Celkem má Toyota poskytnout do Paříže 2 650 elektrifikovaných vozidel. Kamion Hyliko s palivovými články, vodíkové autobusy Caetano a osobní automobily Mirai doplní malá bateriová vozítka Accessible People Mover a další prostředky.
Celkem má Toyota poskytnout do Paříže 2 650 elektrifikovaných vozidel. Kamion Hyliko s palivovými články, vodíkové autobusy Caetano a osobní automobily Mirai doplní malá bateriová vozítka Accessible People Mover a další prostředky.
Toyta zveřejnila na síti Linkedin fotky kamionu s palivovými články, který přivezl do Paříže elektrická vozítka Accessible People Mover (APM). „Takový vůz dokáže přepravit až tři APM najednou, což odpovídá výkonu tradičního dieselového vozu,“ uvádí výrobce.
Vodíkový truck využívaný japonskou firmou je založen na podvozku Renault Trucks a navrhla ho společnost Hyliko, která se na vodík specializuje. Model Hyliko T44 využívá dva palivové články Toyota o celkovém výkonu 160 kW. Pohání elektromotor vyvíjející špičkový výkon až 490 kW, ty jsou doplněny 60 kWh baterií. Nádrže umístěné za kabinou dodává společnost OPmobility pojmou 40,8 kilogramů vodíku při tlaku 350 barů. Autonomie je uváděna 450 km s plnou nádrží.
Během olympiády bude tento kamion jen jedním z vodíkových řešení. Podle webových stránek Toyoty společnost „přinese až 10 různých aplikací vodíkové mobility, aby demonstrovala vodíkový ekosystém a podpořila další zavádění infrastruktury pro doplňování paliva“. Na fóru, které se konalo v ústředí Toyota Europe vloni v prosinci, generální ředitel společnosti Matt Harrison prozradil, že Toyota bude na Seině představovat autobusy, nákladní auta, autokary, vysokozdvižné vozíky a dokonce i lodě.
Někteří ze sportovců a všichni hosté Toyoty, která je celosvětovým partnerem pro mobilitu Mezinárodního olympijského výboru a Mezinárodního paralympijského výboru, se budou v Paříži vozit autobusy a autokary s palivovými články. Toyota Motor Europe získala souhlas francouzských úřadů na dva modely, které umožní celému basketbalovému týmu na vozíku nebo ragbyovému týmu na vozíku cestovat jako tým během her v režimu nulových emisí.
Pro Paříž 2024 nasadí Toyota autobusy vyrobené společností Caetano (jehož je akcionářem). Bude také integrovat deset autobusů Iveco Crossway dodatečně dovybavených palivovými články společností GCK (která také poskytuje vodíkovou stanici pro doplňování paliva do autobusů) z flotily BE Green, francouzské dopravní společnosti poskytující uhlíkově neutrální dopravní služby. Během přestavby jsou dieselový motor a převodovka v přední části autokaru nahrazeny elektromotorem o výkonu 370 kW, bateriemi a modulem palivových článků Toyota TFCM2-B. Síť svých čerpacích stanic pro potřeby her zpřístupní Hysetco a vodík s nízkým obsahem uhlíku nebo z obnovitelných zdrojů s certifikáty má dodávat Air Liquide.
Regionální klimatická a energetická agentura regionu Île de France před olympijskými hrami zveřejnila mapu s aktuálními informacemi o projektech výroby a distribuce vodíku.
Vozový park autobusů a autokarů bude doplněn bateriovými elektrickými autobusy. Bezemisní dopravu zajistí také chytrá elektrická APM, nízkorychlostní bateriová vozítka se používala na krátké vzdálenosti již při olympijských a paralympijských hrách v Tokiu 2020. Během letošních her budou APM sloužit k podpoře sportovců, organizátorů, dobrovolníků a diváků se zaměřením na lidi s tělesným postižením. Téměř 300 se jich již vyrobilo v továrně Toyota Caetano v Ovaru v Portugalsku, asi 40 km jižně od Porta.
Vozidla mají pomoci plnit ambiciózní cíl, kdy chce Paříž během olympiády snížit emise uhlíku o 50 % ve srovnání s předchozími hrami. Celkem má Toyota poskytnou pro olympijské a paralympijské hry flotilu 2 650 elektrifikovaných vozidel.
Zásadní přitom jsou osobní vozidla Mirai, která budou součástí oficiální flotily olympijských her. Závazkem japonského výrobce bylo poskytnout organizátorům a VIP osobám flotilu elektrifikovaných vozidel. Půjde o 500 kusů sedanu Mirai s palivovými články. Model, nyní ve své druhé generaci, bude poháněn obnovitelným vodíkem dodávaným společností Air Liquide.
Proti použití vodíku jako paliva při olympiádě se staví vědci. Podle Center for Sustainable Road Freight podepsalo otevřený dopis předsedovi Mezinárodního olympijského výboru, předsedovi olympijských her a dopravnímu řediteli pro Paříž 2024 více než 120 akademiků, vědců a inženýrů z celého světa. Vyzývají přitom k použití pouze flotily s bateriovým pohonem.
"Miliardy lidí po celém světě, kteří sledují olympijské hry, budou vystaveny nepravdivým a zavádějícím informacím. Olympijské hry v Paříži využívá Toyota k propagaci vodíkových aut, autobusů a dalších vodíkových vozidel jako řešení změny klimatu. To je s čstou nulou vědecky nesprávné. Jedním z důvodů je, že zelená vozidla na vodíkový pohon vyžadují 3krát více elektřiny než elektromobily na baterie pro ekvivalentní provoz. Vyžadují proto 3krát větší kapacitu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a generují 3krát vyšší emise CO2 od zdroje až po kolo," uvádějí iniciátoři v prohlášení.
Toyota, Hydrogentoday.info, Lesechos.fr, Center for Sustainable Road Freight