Na testovací trolejbusové lince v Plzni vyjel ostravský trolejbus
Na testovací trolejbusovou linku do Malesic vyjel 14. dubna zapůjčený trolejbus od EKOVA ELECTRIC. Foto PMDP

Plzeň byla vždy přirozenou baštou trolejbusů se značkou Škoda. Bateriový trolejbus od EKOVA ELECTRIC je pro Plzeňské městské dopravní podniky unikátní.
Plzeň byla vždy přirozenou baštou trolejbusů se značkou Škoda. Bateriový trolejbus od EKOVA ELECTRIC je pro Plzeňské městské dopravní podniky unikátní.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) si po úspěšném zkušebním zimním provozu trolejbusové linky do Radčic, Křimic a Malesic zapůjčily pro testování bateriový trolejbus od ostravské EKOVY ELECTRIC. Bateriové trolejbusy jsou pro PMDP i město Plzeň cestou k rozvíjení ekologických elektrických trakcí bez nutnosti budování nové infrastruktury.

„Chceme rozvíjet ekologickou městskou veřejnou dopravu efektivně i ekonomicky. Hlavním přínosem samozřejmě bude navýšení podílu bezemisní dopravy, zlepšení životního prostředí na území města Plzně
a zejména pak v obytných čtvrtích. Trolejbusy také představují nejtišší druh dopravy, který provozujeme,“ říká Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.

Zapůjčený trolejbus je od dnešního dne v provozu na lince 19 spojující východní a západní část Plzně. Na trati od Ústředního hřbitova přes centrum až do Křimic a Malesic testují PMDP od loňského podzimu nasazení bateriových trolejbusů, díky kterým by se elektrická trakce mohla rozšiřovat i bez nutnosti budování nové infrastruktury.

„Plzeň byla vždy přirozenou baštou trolejbusů se značkou Škoda. Možnost zapůjčení moderního trolejbusu vyrobeného kompletně jinde a s jinou než plzeňskou „DNA“, je pro nás unikátní,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP, a dodává: „Zajímavé pro nás určitě bude i to, že zjistíme zkušenosti řidičů z ovládání vozu i dojmy cestujících z jízdy. Hodláme maximálně využít možnost kombinace obou režimů, tedy jízdy na trolej a na baterii.“

Na první pohled se zapůjčený trolejbus liší nejen ostravskou modrou barvou, ale především karoserií. Ta nepochází z dnes běžných sériových produkcí autobusových výrobců Solaris, SOR nebo Iveco, ale vznikla v českém závodě EKOVA. Odlišný je i elektricky – výrobcem elektrické výzbroje je pražská firma Cegelec.

Zkušební provoz na lince 19 je pro PMDP mimořádný po technické i provozní stránce. PMDP již úspěšně zvládly odjezdit celou zimní sezónu a další výzvou určitě bude letní období, kdy budou díky klimatizaci vyšší nároky na baterie vozů.

„Prioritou PMDP i města Plzně je elektrifikace městské veřejné dopravy na Severní Předměstí. Nabízí se využít bateriové trolejbusy i na linkách 27 a 33. Bez investice do trolejbusové trati se to neobejde, ale nemusíme řešit komplikované vedení trolejí historickým centrem a přes mosty. České vládní i evropské strategie takové projekty chtějí podporovat i v příštích letech, musíme být připraveni. Máme vytipované i další autobusové linky, které už dnes jezdí z části pod trolejemi,“ doplňuje Ptáček.

Zapůjčený trolejbus plánují PMDP využívat minimálně měsíc, aby porovnaly jízdní vlastnosti s vozy ze svého vozového parku.

PMDP