Nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis šetří v Karlových Varech rozpočet města

životní prostředí. Po dvou dieselech EEV vloni čtyři Citelisy CNG letos na jaře. Dopravní podnik Varlovy Vary i město vyhodnocují zkušenosti z dosavadního provozu. Chystá se nákup dalších 12 vozidel.
Reklama
životní prostředí. Po dvou dieselech EEV vloni čtyři Citelisy CNG letos na jaře. Dopravní podnik Varlovy Vary i město vyhodnocují zkušenosti z dosavadního provozu. Chystá se nákup dalších 12 vozidel.
Dopravní podnik Karlovy Vary nasadil v prosinci loňského roku jako první ve střední a východní Evropě do běžného provozu čtyři nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis 12m s dieselovými motory plnícími nejpřísnější evropskou normu EEV, v dubnu pak ekologicky mimořádně šetrný vozový park rozšířily čtyři nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis s pohonem na zemní plyn.

Ředitel společnosti Dopravní podnik Karlovy Vary Pavel Bohánek hodnotí provozní výsledky nových plynových autobusů s uspokojením: „Cestující nové plynové autobusy příliš nezaznamenali, ostatně dvanáctimetrové nízkopodlažní autobusy se svým designem příliš neliší od běžných vozů tohoto typu. My je však spolu s magistrátem sledujeme velmi pozorně. A dosavadní výsledky ukazují, že kromě čistého a velmi tichého provozu šetříme i náklady za pohonné hmoty. Jak již jsem uvedl, plynové autobusy se příliš neliší od dieselových. To sebou přináší nesporný synergický efekt v oblasti servisních činností. Autobusy najely do konce června přes třináct tisíc kilometrů, to vše ve velmi náročných podmínkách naší městské dopravy, a nás těší, že průměrná spotřeba se pohybuje pod 40 kg zemního plynu na 100 km. To nám ve srovnání s klasickými dieselovými pohony euro 3 přináší úsporu přes 2 Kč na každý ujetý kilometr. Na celkové ekonomické hodnocení přechodu na plynové autobusy je však ještě brzo, musíme kalkulovat nejen s nižšími náklady na PHM, ale také s náklady na servis plynových autobusů či investicemi do přestavby vozovny, přesto jsme s dosavadními výsledky velmi spokojeni. Autobusy tohoto typu do lázeňské zóny skutečně patří a je jen škoda, že jejich rozšíření je i přes dílčí státní podporu převážně jen na skutečných možnostech měst a jejich dopravních podniků.“

Spokojenost managementu s plynovými autobusy Irisbus Citelis potvrdil i náměstek primátorky města Karlovy Vary ing. Petr Keřka: „Jsem rád, že naše rozhodnutí se ukazuje jako správné. Dosavadní počet čtyř plynových autobusů není konečný, v dalších třech letech rozšíří náš vozový park dalších 12 těchto vozů. Naši sázku na ekologii oceňují i hosté Mezinárodního filmového festivalu. Plynové Citelisy jezdily na pravidelných i mimořádných linkách, do společenského programu festivalu se navíc zapojil i náš dodavatel zemního plynu, společnost RWE, která v rámci projektu RWE-energie českého filmu významně podporuje českou kinematografii a je i jedním z partnerů Mezinárodního filmového festivalu.“
Autobus Irisbus Citelis CNG přináší cestujícím, řidičům i provozovatelům veřejné dopravy celou řadu vylepšení. Maximální komfort při nástupu a výstupu poskytuje bezbariérový přístup do vozu všemi dveřmi - nástupní výška u předních dveří 320 mm a u středních a zadních dveří 330 mm nabízí při využití přikleknutí vozu (kneeling) nástup z ostrůvku do vozu v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy. Na vysoké úrovni je i jízdní komfort, autobus Irisbus Citelis s pohonem na zemní plyn má totiž vůbec nejnižší hladinu hluku na trhu! V prosinci loňského roku dokonce ocenila francouzská „Národní rada pro sledování hlučnosti“ úsilí Irisbus Iveco v oblasti ekologie a odměnila nízkopodlažní městský autobus Irisbus Citelis za ohleduplnost k životnímu prostředí v oblasti hluku cenou „Zlatý decibel“. Prostorné platformy v prostoru u vstupních dveří zaručují plynulý nástup a výstup z vozu a výrazně tak zkracují čas strávený na zastávkách. Řízení vozidla maximálně eliminuje nerovnosti městských komunikací, provozovatelé pozitivně hodnotí jednoduchý úklid a údržbu vozidla, které přináší zkrácení prostojů a servisních časů.
DP Karlovy Vary provozuje 84 autobusů, z toho je jich 59 určeno pro MHD. Do obnovy vozového parku ročně investuje asi 35 milionů korun, průměrné stáří všech autobusů dosahuje 6,35 roku.
TZ Iveco CR

Ze slavnostního zahájení provozu na plnicí stanici CNG 27.4.2007

První městské autobusy Citelis EEV ve střední a východní Evropě budou jezdit ...


Nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis šetří v Karlových Varech rozpočet města
Nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis šetří v Karlových Varech rozpočet města
Nízkopodlažní autobusy Irisbus Citelis šetří v Karlových Varech rozpočet města