Pilotní projekt Středočeského a Jihočeského kraje, Sdružení měst a obcí Táborska a COMETT PLUS na provoz sedmi elektrických autobusů na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova je součástí záměru Středočeského kraje uzavřít smlouvy o veřejných službách s několika dopravci na zbývající část výkonů, které nebyly vysoutěženy. Návrh musí ještě schválit krajské zastupitelstvo.
Pilotní projekt Středočeského a Jihočeského kraje, Sdružení měst a obcí Táborska a COMETT PLUS na provoz sedmi elektrických autobusů na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova je součástí záměru Středočeského kraje uzavřít smlouvy o veřejných službách s několika dopravci na zbývající část výkonů, které nebyly vysoutěženy. Návrh musí ještě schválit krajské zastupitelstvo.
Rada Středočeského kraje projednala a schválila 18. dubna kromě dalších projektů souvisejících s veřejnou dopravou také návrh IDSK, příspěvkové organizace Středočeského kraje, na uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové autobusové dopravě v PID od 1. 12. 2024 do 30. 11. 2034 s dopravci Autobusová doprava Kohout s.r.o., AUTODOPRAVA LAMER s.r.o., COMETT PLUS, spol. s r.o.., EKOSERVIS TRANSPEED, a.s., KAD BUS spol. s r.o., Kokořínský SOK s.r.o., LEXTRANS BUS s.r.o., Lutan s.r.o., MARTIN UHER, spol. s r.o. a POHL Kladno spol. s r.o.. S BusLine LK s.r.o. a BusLine Express s.r.o. mají být smlouvy platné do března 2029. Jedná se o smlouvy uzavírané v režimu zakázek malého rozsahu (maximálně do 600 tis. km ročně nebo 2 mil. eur).
V letech 2022 a 2023 proběhla ve Středočeském kraji výběrová řízení na nové autobusové dopravce, kteří převezmou dopravu od 1. 12. 2024 na deset let. Vysoutěženo bylo přes 90 % výkonů. Zbývající část bude v souladu s legislativou zadáná pomocí přímého zadání. Důvodů je podle IDSK několik. V době přípravy výběrých řízení v roce 2021 nebyly známé všechny změny v infrastruktuře a plánované prodloužení tramvajových a trolejbusových tratí v okolí Prahy. Dále je potřeba sladit se sousedními kraji provoz na mezikrajských linkách a u menších dopravců, kteří obnovovali vozový park s podporou fondů EU, je potřeba dodržet termíny pro udržitelnost projektů.
Návrhy na uzavření smluv se týkají oblastí a dopravců:
- Oblast Křivoklátska – dopravci LEXTRANS BUS s.r.o. a Autobusová doprava Kohout s.r.o., linky 570,573 a 579
- Oblast Mšensko – dopravce Kokořínský SOK s.r.o., linky 668, 689, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697
- Oblast Benátecka a Mladé Boleslavi – dopravce Lutan s.r.o., linky 431, 442, 714, 736 a 997
- Oblasti Zdib a Odolené Vody – dopravce EKOSERVIS TRANSPEED, a.s., linka 370
- Oblast Mníšecka – dopravce MARTIN UHER, spol. s r.o., minibusové linky 447, 448, 449, 672 a 996
- Oblast z Prahy směr do Krkonoš, konkrétně do Semil, Harrachova a Horních Míseček – dopravce KAD BUS spol. s r.o., linky 700, 720 a 405 (Praha – Mladá Boleslav – Jičín – Vrchlabí – Špindlerův Mlýn)
- Oblast Semilsko – dopravce BusLine LK, s.r.o., linka 730
- Oblast z Prahy směr Liberec, Turnov, Jablonec n. N. – dopravce BusLine Express s.r.o., linka 900
- Oblast Kladno – Praha – dopravci AUTODOPRAVA LAMER s.r.o. a POHL Kladno spol. s r.o., linky 330 a 399
- Oblast Outletu Tuchoměřice – dopravce AUTODOPRAVA LAMER s.r.o., linky 414 a 856
- Oblast Kladno – Slaný – Litoměřice – dopravce POHL Kladno spol. s r.o., linka 650
- Oblast Táborska – dopravce COMETT PLUS, spol. s r.o., linky 453 Tábor – Ratibořské Hory - Mladá Vožice – Vlašim a 455 Tábor - Hlasivo - Mladá Vožice - Postupice – Benešov.
Kromě linek COMETT PLUS má jít o klasické naftové autobusy. Na Táborsku, kde zajišťuje provoz COMETT PLUS, vznikl pilotní projekt na provoz 7 elektrických autobusů v linkové dopravě v rámci elektrifikace části linek MHD Tábor ve spolupráci s dopravcem, Jihočeským krajem, Sdružením měst a obcí Táborska a Středočeským krajem. Dvě regionální linky z Tábora přes Mladou Vožici na Benešovsko budou navazovat na linky MHD Tábor, kde by měl COMETT PLUS příští rok uvést do provozu deset elektrických autobusů. Osm vyrobí Solaris a na dodavatele dalších dvou probíhá výběrové řízení.
Jak upozorňuje Středočeský kraj, návrh na uzavření smluv musí ještě projednat a schválit Zastupitelstvo, které proběhne 29. dubna 2024.