Zajímavý a rozsáhlý článek o současnosti i budoucnosti českých autobusových nádraží i pohledy do zahraničí uveřejnil server LOGISTIKA.IHNED.CZ
Reklama
Zajímavý a rozsáhlý článek o současnosti i budoucnosti českých autobusových nádraží i pohledy do zahraničí uveřejnil server LOGISTIKA.IHNED.CZ
LOGISTIKA.IHNED.CZ 21. 5. 2007
Autobusová nádraží
Autobusová nádraží našich měst nemají za sebou tak barvitou historii jako ta železniční, ani zázemí společného majitele, který i při nedostatku prostředků může jejich koncentrací a systematickou pozorností celkovou úroveň dopravních (a dnes již stále častěji i společenských) středisek zlepšovat. Vedle ambiciózní rekonstrukce železničních nádraží významných měst pomalu dochází i na autobusová nádraží. Přehled o tom je doplněn informacemi o nádražích nám blízkých evropských velkoměst. Zatímco u železničních stanic je situace jednodušší v tom, že nádražní budovy vlastní stát zastoupený Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty, u autobusových nádraží jsou majetkové vztahy mnohem složitější - nádraží vlastní města, dopravci... Rozsáhlé rekonstrukce přitom čekají autobusové terminály jak v menších městech (např. Příbram, Vlašim, Votice), tak v těch velkých (Praha Florenc, Liberec, Ústí nad Labem, Olomouc). Někde už autobusy jezdí z nových moderních nádraží - např. v Rakovníku a Mělníku.

Některá nádraží v krajských městech už rekonstrukcí prošla. Na počátku dubna se otevřelo zmodernizované dopravně-obchodní centrum v Českých Budějovicích, nový autobusový terminál má Ostrava, údajně nejlepším nádražím, alespoň co do nabídky služeb i jejich kvality, se může pochlubit Plzeň. Provozovatel tohoto nádraží, firma ČSAD Autobusy Plzeň, investuje do tohoto nádraží ročně kolem milionu korun.

Florenc čeká modernizace - Výrazná modernizace čeká největší autobusové nádraží v zemi, legendární Florenc. Současná podoba terminálu už zdaleka neodpovídá požadavkům cestujících na počátku 21. století. Poslední kapkou pro zastaralé nádraží, které se prakticky nezměnilo od 70. let minulého století, byly povodně v roce 2002. Od té doby nádraží funguje prakticky pouze v provizorním režimu. Do dvou let by ale všechno mělo být jinak. "Projekt rekonstrukce nádraží má několik fází a jako první by měla proběhnout přestavba nádražní haly. Tu bychom rádi kolaudovali ještě letos," potvrdil ředitel společnosti ČSAD Praha Holding Jiří Roubíček. V dalším plánu se počítá s rekonstrukcí celé nádražní plochy.

Stotisícový Hradec Králové dokonce autobusové nádraží nemá vůbec. Obyvatelé a návštěvníci města na ně čekají téměř 50 let a autobusy odjíždějí z provizorních stání před vlakovým nádražím a z nedaleké panelové plochy. Moderní terminál měl být hotov v srpnu, ale kvůli potížím se složitou ocelovou konstrukcí se jeho dokončení zřejmě opozdí. Stavba nádraží za přibližně 300 milionů korun začala loni v srpnu a je hlavní prioritou hradecké radnice. "Pokud by se autobusový terminál nepodařilo dokončit do závěru letošního roku, přišel by podnik o dotaci na terminál z fondů Evropské unie ve výši 62 milionů korun," tvrdí náměstek hradeckého primátora Josef Malíř. Nové budovy by se mělo maximálně do příštího roku dočkat také autobusové nádraží v severočeském Liberci.

