životní prostředí. Po dvou dieselech EEV vloni čtyři Citelisy CNG letos na jaře. Dopravní podnik Varlovy Vary i město vyhodnocují zkušenosti z dosavadního provozu. Chystá se nákup dalších 12 vozidel.
životní prostředí. Po dvou dieselech EEV vloni čtyři Citelisy CNG letos na jaře. Dopravní podnik Varlovy Vary i město vyhodnocují zkušenosti z dosavadního provozu. Chystá se nákup dalších 12 vozidel.
Dopravní podnik Karlovy Vary nasadil v prosinci loňského roku jako první ve střední a východní Evropě do běžného provozu čtyři nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis 12m s dieselovými motory plnícími nejpřísnější evropskou normu EEV, v dubnu pak ekologicky mimořádně šetrný vozový park rozšířily čtyři nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis s pohonem na zemní plyn.
Ředitel společnosti Dopravní podnik Karlovy Vary Pavel Bohánek hodnotí provozní výsledky nových plynových autobusů s uspokojením: „Cestující nové plynové autobusy příliš nezaznamenali, ostatně dvanáctimetrové nízkopodlažní autobusy se svým designem příliš neliší od běžných vozů tohoto typu. My je však spolu s magistrátem sledujeme velmi pozorně. A dosavadní výsledky ukazují, že kromě čistého a velmi tichého provozu šetříme i náklady za pohonné hmoty. Jak již jsem uvedl, plynové autobusy se příliš neliší od dieselových. To sebou přináší nesporný synergický efekt v oblasti servisních činností. Autobusy najely do konce června přes třináct tisíc kilometrů, to vše ve velmi náročných podmínkách naší městské dopravy, a nás těší, že průměrná spotřeba se pohybuje pod 40 kg zemního plynu na 100 km. To nám ve srovnání s klasickými dieselovými pohony euro 3 přináší úsporu přes 2 Kč na každý ujetý kilometr. Na celkové ekonomické hodnocení přechodu na plynové autobusy je však ještě brzo, musíme kalkulovat nejen s nižšími náklady na PHM, ale také s náklady na servis plynových autobusů či investicemi do přestavby vozovny, přesto jsme s dosavadními výsledky velmi spokojeni. Autobusy tohoto typu do lázeňské zóny skutečně patří a je jen škoda, že jejich rozšíření je i přes dílčí státní podporu převážně jen na skutečných možnostech měst a jejich dopravních podniků.“
Spokojenost managementu s plynovými autobusy Irisbus Citelis potvrdil i náměstek primátorky města Karlovy Vary ing. Petr Keřka: „Jsem rád, že naše rozhodnutí se ukazuje jako správné. Dosavadní počet čtyř plynových autobusů není konečný, v dalších třech letech rozšíří náš vozový park dalších 12 těchto vozů. Naši sázku na ekologii oceňují i hosté Mezinárodního filmového festivalu. Plynové Citelisy jezdily na pravidelných i mimořádných linkách, do společenského programu festivalu se navíc zapojil i náš dodavatel zemního plynu, společnost RWE, která v rámci projektu RWE-energie českého filmu významně podporuje českou kinematografii a je i jedním z partnerů Mezinárodního filmového festivalu.“
Ředitel společnosti Dopravní podnik Karlovy Vary Pavel Bohánek hodnotí provozní výsledky nových plynových autobusů s uspokojením: „Cestující nové plynové autobusy příliš nezaznamenali, ostatně dvanáctimetrové nízkopodlažní autobusy se svým designem příliš neliší od běžných vozů tohoto typu. My je však spolu s magistrátem sledujeme velmi pozorně. A dosavadní výsledky ukazují, že kromě čistého a velmi tichého provozu šetříme i náklady za pohonné hmoty. Jak již jsem uvedl, plynové autobusy se příliš neliší od dieselových. To sebou přináší nesporný synergický efekt v oblasti servisních činností. Autobusy najely do konce června přes třináct tisíc kilometrů, to vše ve velmi náročných podmínkách naší městské dopravy, a nás těší, že průměrná spotřeba se pohybuje pod 40 kg zemního plynu na 100 km. To nám ve srovnání s klasickými dieselovými pohony euro 3 přináší úsporu přes 2 Kč na každý ujetý kilometr. Na celkové ekonomické hodnocení přechodu na plynové autobusy je však ještě brzo, musíme kalkulovat nejen s nižšími náklady na PHM, ale také s náklady na servis plynových autobusů či investicemi do přestavby vozovny, přesto jsme s dosavadními výsledky velmi spokojeni. Autobusy tohoto typu do lázeňské zóny skutečně patří a je jen škoda, že jejich rozšíření je i přes dílčí státní podporu převážně jen na skutečných možnostech měst a jejich dopravních podniků.“
Spokojenost managementu s plynovými autobusy Irisbus Citelis potvrdil i náměstek primátorky města Karlovy Vary ing. Petr Keřka: „Jsem rád, že naše rozhodnutí se ukazuje jako správné. Dosavadní počet čtyř plynových autobusů není konečný, v dalších třech letech rozšíří náš vozový park dalších 12 těchto vozů. Naši sázku na ekologii oceňují i hosté Mezinárodního filmového festivalu. Plynové Citelisy jezdily na pravidelných i mimořádných linkách, do společenského programu festivalu se navíc zapojil i náš dodavatel zemního plynu, společnost RWE, která v rámci projektu RWE-energie českého filmu významně podporuje českou kinematografii a je i jedním z partnerů Mezinárodního filmového festivalu.“
Autobus Irisbus Citelis CNG přináší cestujícím, řidičům i provozovatelům veřejné dopravy celou řadu vylepšení. Maximální komfort při nástupu a výstupu poskytuje bezbariérový přístup do vozu všemi dveřmi - nástupní výška u předních dveří 320 mm a u středních a zadních dveří 330 mm nabízí při využití přikleknutí vozu (kneeling) nástup z ostrůvku do vozu v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy. Na vysoké úrovni je i jízdní komfort, autobus Irisbus Citelis s pohonem na zemní plyn má totiž vůbec nejnižší hladinu hluku na trhu! V prosinci loňského roku dokonce ocenila francouzská „Národní rada pro sledování hlučnosti“ úsilí Irisbus Iveco v oblasti ekologie a odměnila nízkopodlažní městský autobus Irisbus Citelis za ohleduplnost k životnímu prostředí v oblasti hluku cenou „Zlatý decibel“. Prostorné platformy v prostoru u vstupních dveří zaručují plynulý nástup a výstup z vozu a výrazně tak zkracují čas strávený na zastávkách. Řízení vozidla maximálně eliminuje nerovnosti městských komunikací, provozovatelé pozitivně hodnotí jednoduchý úklid a údržbu vozidla, které přináší zkrácení prostojů a servisních časů.DP Karlovy Vary provozuje 84 autobusů, z toho je jich 59 určeno pro MHD. Do obnovy vozového parku ročně investuje asi 35 milionů korun, průměrné stáří všech autobusů dosahuje 6,35 roku.
TZ Iveco CR