Reklama
Reklama
person rebus  date_range 06.01.2025

Na začátku roku 2022 vláda v rámci plánu France Relance zavedla bonus na nákup nebo dlouhodobý pronájem autobusů poháněných elektřinou nebo vodíkem. Cílem je masivní obnova vozového parku pro zlepšení kvality ovzduší. Tento bonus činil 30 000 eur pro autobusy a autokary. Od 1. ledna 2023 byla podpora vyhrazena pro minibusy. Systém vyplácení zneužili podnvodníci, kteří fiktivně registrovali více než 500 elektrických autobusů a žádali o dotace. Ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.

Pro získání dotace bylo nutné vyplnit příslušný formulář a přiložit technický průkaz pořízeného vozidla, kopii faktury nebo nájemní smlouvy a další doklady. Žádost musela být podána do šesti měsíců od data fakturace vozidla nebo zaplacení prvního nájemného v případě pronájmu. Výplatu podpory poté jménem státu provedla Agentura pro služby a platby (ASP). Tento systém vedl podle francouzského deníku Le Monde k rozsáhlému podvodu, o kterém informoval 25. prosince. Článek, publikovaný v rámci vyšetřování registračních podvodů, popisuje postupy vedoucí k získání veřejné dotace. Podle něho více než polovina z asi 600 elektrických autobusů registrovaných mezi listopadem 2022 a lednem 2023 nikdy neexistovala. Server Transbus.org již zaznamenal existenci těchto fiktivních vozidel registrovaných v systému registrace vozidel v článku „Autobusy a autokary: Zpráva o registraci do roku 2023“ zveřejněném loni v lednu. Podrobnou analýzou registrací autobusů z let 2022 a 2023 dospěl k závěru, že mezi květnem 2022 a červnem 2023 bylo zaregistrováno více než 500 elektrobusů, které neodpovídají skutečným vozidlům. K tomuto podvodu byly použity tři modely autobusů: Karsan eJest (vozidlo kategorie M2, 492 případů), Bluebus 6 metrů (kategorie M3, 11 případů v roce 2022) a Heuliez GX 337 Elec (kategorie M3, 1 případ v roce 2022). Celkem bylo registrováno 504 fiktivních elektrických autobusů na více než 120 různých vlastníků v 9 francouzských egionech. Téměř 50 % z Île-de-France, zejména z Paříže a Seine-Saint-Denis. Státní úřady uvedly pro deník Le Monde, že tyto podvody odhalily a částky zůstaly výrazně pod 10 miliony eur“. Pokud by však podpora ve výši 30 000 eur byla skutečně vyplacena za všechny tyto fiktivní autobusy, ztráta mohla dosáhnout více než 15 milionů eur.

