Noční cestování autobusem jako nové řešení mobility pro Evropu
Cestování s Twilinerem, sedadlo srovnatelné s prvotřídním sedadlem v letadle. Foto Twiliner

Švýcarský start-up Twiliner chce od roku 2024 vytvořit alternativu k letadlům s inovativními nočními autobusy. Základem konceptu jsou dvoupodlažní Volvo 9700, které jsou individuálně stavěny výrobcem autobusových nástaveb Carrus Delta ve finském Lietu, a nejpohodlnější a nejbezpečnější sedadlo pro autobusy všech dob.

Švýcarský start-up Twiliner chce od roku 2024 vytvořit alternativu k letadlům s inovativními nočními autobusy. Základem konceptu jsou dvoupodlažní Volvo 9700, které jsou individuálně stavěny výrobcem autobusových nástaveb Carrus Delta ve finském Lietu, a nejpohodlnější a nejbezpečnější sedadlo pro autobusy všech dob.

Tento druh cestování je již rozšířen v Jižní Americe a Asii, nikoli však v Evropě, kde přeprava osob v horizontální podobě není legislativně řešena. Twiliner využije pro své noční linky autobusy Volvo 9700. Jak je vybaven autokar pro specifické potřeby nočních cestovatelů? Nabízí prostornou toaletu a samostatnou šatnu. K dispozici je snack bar a nápoje. Každé sedadlo má vlastní úložný prostor pro zavazadla. Právě na sedadlo byl kladen velký důraz.

Twiliner spolu s Airline Services Interiors z Manchesteru ve Velké Británii (výrobce sedadel do letadel), švýcarskou agenturou pro podporu inovací Innosuisse a Univerzitou aplikovaných věd v Bernu vyvinuly první autobusové sedadlo, které lze přeměnit stisknutím tlačítka na pohodlnou postel. Sedák nabízí soukromí a malý stolek na jídlo nebo notebook. Speciálně vyvinutý zádržný systém pro vodorovnou polohu umožňuje bezpečnou a pohodlnou přepravu ležících cestujících. V Evropě taková sedačka zatím neexistuje. Podle Twiliner je sedačka navržena v souladu s nejvyššími bezpečnostními standardy a navzdory chybějící standardizaci ze strany zákonodárce tak, aby mohla být schválena a certifikována. V prosinci 2022 si Twiliner nechal bezpečností systém patentovat. „Autobusové sedadlo Twiliner je v autobusovém průmyslu zásadní změnou. Přepíše cestování autobusem v Evropě," uvedl Bas Dubois, výkonný ředitel Volvo Buses pro Benelux.

Twiliner nabídne síť nočních autobusových linek po Evropě, doplňující noční vlaky. První linka má být spuštěna na začátku roku 2024 mezi Curychem a Barcelonou. Do roku 2026 chce provozovat 25 linek. Vozy budou jezdit na bionaftu švýcarské výroby, jeden z nejudržitelnějších způsobů cestování.

Twiliner bude zajišťovat rezervaci jízdenek a definuje síť, harmonogram a ceny. První linky bude provozovat přední belgický autobusový dopravce Staf Cars, který nakoupí od Volvo první autobusy.

Noční autobus Twiliner představuje skutečnou alternativu k letadlu. Při 60 g na osobokilometr má autobus pouze čtvrtinu emisí C02 než letadlo na krátké vzdálenosti, což představuje 240 g. Twiliner chce také u svého nočního autobusu používat bionaftu a snížit tak emise CO2 na 20 g – to by bylo ještě šetrnější k životnímu prostředí než cesta vlakem na srovnatelné vzdálenosti. Na veletrhu Bus2Bus 2022 švýcarský startup zabodoval svým obchodním modelem a získal Fresh Travel Award. Stánek na veletrhu v Berlíně navštívil také Výbor pro cestovní ruch německého Bundestagu.

Naléhavě potřebujeme alternativy k létání šetrné ke klimatu. Proto se na Twiliner moc těšíme,“ říká Thomas Vellacott CEO WWF, největší ekologické organizace ve Švýcarsku (globální síť WWF podporuje kolem 1000 projektů na ochranu přírody a životního prostředí a je aktivní ve více než 100 zemích světa).


Noční cestování autobusem jako nové řešení mobility pro Evropu
Cestování s Twilinerem, večer se ze sedačky stisknutím tlačítka stane lehátko, samozřejmostí musí být bezpečností zádržné systémy. Foto Twiliner
Noční cestování autobusem jako nové řešení mobility pro Evropu
Základem konceptu je Volvo 9700. Foto Carrusdelta
Noční cestování autobusem jako nové řešení mobility pro Evropu
Noční cestování autobusem jako nové řešení mobility pro Evropu
Pravděpodobná budoucí síť autobusů Twiliner, s Českou republikou zatím nepočítá. Zdroj Twiliner