromě výstavního stánku prezentovala firma Herman své zkušenosti z realizace projektů na konferenci Veřejná doprava ON-LINE 2023.


Novinky od Herman na CZECHBUSu
Nový zobrazovací displej typu e-papír NIP-32 (nízkoenergetický informační panel), který může dlouhodobě pracovat z baterek či pomocí solárních panelů. Foto Herman
Novinky od Herman na CZECHBUSu
Kombinovaný označník LED, e-papír a V2X. 45 těchto 4 a 6 řádkových označníků je v Třebíči. Foto BP
Novinky od Herman na CZECHBUSu
Ing. Ivo Herman na veletrhu CZECHBUS 2023. Foto BP