Práva cestujících v autobusové a autokarové dopravě
Předpisy EU v této oblasti se týkají zejména dálkové autobusové a autokarové dopravy, jejíž výchozí nebo cílový bod se nachází v zemi EU. Svá práva můžete uplatnit v případě, že cestujete s dopravcem, který provozuje linkovou dopravu, kdy cestující do autobusu nastupují a z něj vystupují na předem určených zastávkách podle stanoveného jízdního řádu. Jako dálková se doprava označuje tehdy, pokud plánovaná délka trasy (ne vaše cesta) činí minimálně 250 km.
Během vaší cesty musí autobusový či autokarový přepravce poskytovat jasné a správné informace o službách a právech cestujících. Tyto informace by měly být rovněž dostupné ve formátu vhodném pro osoby se zdravotním postižením.
- Cesta autobusem nebo autokarem byla zrušena.
- Autobus nebo autokar vyjel se zpožděním
- Autobus nebo autokar vyjel před plánovaným časem odjezdu
- Vaše zavazadlo bylo poškozeno nebo ztraceno při nehodě
- Utrpěli jste zranění při autonehodě
- Při smrtelné nehodě jste přišli o vyživující osobu (rodiče, manžela apod.)
- Nebyla dodržena moje práva osoby se zdravotním postižením nebo omezenou schopností pohybu a orientace.
Jak uplatnit svá práva?
Pokud se domníváte, že vaše práva nebyla respektována, měli byste do 3 měsíců ode dne, kdy k problému došlo, podat stížnost společnosti, která autobusovou nebo autokarovou dopravu provozuje. Ta musí ve lhůtě 1 měsíce reagovat a do 3 měsíců po obdržení stížnosti vám musí zaslat definitivní odpověď. Pokud nejste spokojeni s tím, jak váš problém vyřešili, můžete podat stížnost k příslušnému vnitrostátnímu orgánu ve vaší zemi. Vnitrostátní orgán by vám měl poskytnout nezávazné právní stanovisko týkající se postupu podání stížností.
Můžete se také pokusit vyřešit svůj spor prostřednictvím mimosoudních postupů nebo subjektu alternativního řešení sporů. Alternativní řešení sporů mohou využít pouze obyvatelé EU.
Můžete podniknout formální právní kroky a podat žádost o odškodnění podle pravidel EU – využít tzv. evropské řízení o drobných nárocích. Dále se také můžete obrátit na soud v zemi, v níž je dopravce registrován. Lhůty pro podání žaloby proti dopravci u vnitrostátního soudu jsou definovány pravidly promlčení platnými v jednotlivých zemích EU.
Pomoc a poradenství ohledně problémů souvisejících s právy cestujících v autobusové a autokarové dopravě vám také poskytne místní evropské spotřebitelské centrum.
Váš autobusový nebo autokarový spoj byl zrušen
Pokud je vámi zarezervovaná jízda autobusem nebo autokarem zrušena, musí vás přepravce nebo provozovatel terminál co nejdříve informovat o situaci – nejpozději však do 30 minut po plánovaném odjezdu.
Je-li váš dálkový spoj (250 km a více) zrušen proto, že bylo prodáno více míst, než je k dispozici, došlo k předčasnému odjezdu nebo z provozních důvodů, musí vám společnost:
- buď do 14 dnů vrátit jízdné a tam, kde je to nutné, zajistit bezplatný návrat do výchozího bodu vaší cesty v nejbližším možném termínu (pokud kvůli zpoždění nemůžete vykonat účel své cesty), nebo
- vám umožnit pokračovat v cestě, či vás přesměrovat za srovnatelných podmínek, do cílové destinace v nejbližším možném termínu a bez dodatečných nákladů.
Je-li váš dálkový spoj (250 km a více) zrušen a vaše cesta měla trvat déle než 3 hodiny, máte rovněž nárok na:
- občerstvení nebo jídlo v závislosti na délce čekání a za předpokladu, že je v autobuse nebo na terminálu k dispozici
- ubytování, pokud je nutný nocleh (maximálně 2 noci a maximálně 80 eur za noc), a na dopravu do místa ubytování a zpět do terminálu.
