Nové eIntouro úspěšně odolalo podmínkám na polárním kruhu
Inženýři z Daimler Buses ujeli 3 000 kilometrů dlouhou trasu z Neu-Ulmu do Finska a zpět na vlastních kolech. K dobíjení využívali pouze veřejně dostupnou nabíjecí infrastrukturu. Schopnost rychlého nabíjení baterií umožnila krátké přestávky na nabíjení a rychlé pokračování v cestě. Při testech v zimních podmínkách eIntouro uspělo. Foto Daimler Buses

Daimler Buses testoval bateriový elektrický meziměstský autobus ve Finsku. Zaměřil se na hospodaření s energií, nabíjecí schopnosti, elektrický pohon a brzdový systém při teplotách pod nulou. Výrobce nabídne pro elektrickou mobilitu v meziměstském provozu dva délkové modely eIntouro. Premiérově eIntouro uvidíme na veletrhu Busworld 2025 v Bruselu.

Daimler Buses testoval bateriový elektrický meziměstský autobus ve Finsku. Zaměřil se na hospodaření s energií, nabíjecí schopnosti, elektrický pohon a brzdový systém při teplotách pod nulou. Výrobce nabídne pro elektrickou mobilitu v meziměstském provozu dva délkové modely eIntouro. Premiérově eIntouro uvidíme na veletrhu Busworld 2025 v Bruselu.

Elektricky poháněné autobusy musí splňovat stejné nároky dopravních společností jako na jejich protějšky s klasickými naftovými motory. I ve ztížených povětrnostních podmínkách, jako je zima, led a sníh, musí vozidla spolehlivě odvézt cestující.

Proto ve finském Rovaniemi proběhly zimní testy odolnosti dvou téměř sériově vyráběných vozidel Mercedes-Benz eIntouro. V extrémních klimatických podmínkách, jako jsou zasněžené a zledovatělé vozovky, ostrý vítr a teploty až minus 30 stupňů, testoval vývojový a testovací tým první bateriový meziměstský autobus od společnosti Daimler Buses, aby prozkoumal další optimalizační opatření.

Před zahájením sériové výroby procházejí všechny nové typy autobusů Daimler Buses rozsáhlou testovací rutinou, která zahrnuje bezpečnostní testy a zátěžové testy a také testy řidičů v extrémních vedrech a extrémních mrazech.

Během cesty do Finska inženýři důkladně prozkoumali všechny funkce a systémy obou eIntouro v praxi. Součástí úkolů týmu byla například také koordinace řízení pohonu a modulu centrálního pohonu, stejně jako koordinace řazení třístupňové převodovky integrované do modulu centrálního pohonu a optimalizace brzdového managementu, kde rozhodující roli hraje rekuperace elektrického motoru.

eIntouro dokázalo během zimní testovací jízdy prokázat své schopnosti na dlouhé vzdálenosti: inženýři z Daimler Buses ujeli 3 000 kilometrů dlouhou trasu z Neu-Ulmu do Finska a zpět na vlastních kolech. K dobíjení využívali pouze veřejně dostupnou nabíjecí infrastrukturu. Schopnost rychlého nabíjení baterií umožnila krátké přestávky na nabíjení a rychlé pokračování v cestě.

V Rovaniemi věnovali odborníci zvláštní pozornost chování baterií a elektrického pohonu eIntouro za nepříznivých povětrnostních podmínek. Zkontrolovali mimo jiné charakteristiky studeného startu, nabíjecí schopnost vysokonapěťového systému při extrémně nízkých teplotách a ochranu komponent pohonu, softwaru a rozhraní proti chladu. Kromě toho byly intenzivně testovány systémy tepelného a energetického managementu. Oba zajišťují zachování baterií a hnacího ústrojí, i prostoru pro cestující a pracoviště řidiče, při správné teplotě, správně a energeticky úsporně i při nízkých teplotách.

Součástí zimního testu byly také četné testy jízdních a brzdných vlastností na površích s různou přilnavostí. Tyto testy byly mimo jiné použity ke koordinaci všech bezpečnostních systémů, jako jsou ESP a ASR, a asistenčních systémů řidiče.

Martin Teigeler, vedoucí produktového inženýrství Daimler Buses: „Naše rozsáhlé testy chování baterií a elektrického hnacího ústrojí při extrémních teplotách pod nulou a jízdních vlastností vozidel na zledovatělých vozovkách nebo v rozbředlém sněhu nepřinesly pouze důležitá zjištění pro další optimalizaci. Ukázaly také, že bateriové elektrické eIntouro je plně funkční i v zimních podmínkách.“

Mercedes-Benz eIntouro vychází z vysokopodlažního autobusu Mercedes-Benz Intouro se vznětovým motorem, ale místo toho je vybaven bateriovým elektrickým pohonem. Daimler Buses díky němu nyní poprvé nabízí elektrickou mobilitu pro klasické meziměstské linky, školní autobusy a kratší dálkové cesty. Kromě eIntoura dlouhého 12,18 metru bude k dispozici také eIntouro M s délkou 13,09 metru. Umožňuje tak varianty sedadel od 50 do maximálně 63 míst. Aktualizace softwaru lze do eIntouro nainstalovat „vzduchem“.


Nové eIntouro úspěšně odolalo podmínkám na polárním kruhu
Meziměstské bateriové elektrické Intouro na testech ve Finsku. Foto Daimler Buses