Dopravní podnik se rozhodl obnovit flotilu autobusů v MHD vozidly s technologií, která kombinuje dieselový agregát a elektrický pohon. Díly podpůrnému elektromotoru a využívání energie získané rekuperací produkují méně emisí než standardní dieselové autobusy. Do výběrového řízení se přihlásily Solaris Bus & Coach spolu se SOLARIS CZECH a ZLINER. Nejvýhodnější nabídku podal ZLINER, prodejce autobusů IVECO BUS.
Dopravní podnik se rozhodl obnovit flotilu autobusů v MHD vozidly s technologií, která kombinuje dieselový agregát a elektrický pohon. Díly podpůrnému elektromotoru a využívání energie získané rekuperací produkují méně emisí než standardní dieselové autobusy. Do výběrového řízení se přihlásily Solaris Bus & Coach spolu se SOLARIS CZECH a ZLINER. Nejvýhodnější nabídku podal ZLINER, prodejce autobusů IVECO BUS.
Hodnotícími kritérii výběrového řízení byly nabídková cena (80%) a termín plnění (20%), přičemž ten neměl překročit 365 dní. Jak vyplývá z písemné zprávy uveřejněné 16. 8. 2024 nabídl Solaris dodat požadované autobusy za cenu 68 788 410 Kč v termínu do 300 dní, ZLINER přišel s nabídkou o 9 milionů nižší a termínem dodání do 245 dnů.
Smlouva na nákup vozidel uzavřená mezi DPMČB a ZLINER byla uveřejněna v Registru smluv 14. června 2024. Za 6 autobusů IVECO URBANWAY MH 18 m zaplatí dopravní podnik z vlastních zdrojů 59 930 000 korun. ZLINER bude provádět poprodejní a pozáruční servis vozidel a dodávat náhradní díly v rozsahu a za cenu uvedené v samostatné smlouvě.
Dopravní podnik požadoval ve výběrovém řízení plně nízkopodlažní autobusy pro minimálně 125 osob, z toho minimálně 40 pevných sedadel pro cestující + 2 místa pro kočárky nebo vozíky. Dieselový motor o minimálním jmenovitém výkonu 260 kW Euro 6, automatickou převodovku a hybridní pohon s ultrakondenzátory nebo bateriemi (články LTO) pro ukládání elektrické energie v průběhu jízdy a brdění. Ta je pak využívána k palubnímu napájení během stání, během jízdy a boost provoz. Předpokládaná hodnota zakázky činila 65 milionů korun.
Specifikace vybraných vozidel pro České Budějovice není zveřejněna. Standardně jsou dieselové hybridní 18metrové autobusy, které Iveco Bus vyrábí v Annonay ve Francii, vybaveny automatickou převodovkou VOITH Diwa NXT s motorem Cursor 9 a technologií HI-SCR, která umožňuje plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez cirkulace spalin). Spalovací motor o výkonu 265 kW/360 hp doplňuje automatická převodovka s elektromotorem s maximálním výkonem 35 kW, který funguje zároveň jako generátor energie a pomáhá při rozjíždění vozidla a pro palubní napájení. Lithiovou baterii s využitelnou kapacitou 1 kWh lze dobíjet i externě zásuvkou CCS-2.
Hybridní autobusy splňují definici částečně čistého vozidla podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel a definici nízkoemisního vozidla podle Zákona 360/2022 Sb. o podpoře nízkoemisních vozidel. Dopravní podnik na tyto nové vozy nemůže využít dotace a zaplatí je z vlastních zdrojů.
Stejný typ vozidel objednal od Iveco Czech Republic Dopravní podnik hlavního města Prahy. IVECO BUS nabízí hybridní autobusy také s pohonem CNG a elektřina.