Mezinárodní soutěž na novou podobu vozidel lanovky na Petřín zná své finalisty
Jedním z finalistů soutěže je německé studio N+P INDUSTRIAL DESIGN proslavené např. svou realizací designu vlaků pro metro v Mnichově. nebo Pekingu. Foto DPP

Na konci roku 2023 se na Petřín budeme vozit komfortní a moderní lanovkou na zrekonstruované trati. Zájem o vytvoření nové podoby pražské lanovky mělo 26 týmů.

Reklama
Na konci roku 2023 se na Petřín budeme vozit komfortní a moderní lanovkou na zrekonstruované trati. Zájem o vytvoření nové podoby pražské lanovky mělo 26 týmů.

Novou podobu lanovky na Petřín bude připravovat pět designérských studií, tři z ČR a po jednom z Německa a Rakouska, které na základě předložených portfolií minulý týden vybrala odborná porota. Do mezinárodní designérské soutěže, kterou na začátku letošního října vyhlásil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), se přihlásilo celkem 26 týmů, z toho 10 zahraničních, z Itálie, Německa, Rakouska, Polska, Slovenska, USA a Velké Británie. Kdo se ujme realizace nové podoby této nejnavštěvovanější pražské i české dominanty opět rozhodne odborná porota do konce února 2022. Všechny návrhy předložené týmy postoupivšími do druhého kola, včetně prvního a druhého místa, plánuje DPP a hl. m. Praha představit veřejnosti příští rok v březnu. První cestující by se novou lanovkou na Petřín mohli svézt již na konci roku 2023.

Do dalšího kola postoupila tři česká a dvě zahraniční designérská studia:

ANNA MAREŠOVÁ DESIGNERS, mladá designérka a držitelka prestižního ocenění Red Dot, jejíž studio stojí například také za konceptem nové výletní tramvaje DPP T3 Coupé.

AUFEER DESIGN, česká firma se specializací na inženýrské a vývojářské služby pro automobilový a železniční průmysl, navrhla např. design nových tramvají pro Chemnitz nebo  Bratislavu.

JAN TUČEK TEAM, český designér známý svou prací pro přední automobilové značky jako Škoda nebo Mercedes.

N+P INDUSTRIAL DESIGN, německé studio proslavené např. svou realizací designu vlaků pro metro v Mnichově nebo Pekingu.

SPIRIT DESIGN/ DÖLLMANN DESIGN + ARCHITEKTUR ZT, rakouské studio známé svými návrhy a realizacemi řady dopravních prostředků od nákladních automobilů, lodí i například vlaků pro rakouského národního dopravce, společnost ÖBB.

Jejich úkolem bude návrh designu dvou obdobných vozů lanové dráhy s kapacitou až 120 cestujících v každém z nich, a to jak karoserie, tak interiéru. Samotný návrh musí být nadčasovým, moderním a inovativním řešením, respektujícím trendy veřejné dopravy 21. století a v neposlední řadě genia loci i fakt, že se jedná o jednu z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších dominant Prahy.

O vítězi v této designérské soutěži rozhodne pětičlenná porota, kterou tvoří přední osobnosti designérské scény i veřejného života a odborníků na dopravu. Jiří Pelcl, profesor z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) a její bývalý rektor, držitel četných světových a národních ocenění za design k užšímu výběru dodává: „Velice nás potěšil tak velký zájem českých i mezinárodních studií, svědčí to o prestiži a výzvě, kterou návrh nové lanovky na Petřín  představuje. Sešlo se opravdu mnoho kvalitních portfolií a nebylo lehké vybrat finálních 5 týmů. Byl to celý den náročných diskuzí, ale z konečného výběru máme radost a už teď se těšíme na různé přístupy designérů.“

Také Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP je spokojený s vývojem projektu, ke kterému uvedl: „Těší mě zájem světových designérů. Od počátku považuji za důležité vybrat nový vzhled kabiny právě formou designérské soutěže.
K obměně kabiny lanovky na Petřín docházelo historicky přibližně každých třicet let. Každá z generací přinesla jedinečný design a bude zajímavé sledovat nové nápady. Na světě není mnoho dopravních prostředků, ze kterých by měl cestující tak exkluzivní výhled, jako z petřínské lanovky. Její návštěvnost převyšuje dokonce i Pražský hrad. Lanovka na Petřín je turistickou i dopravní ikonou Prahy, zaslouží si, aby dostala jedinečný a nadčasový design. Očekáváme, že chytrý design a nový interiér umožní současnou kapacitu lanovky na Petřín ještě navýši
t.”

Zatím běží vše podle plánu a pevně věřím, že bude i v dalších fázích projektu, abychom Pražanům i návštěvníkům hl. města Prahy mohli na konci roku 2023 nabídnout jízdy na či z Petřínu komfortní a moderní lanovkou na zrekonstruované trati. Tak velký zájem designérů z tolika zemí jsem nečekal. Kvalita vybraných týmů je skutečně vysoká, těším se na jejich kreativní pojetí nového designu vozů,“ hodnotí průběh soutěže Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.