On-board zařízení jsou v první linii odbavovacích systémů. Přístroje jsou v přímém „kontaktu“ s cestujícími, popřípadě s řidičem.
On-board zařízení jsou v první linii odbavovacích systémů. Přístroje jsou v přímém „kontaktu“ s cestujícími, popřípadě s řidičem.
On-board zařízení musí být poměrně robustní konstrukce. Jsou totiž vystavena nejen otřesům vozidla, ale někdy i nevybíravému zacházení, ba přímo útokům ze strany cestujících.
Výše naznačená „příkoří“ nejsou ještě všechna, která musí snášet. Neviditelné, ale někdy bohužel velmi účinné jsou ataky, jimiž je častuje síť palubního napětí vlastního vozu, ze které jsou elektronická zařízení ve voze napájena.
Všechna on-board zařízení z produkce Mikroelektroniky splňují sice přísné evropské normy pro elektrické přístroje aplikované do vozidel, avšak praxe ukazuje, že někdy ani tento stupeň obranyschopnosti nepostačuje. Jedná se o vozidla, která mají v nepořádku svoji elektrickou výbavu. V nich může docházet i k „úmrtím“ jinak poměrně odolných on-board přístrojů.
Výše naznačená „příkoří“ nejsou ještě všechna, která musí snášet. Neviditelné, ale někdy bohužel velmi účinné jsou ataky, jimiž je častuje síť palubního napětí vlastního vozu, ze které jsou elektronická zařízení ve voze napájena.
Všechna on-board zařízení z produkce Mikroelektroniky splňují sice přísné evropské normy pro elektrické přístroje aplikované do vozidel, avšak praxe ukazuje, že někdy ani tento stupeň obranyschopnosti nepostačuje. Jedná se o vozidla, která mají v nepořádku svoji elektrickou výbavu. V nich může docházet i k „úmrtím“ jinak poměrně odolných on-board přístrojů.
"Právě pro takové vozy byl vyvinut prvek VSP (Vehicle Supply Protector). Tento malý přístroj nazýváme pracovně odpojovač. VSP je také oficiální kynologická zkratka pro plemeno Velký švýcarský salašnický pes. V případě našeho VSP jde tedy jen o pokračování tradice, přičemž salaš jsme zaměnili za vozidlo a ovce za odbavovací zařízení. Coby ochranář je tu opět VSP, ale v podobě odpojovače. Odpojovač má za úkol chránit zařízení odbavovacího systému a případně i další přístroje proti výkyvům palubního napětí, které vybočují z normy. Jeho vznik je příkladem spolupráce s významným partnerem a zákazníkem Mikroelektroniky, společností Siemens Argentina. Právě od ní pocházel naléhavý požadavek na takové zařízení. Impulzem byl špatný stav elektrického vybavení některých vozů koncových uživatelů v Latinské Americe. Důsledkem bylo občasné, ale absolutně vzhledem k velkému počtu nasazených výrobků ne bezvýznamné zničení odbavovacích zařízení ve voze. Přitom v rámci existujících dodavatelsko odběratelských vztahů neměl náš partner sílu prokázat vinu provozovatele. Někdy tam, kde jsou problémy s komunikací mezi lidmi, pomůže technika."Odpojovač pracuje na poměrně jednoduchém principu, ale dosti inteligentně, aby zbytečně neodpojoval zařízení, když to není nezbytně nutné. Když už přece jen zasáhne, tak zařízení opět připojí, jakmile se poměry v síti vozu na chvíli ustálí v bezpečných mezích.
Hlavní vlastnosti odpojovače:
- Odpojovač obsahuje nejvíce dimenzovaný přepěťový supresor, který se vyrábí pro vozidla. To je prvek, který pohlcuje energii případných přepěťových špiček. Supresor tedy chrání zařízení připojená k odpojovači, aniž by omezil jejich funkci.
- Pokud energie, kterou supresor během přepěťové špičky pohlcuje, překročí jeho akumulační schopnosti, řídicí obvod ho odpojí spolu se všemi připojenými zařízeními.
- Řídicí obvod monitoruje také napětí sítě vozu a odpojí všechna zařízení i při definovaném podpětí.
- Po odpojení odpojovač zase připojí všechna zařízení k vozidlové síti, jakmile se na stanovenou dobu (1s) napětí sítě ustálí v povolených mezích.
- Odpojovač zaznamenává odpojení s rozlišením, zda bylo důvodem přepětí či podpětí. Pomocí tlačítka na panelu pak může servisní technik aktivovat indikaci počtu přepětí a podpětí a následně záznam vynulovat.
TZ Mikroelektronika spol. s r. o.