
Reportáž Zdeňka Kresy z první noční prohlídky tramvajové vozovny Slovany, kterou pro zájemce přichystaly Plzeňské městské dopravní podniky.
Reportáž Zdeňka Kresy z první noční prohlídky tramvajové vozovny Slovany, kterou pro zájemce přichystaly Plzeňské městské dopravní podniky.
Plzeňské městské dopravní podniky připravují rekonstrukci tramvajové vozovny na Slovanech. Pro přiblížení stávajícího nevyhovujícího stavu uspořádaly PMDP komentované noční prohlídky vozovny. Návštěvníkům bylo představeno pět hlavních důvodů rekonstrukce depa.
- Kritický stav hal
Vozovna tramvají Slovany slouží svému účelu již od roku 1943, kdy nahradila původní vozovnu v Cukrovarské ulici. Tehdy nová vozovna Slovany byla ale postavena pro tramvaje s výrazně nižší hmotností, než mají dnešní moderní vozidla – jejich váha je často až šestinásobná. V kombinaci s nevhodným materiálem pro stavbu betonového podloží se stav vozovny v průběhu let zhoršuje. V roce 2014 byl odborníky označen stav haly za kritický. Provoz na řadě kolejí v halách musel být zakázán, u některých stání proběhly alespoň provizorní opravy. Při vjezdu do krytých hal musí některé vozy projíždět vraty se sklopenými zrcátky. Původní stará hala je navíc historicky koncipována jako neprůjezdná, dlouhodobě tak vyvstává problém s obtížnou manipulací tramvajových vlaků.
- Nedostatečná kapacita
- Hluková zátěž
- Chybějící vybavení
- Zajištění adekvátních podmínek pro zaměstnance
Trojice následujících nočních prohlídek vozovny v noci z 29. na 30. listopadu už má svoji kapacitu plně obsazenou, vzhledem k velkému zájmu připravuje PMDP další prohlídky na leden 2019. Na začátek příštího roku je naplánována i beseda s občany, která má rekonstrukci vozovny podrobněji přiblížit.
Zdeněk Kresa s využitím TZ PMDP

První z trojice exkurzí tuto noc se vydává do útrob vozovny.


Nevyhovující prostory pro konání kontrolních prohlídek (kombinace montážních jám a lávek by při pádu ze střechy tramvaje byla fatální).

Jediná stísněná temperovaná hala pro deponování manipulační techniky.

Řady tramvají odstavených pod širým nebem.

Řady tramvají odstavených pod širým nebem.
Exkurze v prostorách dílny pracovníků horního vedení.

Tramvaje odstavené v "nové" průjezdné hale.



Jedna z kolejí vyloučených pro provoz běžných tramvají slouží pro deponování lehkého tramvajového vozu Ringhoffer, u kterého se plánuje renovace do stavu historického vozidla.

Z nouze ctnost - ve vozovně byl vybudován unikátní systém pojízdních zvedáků umožňujících zvednutí jakéhokoliv provozovaného typu tramvaje.

Točna podvozků.
Zázemí pro údržbu.

Ve ''staré'' neprůjezdné hale je deponován i vůz T3 ev.č. 187.

Pohled na střechu původní tramvajové haly.
Kotel zajišťující vytápění vozovny Slovany.

Kotelna vozovny Slovany.