Nová třínápravová elektrická Scania
Scania uvádí na trh třínápravový elektrický autobusový podvozek pro LE autobusy. Foto Scania.

Výrobce autobusů Scania rozšiřuje prostřednictvím nové varianty podvozku nabídku elektrických bateriových autobusů pro regionální dopravu. Nový podvozek kombinuje nedávno uvedený elektrický pohon, nové možnosti nabíjení a zadních náprav. Podvozek je variantou platformy se sníženým vstupem a pohonem 4x2, který využívá baterie Northvolt s kapacitou až 520 kWh, který představila Scania v říjnu 2023 na Busworld ve verzi elektrického autobusu s karosérií Castrosua. Baterie vyvinuté se švédským výrobcem Northvolt speciálně pro těžká užitková vozidla mají za optimálních podmínek umožnit dojezd přes 500 km na jedno nabití.

Výrobce autobusů Scania rozšiřuje prostřednictvím nové varianty podvozku nabídku elektrických bateriových autobusů pro regionální dopravu. Nový podvozek kombinuje nedávno uvedený elektrický pohon, nové možnosti nabíjení a zadních náprav. Podvozek je variantou platformy se sníženým vstupem a pohonem 4x2, který využívá baterie Northvolt s kapacitou až 520 kWh, který představila Scania v říjnu 2023 na Busworld ve verzi elektrického autobusu s karosérií Castrosua. Baterie vyvinuté se švédským výrobcem Northvolt speciálně pro těžká užitková vozidla mají za optimálních podmínek umožnit dojezd přes 500 km na jedno nabití.

Pokud se týká baterií, Scania v pátek 11. dubna 2025 oznámila akvizici průmyslové divize Northvot Systems, která od roku 2017 vyvíjí a vyrábí baterie pro těžký průmysl. V březnu 2025 společnost vyhlásila bankrot. Akvizice zahrnuje výrobní kapacity, výzkumné a vývojové centrum a tým přibližně 260 zaměstnanců. Provoz je umístěn na dvou místech: v pronajatém výrobním závodě v Gdaňsku v Polsku a ve výzkumném a vývojovém centru v Tomtebodě ve Stockholmu ve Švédsku. Získaná společnost bude partnerem obchodní jednotky Power Solutions jako samostatný podnik a Scania tak chce posílit svou nabídku elektrifikace.

Nový podvozek Scania 6x2*4

Nízkopodlažní varianta podvozku je navržena pro splnění požadavků středně těžkého a těžkého provozu a díky zvýšené kapacitě pro cestujícíc ve srovnání se stávajícím modelem 4x2 LE BEV je vhodá pro městské, příměstské a kratší meziměstské trasy. Poskytuje maximální výkon i v náročných podmínkách po celou dobu své životnosti, a jeho flexibilita umožňuje úpravy podle potřeb výrobců nástaveb i požadavků zákazníků, uvádí výrobce.

Převodovky náprav jsou navrženy pro co nejlepší energetickou účinnost a dlouhou životnost. Dva nové převody mají rychlejší převodové poměry a snižují vnitřní ztráty, což vede k vyšší účinnosti. Kromě toho je nová řízená vlečená náprava umístěna za poloosou a je navržena tak, aby odpovídala nové zadní nápravě a přispěla k lepšímu rozložení hmotnosti a snížení opotřebení pneumatik.

Pro zákazníky přináší nová varianta 6x2*4 LE BEV v každodenním provozu řadu klíčových výhod. Robustní konstrukce podvozku pomáhá zvýšit odolnost vozidla a tím prodlužuje jeho životnost, zatímco flexibilní přizpůsobení specifickým aplikacím výrazně zlepšuje celkovou účinnost. Vylepšený pomocný rám autobusu minimalizuje hladinu hluku a zlepšuje ovladatelnost, což zajišťuje pohodlnější cestu pro cestující i řidiče. A také, umístění součástí vozidla usnadňuje údržbu, snižuje náklady a zvyšuje provozní dostupnost autobusu. Popisuje Scania.

S kompletně novým elektrickým strojem je tato třínápravová elektrická varianta spolehlivá, energeticky úsporná a výkonná, a proto poskytuje vynikající provozuschopnost, dojezd, zrychlení a rozjezd, a to i v prudkých kopcích. A díky nové možnosti vysokorychlostního nabíjení v zadní části vozu a několika dalším napájecím bodům, ze kterých si zákazníci mohou vybrat, nabízí flexibilitu pro splnění místních požadavků,“ říká Carl-Johan Lööf, ředitel pro produktový management pro řešení přepravy osob ve společnosti Scania.

S rostoucím trendem elektrifikace budou autobusy postavené na této platformě konkurenceschopné po celém světě a mohou být použity k rozšíření elektrického provozu na nové typy aplikací.“

Připomeňme, že švédský výrobce autobusů Scania, který je součástí německého koncernu Volkswagen, ukončil v roce 2023 výrobu kompletních vozidel. Závod v polském Slupsku se po restrukturalizaci zaměřil na podvozky a kompletní autobusy nabízí ve spolupráci s nástavbáři.   

Scania Group


Nová třínápravová elektrická Scania
Scania koupila divizi Northvolt, která vyrábí mimo jiné baterie do užitkových vozidel. Foto Scania
Nová třínápravová elektrická Scania