V sobotu 15. října byl symbolicky zahájen zkušební provoz na nové trolejbusové trati z Letňan do Čakovic. K vidění byly moderní i historické trolejbusy. Reportáž.
V sobotu 15. října byl symbolicky zahájen zkušební provoz na nové trolejbusové trati z Letňan do Čakovic. K vidění byly moderní i historické trolejbusy. Reportáž.
Víkend 15. a 16. října 2022 bude do historie pražských trolejbusů zapsán zlatým písmem. Na den přesně po 50 letech od ukončení původního provozu trolejbusů došlo při slavnostní akci k symbolickému zahájení zkušebního provozu na nově vybudované trati z Letňan do Čakovic, jež je součástí elektrifikace stávající autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic. Provoz na nové trati symbolicky zahajoval vůz Tatra T400 č. 431, tedy tentýž stroj, který v nočních hodinách 16. října 1972 jako vůbec poslední trolejbus projel tehdejší pražskou sítí. První jízdy se speciálními hosty a novináři se odehrály po úvodních proslovech a symbolickém přestřižení pásky v sobotu 15. října 2022 po 10. hodině. Kromě „Tatrovky“ přibližovaly na nové trati historický vývoj trolejbusů také stroje Škoda 8 Tr č. 494 (stejně jako č. 431 v majetku pražského dopravního podniku) a dále zapůjčené stroje Škoda 9 Tr č. 358 a 14 Tr č. 311 Dopravního podniku města Pardubice a Škoda 21 Tr ACI č. 488 spolku ŠKODA-BUS klub (provozujícího Muzeum dopravy ve Strašicích). Tato vozidla mezi sobotní 12. a 17. a nedělní 9. a 17. hodinou jezdila na nové trati v rámci okružních projížděk pro veřejnost. O ty byl značný zájem, což vedlo i k operativnímu posilování spojů. Na ještě lesknoucích se trolejích v Tupolevově ulici tak bylo chvílemi velmi rušno. Kromě historických vozidel novou trať využíval také vůz 30 Tr (zapůjčený královehradeckým dopravním podnikem), který od soboty zajišťuje provoz znovuobnovené (a zatím doplňkové) trolejbusové linky 58, dočasně jezdící jen v úseku Letňany – Čakovice a jen o víkendech.
Sobotním historickým jízdám pro pozvané hosty a pro veřejnost předcházely v pátek 14. října „technické“ seznamovací jízdy řidičských osádek pětice historických trolejbusů s novou tratí. V páteční odpoledne trať nad rámec těchto jízd ještě využil vůz 21 Tr, který posloužil jako zpestření vycházky po stopách původní pražské trolejbusové linky 58 (tuto akci si pro trolejbusové fanoušky připravila společnost Cegelec). Doplňme, že vůbec prvním trolejbusem, který po nově vybudované trati projel z Letňan do Čakovic, se stal už 6. října 2022 pražský vůz 24 Tr, a to v rámci zkušebních jízd.
Kromě už uvedené pětice provozních historických trolejbusů a soudobé 30 Tr mohli trolejbusoví zájemci v sobotu spatřit na terminálu Letňany ještě další tři vozy. Praha se tak o víkendu mohla pyšnit hned devíti trolejbusy. Prvním z vystavených statických exponátů byl vůbec nejstarší dochovaný pražský trolejbus, čerstvě zrenovovaný reprezentant typu Praga TOT. Po jeho boku byl vystaven první novodobý pražský trolejbus – vůz 24 Tr (odkoupený od Plzeňských městských dopravních podniků). A zatímco oba tyto trolejbusy byly vystaveny jen v sobotu, společnost Cegelec se na letňanském terminálu po oba dva dny chlubila novým trolejbusem SOR TNS 12, polepeným u příležitosti této akce do barev Pražské integrované dopravy (v metropoli budou od tohoto výrobce sloužit kloubové stroje v obdobném provedení, prototyp je v současnosti ve výrobě). Budoucnost pražských trolejbusů tak přibližoval „fiktivní“ dvanáctimetrový vůz, který vznikl v rámci zakázky pro Jihlavu. Nicméně i pražský dopravní podnik aktuálně usiluje o nákup dvanáctimetrových trolejbusů – záměr pořízení až 70 vozidel potvrdilo v těchto dnech vypsání tendru (jak jsme informovali).
Plnohodnotný provoz na nově vybudované trati bude zahájen v příštím roce, s příchodem nových kloubových trolejbusů SOR. Do té doby bude doplňkový víkendový provoz na lince 58 zajišťovat zapůjčený vůz 30 Tr, kterého v případě nutnosti nahradí záložní 24 Tr. Mezitím pokračují přípravy na výstavbu dalších trolejbusových tratí na území metropole, v nejbližší době začne budování trolejbusové infrastruktury pro elektrifikaci stávající autobusové linky 119 (budoucí trolejbusové linky 59) z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla.
Zdeněk Kresa