Metrobusy v Istanbulu protínají od západu k východu třináctimilionovou oblast
Vozový park tvoří Capacity (Mercedes-Benz) a Philleas (VDL - APTS) © Filip Drápal

O rychlý dopravní prostředek je obrovský zájem.
Reklama
O rychlý dopravní prostředek je obrovský zájem.
Istanbulské metrobusy fungují od roku 2007 a protínají od západu k východu nejvíce osídlené části této aglomerace, čítající již neuvěřitelných 13 milionů obyvatel. Metrobusy jezdí po jedné trase dlouhé přes 50 km a zastavují ve 45 stanicích. Ve všední den je nasazeno přes 300 autobusů, špičkový interval v nejzatíženějším úseku je cca 15 sekund. V celé trase (kromě přejezdu po mostu přes Bosporskou úžinu spojující evropskou a asijskou část města) jezdí metrobusy zcela odděleny od ostatní dopravy. Jízda z jednoho konce na druhý trvá něco přes hodinu. Vyhrazený koridor vede středem dálnice D100, která byla postupně obestavěna ze všech stran. Ostrovní nástupiště jsou obsluhována díky tomu, že autobusy jezdí vlevo (s dveřmi klasicky napravo). Vstup na jednotlivé zastávky je umožněn přes turnikety, většinou po nadzemních lávkách, které spojují metrobusový koridor s okolím. Za rychlou jízdu se platí víc než v jiných druzích MHD, i přesto je o tento rychlý dopravní prostředek neuvěřitelný zájem, který se zdá být už nyní na hranici svých kapacitních možností.

Podrobná reportáž
Filip Drápal
http://en.wikipedia.org/wiki/Metrobus_(Istanbul)

Metrobusy v Istanbulu protínají od západu k východu třináctimilionovou oblast
© Filip Drápal
Metrobusy v Istanbulu protínají od západu k východu třináctimilionovou oblast
© Filip Drápal
Metrobusy v Istanbulu protínají od západu k východu třináctimilionovou oblast
© Filip Drápal
Metrobusy v Istanbulu protínají od západu k východu třináctimilionovou oblast
© Filip Drápal
Metrobusy v Istanbulu protínají od západu k východu třináctimilionovou oblast
© Filip Drápal