Autobusy míří k vlakům - Trendem posledních let je budovat společné dopravní terminály pro více druhů hromadné dopravy, v českých podmínkách tedy zejména pro vlaky a autobusy. Jeden takový terminál možná brzy vznikne v Jihlavě. O integraci obou druhů přepravy cestujících v krajském městě uvažuje radnice i dopravní společnosti. Nejdříve se Jihlavané mohou těšit na to, že se do blízkosti městského centra přestěhuje hlavní vlakové nádraží, které je nyní v okrajové části města. Do sousedství nového hlavního nádraží by se v budoucnu mohla přesunout i autobusová stání. "Uskutečnění takových zásadních změn v dopravě bude záviset na tom, zda se městu podaří získat dotace z evropských fondů," řekl vedoucí městského útvaru hlavního architekta Vít Zeman. Funkci hlavního vlakového nádraží pro osobní dopravu má převzít dosud málo využívané městské nádraží.
STRUČNĚ
- V Praze je sedm autobusových nádraží pro meziměstské spoje. Denně tato nádraží odbaví několik set spojů zhruba stovky dopravců. Jen z Florence vyjíždí denně přes 300 linek. Oproti největší Florenci se další nádraží nacházejí spíše na okraji hlavního města. Všechna jsou ale napojena v bezprostřední blízkosti na metro a ve většině případů i na další druhy městské hromadné dopravy. Linkové autobusy vedle Florence zajíždějí na Černý Most, k Holešovickému nádraží, na Roztyly, Zličín, Želivského a Na Knížecí. Nádraží získávají peníze z poplatků za vjezd autobusů. Za jeden vjezd na vnitrostátní lince autobus platí 327 Kč, na mezinárodní lince pak 774 Kč.

- Velká autobusová nádraží ve středních Čechách čekají změny. Ještě letos by se měl otevřít moderní terminál v Mladé Boleslavi, na rekonstrukci autobusových nádraží čekají v Kladně a Příbrami. Nového dopravního terminálu vystavěného díky evropské dotaci se nedávno dočkali v Rakovníku.

- Na zlínském autobusovém nádraží je 78 nástupišť, některá se již nepoužívají. Jeho současná podoba by se mohla změnit v souvislosti s výstavbou terminálu, o kterou usiluje zlínská radnice. Terminál by propojil linkovou dopravu, MHD a železniční dopravu. Projekt se teprve připravuje.

- Dalšímu rozvoji a modernizaci společného autobusového a dopravního terminálu Dolní nádraží v Karlových Varech brání nedořešené majetkové vztahy mezi jeho uživateli - České dráhy, společnost Autobusy Karlovy Vary a město. Nový dopravní terminál chtějí vybudovat i v Sokolově. Cílem je, aby se dnešní autobusové nádraží přesunulo vedle vlakového a vznikl tak společný terminál.

- Olomoucké autobusové nádraží změní do konce roku svoji vizáž. Vlastník areálu, ČSAD Ostrava, zahájil rekonstrukci a modernizaci, která nádraží zmenší asi na polovinu, cestující se však mohou těšit na kvalitnější služby. Nádraží spojují s centrem města tramvajové linky, které po trase zastavují u vlakového nádraží.

- Ústecké autobusové nádraží by se mohlo dočkat oprav v příštích letech. V současné době se zpracovává projekt pro další využití autobusového nádraží.

- Autobusové nádraží v Liberci se snad po letech dočká důstojné budovy. Areál nástupišť byl modernizován před více než deseti lety, na vybudování důstojného zázemí však tehdy nezbyly peníze.
ZAHRANIČNÍ ZAJÍMAVOSTI
Bratislavské autobusové nádraží čeká modernizace - Zastaralou budovu "autobusovej stanice Mlynské Nivy" by měla nahradit moderní stavba, která bude součástí komplexu budov Twin City se 42podlažní dominantou. Letos zahájená výstavba bude stát přibližně 17 mld. Sk. Změny čekají i letiště M. R. Štefánika, které loni přepravilo rekordní téměř 2 mil. cestujících. Nový terminál by měl být postaven také do roku 2011. Železnice SR v budoucnosti plánují přímé napojení železniční sítě s bratislavským i vídeňským letištěm.

Varšava centrální autobusové nádraží nemá - Na rozdíl od vypracované sítě vlakových nádraží, které poskytují cestujícím i odpovídající zázemí, autobusy do různých měst a obcí jezdí z Varšavy z různých míst. Nejvíce spojů vyjíždí z Varšavy-Západ, kde je největší varšavské autobusové nádraží. Poblíž vlakového nádraží jsou zastávky směrem na Krakov, Katovice, Vratislav či do Lvova nebo Kaliningradu. Řada mezinárodních spojů a některé příměstské jezdí od Paláce vědy a kultury. Zastávky jsou poblíž centrálního vlakového nádraží se zázemím pro cestující. Velká zastávka autobusů je u Stadionu desetiletí, odtud vyjíždějí autobusy směrem na východ. Vlaky nabízejí více mezinárodních linek než autobusy. Do Prahy jezdí pravidelně dva vlakové spoje denně, autobusy soukromých společností jezdí většinou dvakrát týdně ze stanice Varšava-Západ.

