Oficiální vyjádření ministerstva dopravy k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy. Na dálkové a příměstské autobusy se požadavky na zcela bezemisní provoz nevztahují, pro městské autobusy je termín posunut o pět let, navíc v mezidobí dojde ještě k přezkumu nařízení.
Oficiální vyjádření ministerstva dopravy k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy. Na dálkové a příměstské autobusy se požadavky na zcela bezemisní provoz nevztahují, pro městské autobusy je termín posunut o pět let, navíc v mezidobí dojde ještě k přezkumu nařízení.
Na jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku dne 16. října byl přijat obecný přístup Rady k nařízení o nových emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy (o výsledku jsme informovali). Česká republika přispěla k významnému zmírnění dopadů připravované regulace. Nejvýznamnější změnou je vynětí všech dálkových a příměstských autobusů z požadavků na zcela bezemisní provoz a oddálení závazku plně bezemisních městských autobusů o pět let na rok 2035. Schválený návrh počítá také s přezkumem cílů i celého nařízení v roce 2027.
“Stejně jako v případě emisní normy EURO 7 jsme zajistili zmírnění dopadu návrhu na dostupnost dopravy a české firmy. Přestože jsme se dobrali řady ústupků v náš prospěch, ve finálním hlasování jsme se museli zdržet, protože norma je pro nás pořád přehnaně ambiciózní a obtížně dosažitelná,“ zdůrazňuje ministr dopravy Martin Kupka. Změny budou mít pozitivní dopad i na místní samosprávy a městské dopravní podniky.
Společně s dalšími státy bylo vyjednáno:
- Všechny nové městské autobusy budou povinně plně bezemisní až od roku 2035, ne od roku 2030, jak původně navrhovala Evropská komise. „Pro Českou republiku, která patří mezi jednoho z evropských lídrů výroby autobusů a města zde ve velké míře zajišťují MHD, je to důležitý bod celého návrhu,“ říká ministr Martin Kupka, do jehož gesce toto nařízení spadá.
- Cíle bezemisního provozu se nebudou vztahovat na dálkové, regionální a příměstské autobusy.
- Zapojení korekčního fakturu (carbon correction factor) do revizní doložky, což by umožnilo do cílů v určité míře započítat i například pokročilá biopaliva nebo syntetická paliva. „Pokládáme to za důležitý vklad k dodržení principů technologické neutrality,“ zdůrazňuje Kupka.
- Revizní klausule, která zajistí opětovné vyhodnocení účinnosti a udržitelnosti opatření v roce 2027.
Co se oproti původnímu návrhu nemění:
- Limity snížení emisí CO2 u nových nákladních vozidel pro jednotlivé milníky:
- 45% snížení emisí od roku 2030;
- 65% snížení emisí od roku 2035;
- 90% snížení emisí od roku 2040.
Návrh Evropské komise se týká nákladních automobilů (nad 5 tun), městských a dálkových autobusů (nad 7,5 tuny) a také přípojných vozidel (nemotorových vozidel tažených motorovým vozidlem) nad 8 tun.
Návrh se nevztahuje na tato těžká vozidla:
- vozidla produkovaná malými výrobci;
- vozidla používaná k těžebním, lesnickým a zemědělským účelům;
- vozidla zkonstruovaná a vyrobená k použití ozbrojenými silami a pásová vozidla;
- vozidla zkonstruovaná a vyrobená nebo upravená k použití civilní ochranou, požární službou a službami odpovídajícími za udržování veřejného pořádku nebo neodkladnou lékařskou péči;
- účelová vozidla, jako jsou popelářské vozy.
Pokud jde o další postup ve vyjednávání návrhu, ministerstvo očekává přijetí pozice ze strany Evropského parlamentu a následně bude přikročeno k vyjednávání mezi Radou a Evropským parlamentem o výsledně podobě textu.
Tisková zpráva MD, 17.10.2023