Německo navýší podporu na nákup elektrických autobusů do roku 2021
Německo kupuje elektrické autobusy od výrobců z celé Evropy. V Berlíně jezdí Solaris Urbina 12 a v druhém čtvrtletí je doplní i první kloubová elektrická Urbina. Foto Solaris

Evropská komise schválila navýšení podpory německé vlády na zavádění elektrických autobusů v zemi o 300 milionů EUR,  přibližně 7,5 miliardy korun.
Evropská komise schválila navýšení podpory německé vlády na zavádění elektrických autobusů v zemi o 300 milionů EUR,  přibližně 7,5 miliardy korun.
Německo tak může podpořit investice do elektrických autobusů do konce příštího roku celkovou částkou 650 milionů EUR, což je více než 16 miliard korun.

Podpora federální vlády je v kompetenci Ministerstva životního prostředí v Berlíně, které dotuje až 80 procent dodatečných nákladů v kupní ceně ve srovnání s naftovým autobusem a 40 procent na investice do nabíjecí infrastruktury.

V prosinci Ministerstvo oznámilo, že schválilo šestnáct projektů s objemem financování více než 250 milionů EUR.

Komise uvádí, že německé plány jsou v souladu s pravidly EU pro státní podporu a že režim podpory pomůže snížit emise CO2 „bez nepřiměřeného narušení hospodářské soutěže“. Zejména poslední zjištění mohlo přispět k tomu, že němečtí provozovatelé veřejné dopravy skutečně využili dotace na nákup autobusů z celé Evropy a nejen od německých výrobců (Mercedes-Benz a MAN začaly dodávat svá elektrická vozidla v posledním roce). Státní podpora německé vlády byla schválena v roce 2018.

Komise se rovněž domnívá, že podpora motivuje autobusové společnosti, aby více investovaly do elektrických autobusů a nabíjecí infrastruktury. Komise odhaduje, že podpora povede ke snížení emisí ekvivalentních 45 000 oxidu uhličitého ročně. Kromě toho se emise oxidů dusíku sníží asi o 17 tun ročně.