Reklama
Úvahu uveřejnil autor na svém blogu jimmyhayek.cz. Nezaujatý čtenář si říká, že by to chtělo spíše zvýšit kapacitu vysokokapacitním autobusem nebo nedejbože přidat další, ale to by se dopravci asi nezamlouvalo.
Neděle, 26. Prosinec 2010
Rezervace pořadí na autobusovém nádraží
Na autobusovém dojíždění do Brna a zpět do rodné Olomouce mi vadí jedna věc. Tedy, nějakých drobností by se našlo asi více, ale jedna věc je fakt obzvláště příšerná: fronty na autobus. Nemám na mysli nějaký menší hlouček lidí těsně před příjezdem autobusu na zastávku, ale ty obrovské fronty tvořící se například na brněnském autobusovém nádraží v odpoledních hodinách.

Nevím jak v jiné dny, ale ze své zkušenosti dobře vím, že na autobus odjíždějící ve čtvrtek 17:30 směrem na Olomouc bývá šílená fronta lidí. Musíte být na zastávce minimálně 20 minut před odjezdem autobusu, abyste si sedli. Pokud jste náročnější a chtěli byste si vybrat místo k sezení, budete si muset počkat na zastávce asi půl hodiny před odjezdem. Dokážete si asi představit, co je to za utrpení, stát půl hodiny na místě v prosincových mínus deseti a nechat se ošlehávat větrem :-)

Model holandské aukce

Přemýšlel jsem proto, zdali je fronta na autobus nutné zlo. Napadlo mě například, že by byli lidé do autobusu pouštěni na principu holandské aukce. Přijel by autobus a nějaký elektronický systém by stanovil vysoký počáteční vstupní poplatek do autobusu, který by se postupně snižoval. Tento systém by zaručil, že v autobusu by byl první ten, kdo by byl ochotný zaplatit nejvyšší vstupní poplatek do autobusu. Postupně jak by se vstupní poplatek snižoval, cestující by nastupovali do autobusu podle jejich ochoty platit.

Tento systém by také kompenzoval stojícím cestujícím (kteří byli ochotni zaplatit nejméně) snížený komfort jízdy. Systém holandské aukce by tedy nevyžadoval stát ve frontě půl hodiny předem, ale mohli byste přijít až s příjezdem autobusu a zaplatit požadovaný poplatek. Jenže nejsem si úplně jistý detaily – i zde by se nejspíš tvořili drobné fronty při různých cenách vstupního poplatku.

Model rezervace pořadí

Pak mě napadla rezervace. Ale ne taková, jakou má například Student Agency – tedy že si předem zarezervujete dané místo v autobuse, to je trochu jiný model pro jinou cílovou skupinu cestujících. Mám na mysli rezervaci pořadí ve stylu vyvolávacích zařízení na poště a úřadech. Přišli byste na autobusové nádraží, vybrali byste si na dotykovém zařízení autobus, kterým chcete jet, a vytiskl by se vám lístek z pořadovým číslem. U autobusu by se pak postupně vyvolávala čísla a jejich držitelé by v daném pořadí vcházeli do autobusu.

Samozřejmě, i zde by platilo, kdo dřív příjde, ten dřív bere mele… ale odpadlo by to nutné zlo půlhodinového čekání ve frontě na zastávce. Místo zabitého času ve frontě byste si tak mohli zakouřit, počkat v čekárně, zajít se najíst nebo na pivko. Systém by mohl být třeba nastaven tak, že byste si mohli zarezervovat pořadí nejdřív hodinu před odjezdem, aby nedocházelo k nějakému nekalému černému trhu s pořadovými lístky :-)

Rezervace pořadí se mi zdá jako funkční model (leč ne nejlevnější), protože je i dobře vyzkoušený v praxi. Mohl by zde fungovat dokonce lépe než na poště či úřadech, kde nedokážete přesně odhadnout, kdy na vás vyjde řada. A tudíž jste limitováni a nemůžete čas strávit zrovna dvakrát efektivně. V případě autobusu si můžete být celkem jisti, že na vás nevyjde řada dřív, než je ohlášený příjezd / odjezd autobusu…