Dne 26. dubna 1967 sjel z výrobní linky první NEOPLAN Skyliner. První zájezdový patrový autokar na světě od té doby prožil historii plnou změn.
Dne 26. dubna 1967 sjel z výrobní linky první NEOPLAN Skyliner. První zájezdový patrový autokar na světě od té doby prožil historii plnou změn.
• Před 50 lety vyvinul Konrad Auwärter první patrový zájezdový autobus na světě
• Od té doby se prodalo bezmála 5 000 autobusů NEOPLAN Skyliner
• Od roku 2012 píše další historii úspěchu jeho již sedmá generace
Svojí diplomovou prací uvedl na jaře 1967 mladý Konrad Auwärter autobusový svět v úžas. Patrový autobus pro účely zájezdové dopravy? To si neuměl nikdo představit. Mladší syn Gottloba Auwärtera však pevně věřil ve svůj koncept, a uvedl proto první NEOPLAN Skyliner do reality. Aby dokázal jeho vhodnost pro všednodenní nasazení, jel tehdy s 12metrovým autobusem ze Stuttgartu do Bruselu. „Tehdy nikdo nevěřil tomu, že by patrový autobus vůbec mohl jet po dálnici, aniž by se převrátil. Pochybovače jsme potom ale rychle přesvědčili o opaku“, vzpomíná Konrad Auwärter, při příležitosti slavnostního otevření výstavní vitríny věnované jubileu v hale MAN Bus Forum v Mnichově. „Od roku 1969 se k nasazení autobusů NEOPLAN Skyliner odhodlali renomovaní dopravci, například firma Götten Saarbrücken či TRD-Reisen z Dortmundu.“
A NEOPLAN Skyliner dokázal přesvědčit. Zakladatel třídy patrových zájezdových autobusů se může ohlédnout nejen za svojí dlouhou tradicí, ale i za silnou oblibou u zákazníků – po světě na silnice vyjelo téměř 5 000 autobusů NEOPLAN Skyliner, které otevřely cestujícím jedinečnou dimenzi luxusního cestování. Mezi těmito vozidly jsou i zcela mimořádné kousky jako například čtyřnápravový Megaliner nebo patrový „kloubák“ Jumbocruiser. Neobyčejné byly i plány, které s NEOPLAN Skylinerem měli někteří zákazníci. Tak byl například německý patrový autobus jako 15metrový na 4 nápravách nasazen na Mysu Canaveral nebo jako kyvadlový autobus pro kasino ve Filadelfii či jako obytný automobil pro poutnickou cestu jedné arabské královské rodiny.
„Velmi emotivní byl pro všechny kolegy z výrobního závodu týmový autobus pro mistra světa Formule 1 Keke Rosberga, který jsme vyrobili roku 1995. Rosberg sám byl několikrát v továrně, aby zde svůj vůz definoval. Parádou byla střešní terasa z nerezové oceli s výklopným zábradlím. Tehdy šlo o nejlepší umění konstrukce autobusů! Kolegové byli na autobus velmi hrdí“, uvedl Auwärter.
Skutečnost, že NEOPLAN Skyliner ve svém sedmém vydání nepozbyl nic na atraktivitě, dokládají četná ocenění. V uplynulém roce si mohl připsat cenu IBC Award (International Bus Competition) a dále ocenění za udržitelnost od busplaner (International busplaner Nachhaltigkeitspreis). Rovněž design NEOPLAN je legendární a byl již v minulosti několikrát vyznamenán renomovanými mezinárodními cenami. Požadavky na Stephana Schönherra, autobusového šéfdesignéra MAN, a na jeho zkušený tým byly při práci na sedmé generaci Skylineru odpovídajícím způsobem vysoké.
Čisté linie a ostré hrany skel a karosérie jsou při tom kombinovány s nekompromisní aerodynamikou, která se v královské třídě zájezdových autobusů stává vzorem. Konsekventní vedení křivek a oceňovaný „Sharp Cut“ design od NEOPLAN vytvořily základ při konstruování Skylineru a prokazují příslušnost tohoto zájezdového patrového autobusu k aktuální rodině NEOPLAN. V rámci nové interpretace byly harmonicky spojeny tradiční designové prvky jako sloupky oken skloněné dopředu, diamantový řez na horních hranách oken či výrazná čelní maska autobusu.
A úspěšný příběh má pokračování: Kromě nasazení jako luxusního autokaru přesvědčuje NEOPLAN Skyliner stále více dopravních podniků i jako vozidlo vhodné pro meziměstské využití. S registrací ve třídě II pak nabízí enormní kapacitu cestujících při současně vysokém komfortu například pro expresní autobusové linky mezi mimoměstskými regiony a regionálními centry, anebo při školní dopravě. Pro maximální bezpečnost a hospodárnost zde jsou k dispozici četné asistenční systémy jako asistent nouzového brzdění (EBA), asistent jízdy v pruzích (LGS), MAN AttentionGuard varující před únavou řidiče, odstupový tempomat (ACC), topografický tempomat MAN EfficientCruise s funkcí „plachtění“ EfficientRoll a elektronicky řízené odpružení Comfort Drive Suspension.
To vše dává jasně najevo, že NEOPLAN Skyliner ještě dlouho nebude patřit do starého železa.
Zdroj: TZ MAN
Vizionář a jeho autobus: Konrad Auwärter vyvinul roku 1967 v rámci diplomové práce první zájezdový patrový autobus světa NEOPLAN Skyliner.
Dne 26.4.1967 sjel z výrobního pásu první NEOPLAN Skyliner.