© Jiří Peroutka
V současnosti uložen čeká na renovaci a odpovídající typ tahače.
V současnosti uložen čeká na renovaci a odpovídající typ tahače.
Jiří Peroutka BUSportálu napsal:
Psal se rok 1965 a v Orličanu Choceň se končilo s výrobou chladírenských návěsu N 7 CH, které vystřídaly ve výrobě modernější N 12 CH. Tehdy se menší N 7 CH kompletovaly do soupravy s tahačem PRAGA S5T TN v převážné většině na export do bývalého SSSR.
Tam někde před 46 lety se začala i životní pouť našeho objevu. Během těch let zmizely tyto soupravy z provozu a vidět je u nás i v době vzniku bylo dost vzácné. Najít dnes jenom samotný tahač S5TN je věcí nemožnou, i když zaručené zprávy o tom, kde ještě stojí, se občas objeví, ale jsou srovnatelné se zprávami o výskytu dumpcaru TATRA T 147 DC 5.
O to větší překvapení zažil můj kamarád, jinak sběratel hlavně osobních vozidel ruské výroby, když při svých výpravách objevil za plotem stojící něco, co mu připomínalo přelud: Typicky kulatá přední část a hlavně zachovalý nápis Orličan dokazovaly, že objevil něco, o čem jen slyšel a znal z fotografii. Časem zapomenutý, místy korodovaný, ale vcelku původní a kompletní chladírenský návěs N 7 CH.
Po půldruhém roce naplněném jednáním s majiteli, očekáváním, jak to dopadne, zprovozněním a přepravou, se dalo říct, že to co bylo nalezeno, je konečně i zachráněno před sešrotováním a stojí doma na dvoře. Neobvyklý veterán ze skupiny československých návěsů a přívěsů, které taky tvořily naši dopraváckou historii. Zatím zůstáva uložen, aby počkal na svou náročnou renovaci a hlavně nalezení odpovídajícího tahače.
A nakonec ještě jedna prosba o pomoc. Pokud má někdo literaturu týkající se tohoto typu návěsu, především katalog náhradních dílů či cokoli dalšího, prosím, kontaktujte nás prostřednictvím redakce BUSportálu.
© Jiří Peroutka
© Jiří Peroutka
© Jiří Peroutka
© Jiří Peroutka
© Jiří Peroutka