Zpravodajství
Ve spolupráci s katarskou národní dopravní společností Mowasalat zahájil čínský Yutong výstavbu závodu, který má ročně opustit 300 místně vyrobených elektrických autobusů Yutong. Kromě Kataru bude nabízet vozy do dalších zemí Blízkého východu i Evropy.
Reklama
Čínské hlavní město na konci roku 2024 schválilo nové předpisy na podporu technologie autonomního řízení ve městě, přičemž úřady plánují povolit veřejné autobusy a taxíky bez řidiče, uvedl list China Daily . Autonomní vozidla úrovně 3, která projdou silničním testováním a hodnocením bezpečnosti, se budou moci přihlásit do silničních zkoušek. Nová pravidla vstoupí v platnost od 1. dubna.
Tallinna Linnatransport (TLT) oznámila vítěze aukce svých 38 trolejbusů Solaris Trollino. O nákup až dvacet let starých vozidel z hlavního města Estonska byl velký zájem. Z osmi nabídek byl nejúspěšnější moldavský městský podnik v Kišiněvě Regia Transport Electric. Hlavní město Estonska od listopadu nasazuje na trasy místo trolejbusů autobusy a připravuje modernizaci trolejbusových tras pro nové vozy. Trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem dodá na konci příštího roku Solaris nebo Škoda Group.
Nejen v České republice vyjíždí do ulic měst nazdobené vozy dopravních společností s vánočními motivy. Pozadu nezůstávají ani v zahraničí.
Milník k dosažení cíle strategie do roku 2026 - vstoupit na severoamerický trh. Solaris získal první smlouvu na dodávky autobusů s nulovým emisemi s King County Metro, která poskytuje tranzitní služby do měst Seattle, Washington a dalších 34 měst.
První vánoční trolejbus zřejmě vyjel před více než 30 lety v Hradci Králové. Letos už svátečně vyzdobené trolejbusy, tramvaje a autobusy vytvářejí adventní atmosféru v Karlových Varech a Plzni . Zlíně a Otrokovicích , v Praze , v Brně, v Olomouci , Pardubicích, Přerově, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Českém Těšíně, Chomutově a Jirkově, v Děčíně, v Chebu, v Ostravě a v Mostě a Litvínově a dalších městech.
Na odborné konferenci RED, kterou 4. prosince uspořádalo Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), se diskutovalo o rozvoji, efektivitě a dostupnosti MHD. Tři bloky zajímavých a živých diskuzí zahájil ministr dopravy Martin Kupka a předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. V diskuzích se prolínaly názory dopravních odborníků, ekonomů, politiků i laické veřejnosti.
V sobotu 14. prosince 2024 náhle zemřel vedoucí provozu ČSAD SVT Praha a náš spolupracovník Mgr. Dan Vyhnalík. Pracoval v oboru IT v dopravě po celý svůj život a stal se za tu dobu "inventářem" naší společnosti.
Město Benešov se stalo jedním z vítězných projektů 8. ročníku soutěže Chytrá města 2024 v kategorii Smart+ za modernizaci městské hromadné dopravy. Projekt, jenž se zaměřuje na inovace a udržitelnost veřejné dopravy, byl oceněn za své pokrokové řešení v oblasti městské mobility, které denně využívá více než 3 000 cestujících. Mají nové minibusy a jízdné mají zdarma.
Kam na hory skibusem
person rebus  date_range 14.12.2024
Jizerské hory, Krkonoše, Krušné hory, Beskydy, Orlické hory, areály pro zimní sporty v Jižních Čechách a na Šumavě. Na lyže a běžky můžete i bez auta.
Aktuálně
Po kloubovém trolejbusu Škoda-Sanos z roku 1982, který pracovníci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice díky jeho dezolátnímu stavu opravovali několik let, se vrací do Technického muzea v Brně s opravenými schody historický autobus Ikarus 280 z roku 1989.
Veřejnou zakázku Tallinna Linnatransport (TLT) na pořízení 40 bateriových trolejbusů vyhrála ŠKODA ELECTRIC. Osmnáct dvounápravových a dvacet dva třínápravových trolejbusů s karosériemi SOR dodá za 30,14 mil. EUR. TLT může v opci objednat dalších 30 trolejbusů.
Pro rok 2024 objednal DPMB prvních deset autobusů ICN 9,5 z rámcové smlouvy na celkem 20 ks. Jeden z vozů vystavil SOR Libchavy na veletrhu CZECHBUS v listopadu. Všech deset do provozu dostane v první polovině ledna 2025. Vozidla nahradí už vyřazené minibusy Stratos. Celková investice za desítku autobusů činí 51 milionů korun. Pokud se osvědčí, DPMB může nakoupit dalších deset kusů za stejnou cenu.
Městský autobusový dopravce TransJakarta uvedl v polovině prosince do provozu 200 nových elektrických autobusů a zvýšil tak jejich počet na celkem 300. Do šesti let plánuje v Jakartě provozovat 10 000 elektrických autobusů. Denně převeze průměrně 1,7 milionů cestujících.
Reklama
Milí čtenáři. Chtěli bychom vám poděkovat za přízeň, kterou nám již více než 20 let projevujete a ani loňský rok nebyl výjimkou. Snažíme se nabídnout zajímavé informace z domácí i zahraniční autobusové scény a váš zájem nás těší a motivuje. Do nového roku 2025 přejeme dobré zdraví, pozitivní myšlení, pohodu a šťastnou cestu ať už pojedete kamkoliv. Pro zajímavost se můžete podívat, co se na Busportálu v roce 2024 nejvíce četlo.
Prosincový žebříček nejvíce čtených článků je poskládaný prakticky jen z domácích zpráv. Na konci roku 2024 se měnili dopravci v PID, v městské dopravě v Třebíči a brzy čekají první novinky i cestující na Vysočině. Od 1. února 2025 v oblasti Žďárských vrchů, Bystřicka, Velkomeziříčska, a Havlíčkobrodska. Ve stejném termínu se změní také provozovatel městské autobusové dopravy v Uherském Hradišti. ČSAD BUS Uherské Hradiště nahradí Znojemská dopravní společnost – PSOTA, která vyhrála výběrové řízení a bude pro město zajišťovat MAD dalších 10 let. Pro provoz má mít k dispozici minimálně 11 nových nízkopodlažních nízkoemisních a bezemisních autobusů. Část z nich bude pravděpodobně elektrických.
Zakázku na zajišťování městské autobusové dopravy v Třebíči získal BORS před rokem. Řidiči a cestující se mohou těšit na 25 nových autobusů, deset bude plně elektrických SOR ENS 12 a zbývající dieselové SOR NS 12. Co dalšího se změní v MAD Třebíč?
Autobusový dopravce Z-Group bus, který na Kroměřížsku zajišťuje pro Zlínský kraj dopravní obslužnost, do nákupu pěti nových nízkopodlažních autobusů Iveco Crossway LE 12 M investoval více než 25 milionů korun. Letos koupil celkem 15 nových autobusů Iveco.
Dopravní společnost Zlín-Otrokovice zveřejnila znovu zadávací řízení na nákup trolejbusů. Předmětem zakázky " Obnova vozového parku parciálními trolejbusy 2025 “ je uzavření pětileté smlouvy na dodání celkem až 60 nových parciálních nízkopodlažních trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem vhodných pro zajištění dopravní obslužnosti ve Zlíně a Otrokovicích a uzavření smlouvy o zajištění záručního, mimozáručního a pozáručního servisu.
Těsně před vánočními svátky 2024 objednal Dopravní podnik Bratislava osm nových kloubových autobusů SOR NSG 18 z rámcové smlouvy na dodávku celkem až 130 těchto autobusů . Lhůta na dodání prvních osmi je nejpozději do dvanácti měsíců.
Reklama
Bustec
Reklama
TEZAS navíc
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací