DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova uzavře smlouvu na nový odbavovací systém pro akceptaci všech jízdních dokladů Dopravy Ústeckého kraje a platby za jízdné bezhotovostně i v hotovosti se společností Future technologies, vybraným uchazečem ve výběrovém řízení.
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova uzavře smlouvu na nový odbavovací systém pro akceptaci všech jízdních dokladů Dopravy Ústeckého kraje a platby za jízdné bezhotovostně i v hotovosti se společností Future technologies, vybraným uchazečem ve výběrovém řízení.
Podle dopravního podniku bude smlouva uzavřena v nejbližších dnech. Cena zakázky na nový odbavovací systém a e-shop činí necelých 40 mil. Kč bez DPH, poskytnutá dotace z IROP bude 32 mil. Kč. Future technologies po podpisu smlouvy zpracuje realizační projekt s podrobným harmonogramem prací, návrhy vzhledu odbavovacího zařízení, grafický návrh webového rozhraní včetně e-shopu a další technické detaily projektu.
„Nový odbavovací systém by měl být plně v provozu nejpozději za 18 měsíců. Dopravní podnik tak zmodernizuje a rozšíří možnosti odbavení pro naše cestující a plně se zapojí do integrovaného systému DÚK,“ sdělil ředitel dopravního podniku, Daniel Dunovský.
Cestujícím tak bude umožněna přeprava i prostřednictvím jízdních dokladů nahraných na bezkontaktní čipové kartě DÚK (dnes je to možné pouze s papírovými jízdními doklady DÚK a s elektronickým jízdním dokladem uloženým v mobilní aplikaci DÚKapka).
Nově budou moci cestující platit jízdné ve všech tramvajích a autobusech bezkontaktními platebními kartami, a to ve všech jejich podobách, dál bude možnost i platby jízdného v hotovosti. V rámci nového odbavovacího systému budou pořízeny multifunkční mincovní automaty do vozidel, které umožní cestujícím jak bezkontaktní odbavení elektronickými jízdními doklady (čipová karta DÚK nebo mobilní aplikace DÚKapka), tak bezhotovostní i hotovostní platby (mincemi).
Dále budou do vozů pořízeny samoobslužné terminály pro bezkontaktní odbavení elektronickými jízdními doklady a bezhotovostními platbami. Součástí multifunkčních mincovních automatů i validátorů bude barevný dotykový displej, optická čtečka 2D kódu a budou umožňovat i tisk papírových jízdenek. Dojde také k vybavení přepážek předprodejních a informačních kanceláří novou technologií, která bude plně kompatibilní s integrovaným dopravním systém DÚK. Na předprodejních a informačních kancelářích DPmML bude možné nově dobíjet všechny čipové karty DÚK (i vydané jinými dopravci), a to i jízdními doklady pro jiná města nebo pro celý Ústecký kraj.
Na webových stránkách DPmML bude zřízený e-shop pro dobíjení elektronické peněženky i časového jízdného na čipové karty DÚK, které bude dopravní podnik i vydávat. „Vybrané jízdní doklady si tak budou moci cestující nově zakoupit kdykoliv z pohodlí domova,“ doplnil ředitel dopravního podniku.
Pilotní provoz bude v roce 2025 fungovat na stávajícím odbavovacím systému, zároveň dojde k instalaci nového palubního systému do několika vybraných vozidel a k instalaci nového předprodejního zařízení na jedno předprodejní místo. Přechodné období bude znamenat instalaci nového palubního systému do vozidel, zkušební provoz a následně ostrý provoz.
„V tuto chvíli se pro cestující v Mostě i v Litvínově nic nemění a během jednotlivých fází budeme veřejnost průběžně informovat o všem aktuálním a potřebném pro bezproblémové cestování naší MHD. Stejně tak bude probíhat informační kampaň k výměnám současných starých čipových karet a cestujícím budeme včas předávat důležité informace,“ uvedl ředitel dopravního podniku, Daniel Dunovský. „Věříme, že tento náročný proces zvládneme bez velkých problémů a že cestující ocení nové a moderní možnosti při cestování našimi vozy MHD.“ Dopravní podnik v současné době využívá palubní počítače od společnosti Ing. Ivo Herman, CSc.. Future technologies je součástí této korporace.
Dopravní podnik soutěžil dodavatele odbavovacího systému pro integraci s DÚK už v roce 2023. Nabídku podaly Mikroelektronika a Future technologies. Soutěž byla ale zrušena "z důvodů hodných zvláštního zřetele, včetně ekonomických". "Zadavatel identifikoval v zadávacích podmínkách chyby a nedostatky, které mohly mít za následek diskriminaci některých dodavatelů. Byly zjištěny nové skutečnosti a je třeba přepracovat technickou specifikaci a zadavatel dosud neobdržel dotační financování," uvádí písemná zpráva zadavatele uveřejněná na jeho profilu v červenci 2023.