Nad výrobou autokarů Volvo 9700 a 9900 se Sunsundegui visí otazníky
Pro Sunsundegui je partnerství s Volvo Buses na výrobě modelů Volvo 9700 a 9900 strategické. Foto Sunsundegui, Latinobus

Volvo Buses zastavila výrobu svých turistických a dálkových autobusů 9700 a 9900 se španělským nástavbářem Sunsundegui. Po zprávách ve španělských médiích potvrdila informaci pro švédský webový portál Bussmagasinet.se tisková kancelář Volvo Buses a následně také Sunsundegui, se kterou má Volvo Buses uzavřenu smlouvu o spolupráci a výroba kompletních autobusů měla začít letos.

Volvo Buses zastavila výrobu svých turistických a dálkových autobusů 9700 a 9900 se španělským nástavbářem Sunsundegui. Po zprávách ve španělských médiích potvrdila informaci pro švédský webový portál Bussmagasinet.se tisková kancelář Volvo Buses a následně také Sunsundegui, se kterou má Volvo Buses uzavřenu smlouvu o spolupráci a výroba kompletních autobusů měla začít letos.

V říjnu loňského roku Volvo Buss a španělský výrobce nástaveb Sunsundegui podepsaly smlouvu o spolupráci při výrobě zájezdových autobusů poté, co Volvo ukončilo výrobu kompletních autobusů v polské Vratislavi. Španělská Sunsundegui měla dodávat na základě licence karoserie pro turistické a dálkové autobusy modelů 9700 9900. Nyní ale obě společnosti projekt zastavily. Podle Volvo Buses je projekt "příliš složitý a vyžaduje tak velké dodatečné investice, že není možné dosáhnout ziskovosti".

"V každém případě pokračuje předchozí spolupráce mezi Volvo Buses a Sunsundegui, kdy nabízíme podvozky a Sunsundegui vlastní nástavby," zdůraznil tiskový manažer Volvo Buses Joakim Kenndal pro Bussmagasinet.se. "Pokračovat bude také výroba dvoupodlažního Volva 9700 DD s naším finským partnerem Carrus."

Ještě na podzim 2023 plánovaly Volvo a Sunsundegui zahájit výrobu v roce 2024 ve Španělsku a v roce 2025 nabídnout první modely na trh. Pro plánovanou výrobu bylo mnoho zařízení přesunuto z bývalé továrny Volvo Buses v Polsku do Sunsundegui ve španělské Navarře.

V dubnu 2024 podle španělského média Diario de Navarra parlament provincie Navarra schválil finanční injekci ve výši šesti milionů eur prostřednictvím půjčky od společnosti Sodena, aby zajistil „životaschopnost projektu autobusové nástavby pro značku Volvo“. Projekt Volvo se Sunsundegui s odhadovaným obratem kolem 500 milionů eur "byl považován za strategický pro celý region, protože výroba modelů 9700 a 9900 by Sunsundegui umožnila zdvojnásobit svou výrobní kapacitu na 640 kusů autobusů a její pracovní sílu na 650 až 800 zaměstnanců, odůvodnilo ministerstvo průmyslu žádost o poskytnutí financování."

Volvo Buses v současné době nemá žádnou časovou perspektivu, kdy bude moci oba modely znovu nabídnout. Během zimy začala přijímat objednávky na oba modely a nyní jsou zrušeny. Podle Joakima Kenndala probíhají jednání s několika partnerskými nástavbáři, o těchto dvou modelech se ale podle Kenndala diskuze nevedou.

Podle tiskové zprávy Sunsundegui budou obě strany pokračovat ve spolupráci ve výrobě autobusů s podvozkem od Volva a karoserií od Sunsundegui. "Pro nás je Volvo i nadále naším hlavním zákazníkem a partnerem a oba jsme odhodláni tento vztah dlouhodobě udržovat a posilovat," píše Sunsundegui v tiskové zprávě. Pokud jde o výrobu autobusů nové generace, "rozhodnutí bylo přijato po společném a podrobném posouzení současných okolností a strategických potřeb se závěrem, že i přes úsilí obou stran se přenos technologií ukázal jako příliš složitý a potřeba dalších investic, včetně času a zdrojů, je výrazně vyšší, než se původně předpokládalo."

Městské autobusy 7900 bude Volvo Buses vyrábět společně s MCV.