Vídeň nemá klasické autobusové nádraží s vlastní halou - Rakušané dávají před autobusy přednost cestování po železnici. Shromaždiště autobusů se často nacházejí u nádraží vlakových. Některé autobusy z Česka staví u železniční stanice Wien Nord (Praterstern) nedaleko centra. Přesedání z autobusu na vlak nemusí být ve Vídni jednoduché. Snadno a poměrně rychle se mezi všemi vídeňskými nádražími lze pohybovat metrem. Vídeň plánuje rozsáhlou modernizaci sítě vlakových nádraží, včetně vybudování nového centrálního nádraží na místě dnešního Jižního nádraží, zásadní změny v autobusové infrastruktuře však nechystá.

V Paříži jsou dvě velká autobusová nádraží - obě se nacházejí mimo střed města. Jsou však dokonale napojena na městskou hromadnou dopravu a v jejich těsném sousedství lze najít vše, co cestující potřebuje, hotely počínaje a obchody konče. Hlavní mezinárodní autobusové nádraží je Galliéni při východním okraji vnitřní Paříže. Je dvouúrovňové, v podzemí jsou pokladny a některé služby, autobusy odjíždějí z přízemí, kde je také zbytek nezbytných služeb jako restaurace a podobně. Nádraží je přímo napojeno na linku metra a rozjíždějí se od něho i městské a příměstské autobusy. Druhé mezinárodní autobusové nádraží je ve čtvrti Défense na západním okraji města. Je umístěno v podzemí esplanády v centru této supermoderní čtvrti. Přístup do něj je také přímo z konečné stanice metra a rovněž je napojeno na městské autobusy.

V Německu je autobusová doprava třetím (spíše doplňkovým) pilířem - vedle nosné železniční a letecké přepravy. Všechny tři typy však odpovídají požadavkům na moderní dopravu. V řadě velkoměst se často ústřední autobusová nádraží najdou u hlavních železničních stanic, jako třeba v Kolíně nad Rýnem, Lipsku či Drážďanech. Výjimkou je ústřední nádraží z roku 1966 v Berlíně, které díky někdejšímu rozdělení města vzniklo v západní části u veletržního areálu a po sjednocení se ocitlo na okraji širšího centra. Perlou německých autobusových nádraží disponuje Hamburk. Moderní areál (www.zob-hamburg.de) ročně odbaví kolem 3 mil. cestujících, kteří se dopravují takřka do všech zemí Evropy. Leží v centrální části a má napojení na metro a městskou rychlodráhu. Letos by měla být zahájena výstavba moderního autobusového nádraží v Mnichově, u hlavního nádraží s napojením na metro, městskou rychlodráhu a elektrické dráhy. Stane se rovněž střediskem pro obchod, služby a gastronomii. Dokončení se plánuje v roce 2009.

Hlavní londýnské autobusové nádraží Victoria - Victoria Bus Station je poměrně rozsáhlý komplex, necelých 300 m od stejnojmenného vlakového nádraží a asi 800 m od Buckinghamského paláce, kde sídlí královna. Stojí na svém místě v Buckingham Palace Road od roku 1932, ale bylo od té doby podstatně rozšířeno a zmodernizováno. V 90. letech bylo nedaleko přistaveno další nádraží - Green Coach Station, pro cestující jde o jeden komplex. Z těchto dvou nádraží se denně vypravují stovky autobusů spojujících Londýn nejen se všemi významnějšími britskými městy, ale také asi se 300 městy v Evropě. Spojení do dalších částí města veřejnou dopravou je pohodlné - 3 linky metra jsou necelých 300 metrů od výstupního terminálu, kolem nádraží jezdí městské autobusy šesti linek, připraveny jsou taxi. Snadno lze dál pokračovat jiným dálkovým autobusem nebo vlakem.

Na nádraží je možno měnit peníze, vybírat je v bankomatech, v internetovém kiosku lze navázat spojení s elektronickou poštou a získávat informace, z veřejných automatů telefonovat, ponechat zavazadla v úschovně (s bezpečnostní kontrolou při přijetí), k dispozici jsou nosiči zavazadel, turistické informace s rezervací ubytování, oddělení ztrát a nálezů, restaurace a bufety a další nepřeberné služby v okolí nádraží.

(mr)

http://logistika.ihned.cz/c4-10004880-21168120-B00000_d-autobusova-nadrazi