Velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy by mohly nahradit kloubové autobusy na lince 119 z Veleslavína na Letiště Praha na začátku roku 2024. Ilustrační foto: DPP/Petr Hejna.
Trolejbusová linka na Letiště Praha má zelenou, DPP na ni získal pravomocné povolení. Za pár týdnů by měl být znám i dodavatel velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů.
Trolejbusová linka na Letiště Praha má zelenou, DPP na ni získal pravomocné povolení. Za pár týdnů by měl být znám i dodavatel velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal pravomocné společné povolení stavebního záměru elektrifikace autobusové linky č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Na zhotovitele stavby infrastruktury připravuje veřejnou zakázku, kterou vyhlásí v nejbližších měsících. Odhadované stavební náklady činí přibližně 300 milionů korun. Zahájení samotné stavby DPP předpokládá na přelomu letošního a budoucího roku v závislosti na průběhu majetkoprávního zajištění. Po dokončení stavby se autobusová linka č. 119 změní na trolejbusovou linku č. 59, na kterou bude DPP nasazovat velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy.
Linka č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha je jedním z několika projektů elektrifikace autobusových linek v Praze. V rámci stavby infrastruktury pro tuto linku DPP postaví necelých 12 kilometrů trolejového vedení a čtyři nové měnírny: dvě kontejnerové na obou konečných zastávkách, tj. na Nádraží Veleslavín a na Letišti Praha. Další měnírna Dědina bude společná pro připravovanou novou tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědinská a napájení trolejového vedení trolejbusové linky č. 59. Poslední nová a největší měnírna vznikne v garáži DPP Řepy. Bude sloužit nejen pro napájení 21 dobíjecích míst pro vozidla nasazovaná na linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, ale do budoucna i pro další trolejbusy, které budou jezdit na autobusových linkách č. 131, 137, 176 nebo 191, jejichž elektrifikaci DPP připravuje.
Trolejové vedení bude v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, což přestavuje zhruba 50 % trasy linky č. 119. V úseku Terminál 3 – Letiště Praha budou trolejbusy jezdit na energii z trakčních akumulátorů. DPP podobně jako u elektrizace linky č. 140 využije maximum stávajících stožárů, buď trakčního vedení tramvajové tratě v úseku Nádraží Veleslavín – Divoká Šárka nebo stožárů pro veřejné osvětlení. Nevznikne tak les nových stožárů vedle těch současných. Kromě toho DPP na obou konečných, tj. na Nádraží Veleslavín a Letiště Praha, postaví nabíjecí stopy, které budou sloužit pro dobíjení trakčních baterií trolejbusů během přestávek mezi jednotlivými spoji.
„Mám radost, že se nám podařilo získat pravomocné společné povolení na výstavbu infrastruktury pro druhou regulérní trolejbusovou linku v Praze. Nyní je potřeba dokončit majetkoprávní vypořádání stavby a vyhlásit veřejnou zakázku na jejího zhotovitele. Pevně věřím, že budeme moct stavbu zahájit na konci letošního nebo zkraje příštího roku. Samotná stavba celé infrastruktury by měla trvat zhruba 10 – 12 měsíců,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
DPP v současnosti dokončuje veřejnou zakázku na nákup 20 velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů, které po dokončení stavby infrastruktury na lince č. 119 nahradí stávající kloubové autobusy. Letiště Praha díky tomu získá kapacitnější spojení směrem do/z centra hlavního města, ale také zcela bezemisní a tichou dopravu, která přispěje ke zklidnění této části rušné Evropské ulice.
Začátek roku je v Praze ve znamenení elektromobility. Začala stavba první regulérní trolejbusové linky z Palmovky do Miškovic. DPP se podařilo pro ni vysoutěžit 15 kloubových bateriových trolejbusů. Začal jezdit první elektrobus, do konce února jich bude celkem 14. Během pár týdnů by měl být znám i vítěz veřejné zakázky pro nákup tříčlánkových trolejbusů pro linku č. 119.
Linka č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha je jedním z několika projektů elektrifikace autobusových linek v Praze. V rámci stavby infrastruktury pro tuto linku DPP postaví necelých 12 kilometrů trolejového vedení a čtyři nové měnírny: dvě kontejnerové na obou konečných zastávkách, tj. na Nádraží Veleslavín a na Letišti Praha. Další měnírna Dědina bude společná pro připravovanou novou tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědinská a napájení trolejového vedení trolejbusové linky č. 59. Poslední nová a největší měnírna vznikne v garáži DPP Řepy. Bude sloužit nejen pro napájení 21 dobíjecích míst pro vozidla nasazovaná na linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, ale do budoucna i pro další trolejbusy, které budou jezdit na autobusových linkách č. 131, 137, 176 nebo 191, jejichž elektrifikaci DPP připravuje.
Trolejové vedení bude v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, což přestavuje zhruba 50 % trasy linky č. 119. V úseku Terminál 3 – Letiště Praha budou trolejbusy jezdit na energii z trakčních akumulátorů. DPP podobně jako u elektrizace linky č. 140 využije maximum stávajících stožárů, buď trakčního vedení tramvajové tratě v úseku Nádraží Veleslavín – Divoká Šárka nebo stožárů pro veřejné osvětlení. Nevznikne tak les nových stožárů vedle těch současných. Kromě toho DPP na obou konečných, tj. na Nádraží Veleslavín a Letiště Praha, postaví nabíjecí stopy, které budou sloužit pro dobíjení trakčních baterií trolejbusů během přestávek mezi jednotlivými spoji.
„Mám radost, že se nám podařilo získat pravomocné společné povolení na výstavbu infrastruktury pro druhou regulérní trolejbusovou linku v Praze. Nyní je potřeba dokončit majetkoprávní vypořádání stavby a vyhlásit veřejnou zakázku na jejího zhotovitele. Pevně věřím, že budeme moct stavbu zahájit na konci letošního nebo zkraje příštího roku. Samotná stavba celé infrastruktury by měla trvat zhruba 10 – 12 měsíců,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
DPP v současnosti dokončuje veřejnou zakázku na nákup 20 velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů, které po dokončení stavby infrastruktury na lince č. 119 nahradí stávající kloubové autobusy. Letiště Praha díky tomu získá kapacitnější spojení směrem do/z centra hlavního města, ale také zcela bezemisní a tichou dopravu, která přispěje ke zklidnění této části rušné Evropské ulice.
Začátek roku je v Praze ve znamenení elektromobility. Začala stavba první regulérní trolejbusové linky z Palmovky do Miškovic. DPP se podařilo pro ni vysoutěžit 15 kloubových bateriových trolejbusů. Začal jezdit první elektrobus, do konce února jich bude celkem 14. Během pár týdnů by měl být znám i vítěz veřejné zakázky pro nákup tříčlánkových trolejbusů pro linku č. 119.