(čtk, idnes) Stát sice letos vybere na elektronickém mýtném řádově miliardy korun, z těchto peněz mu ale pravděpodobně mnoho nezbude. Vybrané peníze totiž použije na zaplacení splátek firmě Kapsch. První výraznější zisk očekává náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. až v roce 2009 po zaplacení celého systému.

Mýtné se od 1. ledna vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti podléhají automobily o hmotnosti 12 a více tun. Během prvního všedního dne provozu mýtného se vybralo 12 milionů korun. Do středeční 13. hodiny zaplatili řidiči dalších téměř šest milionů.

"Na splátkách zaplatíme do ledna 2008 dvě miliardy a na službách řádově miliardu," řekl Hodač. Přitom podle jeho odhadu se letos na mýtném vybere asi 2,4 miliardy korun. To by znamenalo, že stát doplatí na systém více než půl miliardy korun.

Hodačův odhad se liší od názoru ředitele Kapsche v ČR Karla Feixe, který odhadl výnosnost mýtného na nejméně tři miliardy.

Dopravci si propracují svoji logistiku tak, aby nemuseli mít tolik automobilů, aby nemuseli jezdit tolik po dálnici, to vše bude mít na mýto vliv, míní Hodač. Vliv bude mít i to, že nákladní doprava během svátků poklesne a dopravci se vybaví novými vozy s normou Euro3 až Euro5, které platí nižší sazbu mýtného.

Pokud se podaří v roce 2008 zpoplatnit i silnice prvních tříd, bude výnos z mýtného podle Hodače maximálně pět miliard. Manažer elektronického mýtného v ČSOB Jan Popelka ale odhaduje výnosnost systému až na devět miliard korun.

Výrazný nárůst výnosů se dá očekávat po zpoplatnění i vozidel o hmotnosti 3,5 tuny a více. Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský předpovídal výnosy v takovém případě přes 20 miliard korun, aktuální odhady zatím nejsou k dispozici. Kdy budou muset platit i malé nákladní vozy zatím není jasné, předpokládá se, že nejdříve v roce 2009.

Výstavba systému stála v první etapě 3,4 miliardy korun, uvedl Hodač. Podle smlouvy bude stát firmě splácet každého půl roku téměř miliardu za samotný systém a v první etapě každý měsíc zhruba 90 milionů za služby a správu systému. První téměř miliarda za vybudování systému poputuje na účet Kapsche v červenci.

Po spuštění i druhé etapy mýtného, tedy zpoplatnění i zbylých více než tisíce kilometrů silnic první třídy, se poplatek za služby vyšplhá na 140 milionů měsíčně. Přibudou také splátky za výstavbu infrastruktury pro druhou etapu, která má stát 2,6 miliardy korun. Poslední splátka za systém má být převedena v srpnu 2009. Od té doby bude stát platit pouze služby.

Dohromady výstavba systému pro obě etapy bude stát šest miliard, za služby stát během deseti let zaplatí 16 miliard. Celková cena kontraktu je 22 miliard na deset let včetně DPH. Po deseti letech vypíše ministerstvo dopravy nové výběrové řízení na poskytovatele mýtných služeb na další období.

Termín spuštění druhé etapy zatím není znám, odborníci však považují za nejbližší možný termín začátek roku 2008. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července.