Na linkách DSZO ve Zlíně  premiéra  nového typu  trolejbusu Škoda 26 Tr Solaris
Foto DSZO

a Škoda 27 Tr Solaris. První trolejbusy ve Zlíně s celovozovou klimatizací.
Reklama
a Škoda 27 Tr Solaris. První trolejbusy ve Zlíně s celovozovou klimatizací.

Po poměrně dlouhé řadě let, kdy Dopravní společnost Zlín – Otrokovice doplňovala svůj vozový park pouze krátkými trolejbusy Škoda 24 Tr nebo kloubovými trolejbusy Škoda 25 Tr v karosériích Citybus a Citelis, se nyní v síti MHD objeví první dva vozy zcela nového typu. Jde o nízkopodlažní trolejbusy Škoda 26 Tr Solaris (standardní) a Škoda 27 Tr Solaris (kloubový).


První dva trolejbusy Solaris dorazily do vozového depa DSZO z výrobního závodu Škoda Electric z Plzně v minulém týdnu. Výrobcem jejich karoserie je polská firma Solaris Bus & Coach. Elektrickou výzbroj montuje a konečným dodavatelem pro DSZO je Škoda Electric Plzeň. Standardní vůz 26 Tr dostane ve Zlíně evidenční číslo 251, kloubový trolejbus 27 Tr bude jezdit s evidenčním číslem 451. Novinkou je, že oba trolejbusy Solaris jsou – jako první mezi zlínskými trolejbusy – plně klimatizované. Přednostně proto budou nasazovány na delší linky (2, 6, 10).


Oba nové trolejbusy, stejně jako všechny starší trolejbusy, dosahují maximální rychlosti 65 km/hod. Sólo vůz má výkon motoru 160 kW. Má hmotnost 11 050 kilogramů. V salonu pro cestující je 34 míst k sezení a 68 míst k stání. Kloubový vůz má výkon motoru 250 kW. Váží 17 130 kilogramů. Cestující v něm mají podle technického průkazu k dispozici 46 sedadel a 108 míst k stání. Vozidla jsou vybavena plochým monitorem pro zobrazení jízdního řádu, směru jízdy, zastávek apod. Trolejbus 26Tr stojí 10,89 mil. korun (bez DPH), cena trolejbusu 27Tr činí 14,02 mil. Kč (bez DPH).


Jde o součást velké zakázky na nákup 25 trolejbusů v letech 2013 – 2015. Získali jsme pro ni dotaci na 75 procent pořizovacích nákladů v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava. Pro tento rok máme smluvně zajištěno dodání devíti trolejbusů,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň. O poskytnutí dotace byla veřejnost informována tiskovou zprávou ROP SM ze dne 14. 2. 2012.


V uplynulých několika dnech odborníci z dodavatelské firmy zaškolovali ve Zlíně řidiče na řízení nového typu trolejbusu a techniky a montéry na jeho údržbu a servis. Trolejbus 26 Tr vyjede na linku s cestujícími již v úterý 4. června odpoledne, kloubový trolejbus 27 Tr čeká první jízda s cestujícími v některém z následujících dnů.


Jeden nový kloubový trolejbus získala DSZO již letos na přelomu března a dubna. Šlo o typ Škoda 25Tr Citelis, který již cestující veřejnost dostatečně znala z provozu starších obdobných vozů. Nový trolejbus 25Tr už jezdí od dubna na linkách a je označen evidenčním číslem 410. Tento vůz nemá klimatizaci, ale je vybaven pomocným dieselagregátem pro jízdu mimo trolejové vedení.

Zlínské trolejbusy: Nový Škoda 25 Tr odjíždí z Plzně a ohlédnutí za BusFestem

Oba nové trolejbusy 26Tr a 27Tr Solaris jsou vybaveny klimatizací, ale nemají dieselagregát, takže nemohou jezdit mimo trolejové vedení nebo při výpadku proudu. Technické předpisy totiž neumožňují, aby měl trolejbus současně dieselagregát i klimatizaci, protože by dosahoval příliš velkého zatížení náprav. DSZO bude proto v budoucnu nakupovat jak klimatizované trolejbusy bez dieselagregátu, tak nadále i neklimatizované trolejbusy s dieselagregátem. Cílem je udržovat určité procento trolejbusů s agregátem pro nasazování na okrajových nezatrolejovaných úsecích některých linek a jako pojistku, aby se doprava nezastavila při nenadálých výpadcích elektrického napájení sítě, při montážních pracích na trolejovém vedení apod.


V návaznosti na pořízení nových trolejbusů bude DSZO vyřazovat a nabízet k odprodeji svá nejstarší vozidla, aby se počet provozovaných trolejbusů udržoval dlouhodobě na stavu asi 57 vozů. Nejstarší zlínské trolejbusy Škoda 15Tr byly vyrobeny už v roce 1991 a mají najeto přes jeden milion kilometrů.


TZ DSZO


Na linkách DSZO ve Zlíně  premiéra  nového typu  trolejbusu Škoda 26 Tr Solaris
Foto DSZO
Na linkách DSZO ve Zlíně  premiéra  nového typu  trolejbusu Škoda 26 Tr Solaris
Foto DSZO