Pozor!
Pokud byla vaše jízda autobusem nebo autokarem zrušena z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek nebo přírodní katastrofy ohrožující bezpečný provoz autobusu nebo autokaru, nemusí dopravce hradit náklady na ubytování nebo dopravu do místa vašeho ubytování.
Autobus nebo autokar vyjel se zpožděním
Je-li pravidelná jízda autobusem nebo autokarem, kterou jste si rezervovali, zpožděna při odjezdu (z důvodů bezpečnosti silničního provozu), musí vás autobusový/autokarový přepravce nebo provozovatel terminálu informovat:
- o situaci co nejdříve, nejpozději však do 30 minut po plánovaném čase odjezdu, a
- o odhadovaném času odjezdu, jakmile je tato informace k dispozici.
Je-li odjezd vašeho dálkového spoje (250 km a více) zpožděn o více než 2 hodiny, musí vám společnost:
- buď vrátit jízdné a tam, kde je to nutné, zajistit bezplatný návrat do výchozího bodu vaší cesty v nejbližším možném termínu (pokud kvůli zpoždění nemůžete vykonat účel své cesty), nebo
- vám umožnit pokračovat v cestě, či vás přesměrovat za podobných podmínek, do cílové destinace v nejbližším možném termínu a bez dodatečných nákladů.
Pokud vám přepravce tyto možnosti nenabídne, můžete později podat stížnost a požádat o vrácení peněz za jízdenku a o náhradu ve výši 50 % ceny jízdenky. Přepravce musí tuto náhradu zaplatit do jednoho měsíce od podání žádosti.
Jestliže měla vaše cesta dálkovým autobusem či autokarem (250 km a více) trvat déle než 3 hodiny a váš odjezd je opožděn o více než 90 minut, máte mimo to rovněž nárok na:
- občerstvení nebo jídlo v závislosti na délce čekání a za předpokladu, že je v autobuse nebo na terminálu k dispozici
- ubytování, pokud je nutný nocleh (maximálně 2 noci a maximálně 80 eur za noc), a na dopravu do místa ubytování a zpět do terminálu.
Pozor!
Pokud zpoždění způsobily nepříznivé povětrnostní podmínky nebo přírodní katastrofa, není přepravce povinen vám náklady na ubytování uhradit.
Autobus nebo autokar vyjel před plánovaným časem odjezdu
Pokud váš autobus nebo autokar vyjel před plánovaným časem odjezdu, považuje se to za zrušení jízdy. V takovém případě máte stejná práva, jaká platí v případě zrušení celé jízdy.
Vaše zavazadlo bylo poškozeno nebo ztraceno při nehodě
Byla-li vaše zavazadla nebo jiné osobní věci během nehody dálkového autobusu či autokaru (250 km a více) poškozeny nebo ztraceny, máte právo na náhradu škody. Přesná výše odškodnění je stanovena vnitrostátními předpisy.
Dojde-li k poškození či ztrátě invalidního vozíku nebo jiné pomůcky mobility, máte nárok na náhradu nákladů spojených s jeho nahrazením nebo opravou.
Pozor!
Vaše zavazadlo bylo během jízdy odcizeno
Pokud se vám během cesty autobusem nebo autokarem ztratí nebo jsou odcizena vaše
zavazadla, nelze využít žádná pravidla EU, ale můžete uplatnit nárok podle vnitrostátních
pravidel. Chcete-li získat více informací, obraťte se na autobusového/autokarového
přepravce a vyžádejte si znění podmínek vztahujících se na vaši jízdenku.
Utrpěli jste zranění při autonehodě
Pokud jste se během nehody dálkové autobusové nebo autokarové linky (250 km a více) zranili, máte nárok na odškodnění. Přesná výše odškodnění je stanovena vnitrostátními předpisy.
Autobusový nebo autokarový přepravce vám také musí poskytnout první pomoc (např. tak, že přivolá záchrannou službu) a zajistit jakékoli další okamžité praktické potřeby, včetně potravin, oblečení a v případě potřeby i ubytování.