Letos se do kampaně hlásí přes 80 měst České republiky. Odkazy na programy jednotlivých měst na internetových stranách MŽP.
Letos se do kampaně hlásí přes 80 měst České republiky. Odkazy na programy jednotlivých měst na internetových stranách MŽP.
Ve čtvrtek 16. září začne v českých a moravských městech již podeváté Evropský týden mobility (16. – 22. září), v jehož průběhu se v celé Evropě lidé účastní akcí, které organizuje jejich město, obec či oni sami. Součástí Týdne mobility je 22. září Evropský den bez aut 22. září.

Pod heslem „Prodluž si život – buď aktivní!“ chce kampaň propagovat aktivní způsob života, proto se letos organizátoři zaměří na zlepšení fyzické i duševní pohody občanů, vždyť pravidelná fyzická a duševní aktivita je pro lidské zdraví klíčová a pravidelný pohyb zmírňuje stres. Kampaň chce také upozornit na problémy se stále narůstající automobilovou dopravou ve městech a propagovat možnosti a výhody používání udržitelných forem dopravy (pěší chůze, kolo, tramvaj, autobus, vlak).

Česká republika patří mezi státy EU, které se do kampaně zapojují pravidelně a úspěšně. Mnoho měst se přitom rekrutuje z Národní sítě zdravých měst. Letos se hlásí přes 80 měst Čech, Moravy a Slezska, tím se v Evropě řadíme na 6. místo co do počtu měst.

Evropský týden mobility – to je zábava, poučení, informace – výukové programy ve školách, výstavy, besedy, festivaly, cykloprojížďky a výlety. MHD je opět ve 17 městech zdarma a lidé si tak mohou vyzkoušet, zda jim ježdění MHD či příměstskými vlaky neušetří čas a peníze.

Druhá část kampaně je dlouhodobá - města zavádějí řadu pozitivních změn, která napomáhají tomu, aby se ve městech zvýšila bezpečnost chodců a cyklistů (zklidňování dopravy, přerozdělení dopravního prostoru ve prospěch chodců a MHD); aby se zlepšila čistota ovzduší a snížila prašnost, aby se do center měst vrátil život. Tyto změny města uskutečňují průběžně v rámci dlouhodobého rozvoje města a kampaň Evropský týden mobility slouží jako „výstavní skříň“ pro informování veřejnosti o aktivitách jejich města.

Na evropské stránky kampaně se zatím přihlásilo 37 zemí, především z Evropy, ale kampaň zajímá i státy jiných kontinentů (Argentina, Kanada, Ekvádor, Japonsko a Tchaj-wan). Z evropských hlavních měst se do kampaně zapojí např. Vídeň, Tallin, Helsinky, Dublin, Riga, Oslo, Lisabon, Bukurešť, Ljubjana, Varšava, Madrid a Stockholm. Celkem se zatím kampaně účastní zatím přes 1500 měst.

Na webových stránkách MŽP najdete programy jednotlivých měst podle krajů, podle dnů i podle abecedy.