Největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD je ve finále
Jeden posledních dvou vozů Zlatý pavouček (postavička z knížek hradecké spisovatelky paní Marty Pohnerové) v provozu. Foto DPmHK

Během dvou let získal zdejší dopravní podnik jedenáct kloubových trolejbusů a dvacet standardních vozů z plzeňské Škody Electric.
Reklama
Během dvou let získal zdejší dopravní podnik jedenáct kloubových trolejbusů a dvacet standardních vozů z plzeňské Škody Electric.
Jedenáct kloubových trolejbusů a dvacet vozů v krátkém provedení včetně dvou duobusů s pomocným dieselagregátem začalo v postupných dodávkách posilovat hradeckou MHD od dubna roku 2011. Díky nim se stal zdejší vozový park plně nízkopodlažní.

Oproti původním vozům jsou nové typy lehčí a úspornější, snížena je vnitřní i vnější hlučnost a cestujícím slouží pro nástup a výstup jedny dveře navíc. Řidiči při monitorování dveřního prostoru pomáhají kamery.

Každý vůz z první jedenáctky trolejbusů, která se do provozu dostala v dubnu 2011, už má na svých tachometrech kolem 130 tisíc kilometrů. Dohromady už flotila všech nových trolejbusů, které dopravní podnik za dva roky pořídil, najela více než dva a půl milionu kilometrů. „Fakt, že všechny naše vozy jsou nízkopodlažní, už berou cestující v Hradci jako samozřejmý standard, v republikovém měřítku to ale pravidlem zdaleka není,“ upozorňuje ředitel Miloslav Kulich. Nízkopodlažnost zásadním způsobem zlepšuje kvalitu městské hromadné dopravy především pro osoby se zdravotním a pohybovým postižením, ale příjemná je také pro cestující s kočárkem a pohodlnější je vlastně pro všechny pasažéry. Navíc nízkopodlažnost přispívá k rychlejšímu odbavení v zastávkách a tím celkově k rychlejšímu provozu.

Součástí velké obměny trolejbusů v letech 2011 až 2013 byly i dva vozy 30 Tr s DG s pomocným dieselovým generátorem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. Dopravce využívá tento typ pro pravidelnou linku číslo 1 do Kluků, kdy závěrečnou část vůz absolvuje s pomocí dieselagregátu. Druhý vůz zařadí dopravní podnik do provozu v příštím měsíci. Vysloužilé vozy z hradecké hromadné dopravy však zdaleka ještě nesměřují na poslední jízdu. Část z nich je ještě možné potkat například v ukrajinské Oděse.
Poprvé se Hradečané mohli svézt místní trolejbusovou linkou 2. května 1949 z Hlavního nádraží na Nový Hradec Králové. Dopravu na této lince tehdy zabezpečovaly čtyři trolejbusy Vetra-ČKD, které byly provozovány až do roku 1960. V roce 1949 byla do provozu uvedena i linka č. 0 z Hlavního nádraží na Slezské Předměstí, která začala v roce 1951 zajíždět do Kuklen a v roce 1952 do Plačic. V roce 1958 byla vybudována trolejbusová linka č. 7 mezi Hlavním nádražím a Malšovicemi. Provoz na lince č. 1 spojující Hlavní nádraží a Nový Hradec Králové byl zahájen 1. prosince 1993, 4. září 1995 vyjely trolejbusy na trase linky č. 6 (Hlavní nádraží – Slezské Předměstí vedené přes Gočárovu a Pospíšilovu třídu).
Postupná obměna trolejbusů byla uskutečněna v rámci projektu Obnova vozového parku trolejbusů spolufinancovaného z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod. Dotace na celkem 31 kusů trolejbusů v letech 2011 až 2013 dosahuje cca 120 milionů korun z celkové částky 332 milionů korun.

Z TZ MmHK. K plánům doprave pro druhou polovinu roku a zejména k Oslavám výročí 85 let od vzniku městské hromadné dopravy v Hradci Králové včetně Dnu otevřených dveří DP 5. října 2013 se vrátíme.

Největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD je ve finále
Z tiskové konference: zprava náměstek primátora Martin Soukup, ředitel DPmHK Miloslav Kulich, primátor města Hradce Králové Zdeněk Fink, náměstkyně Anna Maclová a náměstci Jindřich Veslich a Josef Krofta. Foto DPmHK
Největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD je ve finále
Jeden posledních dvou vozů skřítek Lichotníček (postavička z knížek hradecké spisovatelky paní Marty Pohnerové) na podvalníku. Foto DPmHK
Největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD je ve finále
Foto DPmHK
Největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD je ve finále
Foto DPmHK