Po opravě a STK první jízda po Plzni. Zachycena na Nám. M. Horákové 12.1.2012 © Michal Kouba
pro údržbu trolejového vedení na podvozku PRAGA V3S z roku 1961. Přestavba je o 10 let mladší.
pro údržbu trolejového vedení na podvozku PRAGA V3S z roku 1961. Přestavba je o 10 let mladší.
Nový exponát není jako obvykle vozidlo hromadné dopravy osob, nýbrž unikátní věžka pro údržbu trolejového vedení na podvozku PRAGA V3S, získaná od Městské dopravy Mariánské Lázně (MDML).
Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1961 v Automobilových závodech Klementa Gottwalda v Praze – Letňanech. Původně jako valník, který byl přidělen závodu Železničního stavitelství ČSD v Chebu. Během prvních deseti let provozu, se pak ještě vystřídalo v závodech Žs v Praze a Plzni. V roce 1971 proběhla přestavba, při které byla namontována nástavba s plošinou a prodloužená kabina. Po této úpravě, věžka sloužila od roku 1972 pro údržbu trolejového vedení v Mariánských Lázních téměř 40 let. Z provozu byla vyřazena v květnu 2011 a v prosinci nabídnuta k odprodeji. K prodeji došlo 21.12.2011 a následně byl automobil převezen do Plzně, kde byl překontrolován stav podvozku, provedena kosmetická oprava kabiny a zprovozněna montážní plošina. Po splnění náležitostí pro provoz na pozemních komunikacích a převodu na nového vlastníka, byl automobil převezen do nového působiště ve Strašicích, kde bude v dubnu představen při zahájení nové, již čtvrté sezony Muzea dopravy. Povede se tedy i tentokrát zahájit novou sezonu s novým exponátem. Letošní termíny zpřístupnění muzea zveřejníme ještě během zimy.Autor textu a fotografií Michal Kouba, Muzeum dopravy ve Strašicích
Montážní věžka při prodeji ve vozovně MD Mariánské Lázně 21.12.2011 © Michal Kouba