Továrna v Borås, letecký snímek Volvo Buses © BUSportál
a fotoreportáž z výrobního závodu na podvozky v Borås ve Švédsku.
a fotoreportáž z výrobního závodu na podvozky v Borås ve Švédsku.
Uzavíráme sérii vzniklou na základě cesty BUSportálu do švédského Borås na pozvání společnosti Volvo Buses.Společnost Volvo Buses v rámci Evropy dále koncentruje výrobu autobusů , takže ve druhé polovině roku 2013 zde bude jedinou karosářskou kapacitou polská Wroclaw.
2005: Z návštěvy Volvo Polska Wroclaw
Pro Volvo to jistě nebylo lehké rozhodnutí, když v podmínkách domácího trhu podvozky z Borås musí nejprve do Wroclawi, aby se pak autobus vracel zpět jako domácí výrobek. Obecná tendence je asi nezvratná, vždyť i IVECO uzavřelo italskou výrobu autobusů a posiluje ve Vysokém Mýtě, dokonce francouzský kolega naznačil trend omezování výroby v Annonay opět s posílením IVECO CR. Na druhou stranu je logisticky výhodná a evidentně úspěšná kombinace výroby podvozků Volvo Buses v Borås a karosování ve Velké Británii (např. Wrightbus), kde se velice dobře uplatňují veřejně podporované hybridy. Volvo Buses nadále podporuje i spolupráci se španělskými karosáři zejména v oblasti autokarů (Irizar, Sunsundegui).Důležitá nejen pro Volvo Buses je výroba a výrobní kapacity v Americe a Asii, kde je zaznamenáván velký rozvoj. Výrobní závody jsou v Mexico City a Curitibě v Jižní Americe - autobusy jsou pak kompletovány zejména karosářem Marcopolo. V Severní Americe jde o kanadsko-americký Novabus. Velké investice byly vloženy do výrobního závodu v Bangalore a v čínské Šanghaji pak je to výroba v závodě Sunwin. Součástí strategie obecně je kromě podpory vybraných karosářů co nejširší nabídka podvozků s dlouhou životností a následná poprodejní podpora. Výrobce se hlásí k požadavkům na kvalitu, rychlost dodávek, ekonomii nákladů, péči o lidi a životní prostředí se zaměřením na strategii do roku 2015.
Tradice Volvo začala v roce 1927 v nedalekém Göteborgu. Továrna v Borås byla vybudována na konci sedmdesátých let 20. století a postupně rozšířena. Kapacita výroby je až 4900 podvozků (CBU) a 4800 kitů (CKD) ročně. V současnosti zaměstnává závod necelých 300 lidí v jedné směně. Odpolední práce je zde výjimkou, ale využití kapacit takto je možné. Právě proto, že jsme závod navštívili odpoledne, jsou záběry až na ty z fotobanky bez zaměstnanců. Továrna kolegům připomínala spíše výrobu kamionů.
Jak je patrné z obrázku, pro EURO 6 využije Volvo Buses jedenáctilitrový, osmilitrový a pětilitrový motor a hybridní technologii. Prototypy pro EURO 6 se vyrábějí v Borås, kde bude hlavní závod pro tuto technologii. Při nástupu technologie se počítá s úpravami stanovišť v závodě a s proškolením zaměstnanců.
Na rozdíl od karosářů, kteří mají možnost si zvolit podvozek (např. Volvo či Scania) či motor (např. Iveco, DAF či Cummins), Volvo je zároveň výrobce motorů a podvozků a vyvíjí základní technologie. Proto je velmi těžké zachovat zároveň tradici, kompaktnost a úroveň značky a zároveň nabízet široké portfolio a to vše efektivně a s optimálními náklady. Volvo Buses se rozhodlo k velmi odvážnému kroku a výrazně posiluje hybridní technologie zejména v městském segmentu, kde je jasné, že podpora z veřejných prostředků měst a států je pro rozšíření hybridů v současnosti téměř nepostradatelná. Jasně směřuje přes hybrid s externím nabíjením k čistému elektrobusu. Hlásí se stále k technologiím v rámci BRT, ale je otázka, nakolik pro Evropu. Zcela opouští motory na plyn (jakýkoli). V rámci maximální efektivnosti také zjednodušuje nabídku dieselových motorů a koncentruje výrobu. Čas ukáže, nakolik je tato strategie úspěšná.
Dagmar Braunová s využitím tiskových materiálů Volvo Buses
Na návštěvě ve Volvo Buses: Kloubový osmnáctimetrový hybridní autobus Volvo 7900
Na návštěvě ve Volvo Buses: Inovace autokarů Volvo 9700 a 9900
Volvo představilo hybrid s externím nabíjením (plug-in hybrid)
Na návštěvě ve Volvo Buses: Vozidlo vyvinuté v rámci EBSF zblízka
Připravujeme: Premiéry Volvo Buses a 'Co bude po EURO 6' ve výhledech a vizích švédského výrobce autobusů
Zastoupení Volvo Buses v České republice
Z prezentace Volvo Buses
Z prezentace Volvo Buses
Továrna v Borås - prezentace vedoucího výroby podvozků Tobiase Holmqvista © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
Továrna v Borås © BUSportál
© BUSportál
Foto Volvo Buses
Foto Volvo Buses
Foto Volvo Buses
Edward Jobson © BUSportál