Expozice MAHA Consulting na Czechbusu 2013 © BUSportál
Současné potřeby a trendy představuje společnost MAHA Consulting. Na veletrhu Czechbus představila systém JOSAM i-track.
Současné potřeby a trendy představuje společnost MAHA Consulting. Na veletrhu Czechbus představila systém JOSAM i-track.
Společnost MAHA Consulting s.r.o. (MAHA), působící v České republice od roku 1994 (letos tedy oslaví 20 let trvání), nabízí svým zákazníkům špičkové zařízení pro diagnostiku motoru, podvozku a jeho částí, zvedací techniku a jiná technologická zařízení pro vybavení servisů. Na veletrhu Czechbus představila MAHA mj. systém JOSAM i-track, a to jak přímo v expozici, tak i v rámci bloku prezentací z oboru autoopravárenství. Systém je v současnosti mj. provozován u velkého autobusového dopracve, takže je možno se těšit na vyhodnocení jeho přínosu v praxi.
Kde uspořit čas, když vlastní proces měření nelze z důvodu přesnosti již dále zkracovat? Jediná možnost je, na minimum zkrátit čas přípravy vozidla a přístroje před vlastním měřením.
JOSAM i-track využívá umístění tabulek mimo vozidlo - příprava znamená pouze upevnění kolových držáků na kola a zadání základních údajů o vozidle. Změření třínápravového vozidla v přímém směru vč. přípravy a výtisku protokolu je realizovatelná v době kratší než 6 minut při obsluze jedním mechanikem. MAHA deklaruje, že se jedná o nejrychlejší systém současnosti, k pohybu vozidla dojde pouze o ½ otáčky kola. Odpadá instalace pravítek - na vozidlo se upevní pouze kolové držáky. Pro měření lze tedy využít pracoviště využitelné i pro běžnou servisní činnost. Významná je možnost vytvoření databanky parametrů geometrie.
Cestující znamenají často nestejnoměrné rozložení zátěže, v městském a příměstském provozu jsou pro provoz vozidla obecně horší podmínky včetně střídání řidičů. Nízká podlaha pak implikuje větší riziko poškození podvozkových částí.
"Geometrie" u vozidel znamená určení přesného směru odvalování jednotlivých kol vozidla.
Toleranční pole pro sbíhavost nebo souběh je ±1 mm/m což je ± 0,06°. Když tedy např. sbíhavost nápravy je 5 mm/m, pak se kolo na dráze 1 km má snahu vzdálit o 5 m z přímého směru.
Vozidlo se správně nastavenou geometrií řízení a náprav dosahuje podle poznatků z praxe snížení provozních nákladů o 2-10% ve spotřebě PHM a o 15-50% v opotřebení pneumatik i nižší opotřebení podvozkových částí obecně. Nezanedbaltelným faktorem je zvýšení ovladatelnosti a bezpečnosti vozidla. Špatné seřízenéí znamená i delší brzdnou dráhu.
Kdy je třeba měřit geometrii užitkových vozidel?
Pro dopravce je stále naléhavější minimalizovat dobu pobytu vozidla v servisu. To znamená potřebu rychlé, ale zároveň přesné kontroly geometrie, a to jak při při běžné servisní prohlídce vozidla či při jakémkoli projevu problému (vůz nedrží přímý směr, vibrace, špatná stopa vozidla, nestejnoměrné opotřebení pneumatik), tedy prakticky při každé návštěvě servisu.
Zachycení problému již při jeho vzniku implikuje snadnější, rychlejší a levnější odstranění tohoto problému. Možná je pak i přesná a dlouhodobá kontrola stavu vozového parku včetně možnosti diagnostilky event. konstrukčních vad vozidel. Nezanedbatelná je i možnost odhalení problémových řidičů.Měřicí metoda JOSAM je prvotně vyvinuta a patentována pro užitková vozidla. Základním referenčním bodem měření je podélna osa rámu vozidla. Metoda měří všechny uvedené parametry geometrie a rámů užitkových vozidel.
Kde uspořit čas, když vlastní proces měření nelze z důvodu přesnosti již dále zkracovat? Jediná možnost je, na minimum zkrátit čas přípravy vozidla a přístroje před vlastním měřením.
JOSAM i-track využívá umístění tabulek mimo vozidlo - příprava znamená pouze upevnění kolových držáků na kola a zadání základních údajů o vozidle. Změření třínápravového vozidla v přímém směru vč. přípravy a výtisku protokolu je realizovatelná v době kratší než 6 minut při obsluze jedním mechanikem. MAHA deklaruje, že se jedná o nejrychlejší systém současnosti, k pohybu vozidla dojde pouze o ½ otáčky kola. Odpadá instalace pravítek - na vozidlo se upevní pouze kolové držáky. Pro měření lze tedy využít pracoviště využitelné i pro běžnou servisní činnost. Významná je možnost vytvoření databanky parametrů geometrie.
Specifické vlastnosti autobusů
Přední lichoběžníková náprava způsobuje proměnlivé parametry geometrie vlivem změny jízdní výšky. Vlastní rám je špatně přístupný pro měření. Autobusy mají i zadní řízenou nápravu (za pevnou nápravou). Specifika mají kloubové autobusy.Cestující znamenají často nestejnoměrné rozložení zátěže, v městském a příměstském provozu jsou pro provoz vozidla obecně horší podmínky včetně střídání řidičů. Nízká podlaha pak implikuje větší riziko poškození podvozkových částí.
"Geometrie" u vozidel znamená určení přesného směru odvalování jednotlivých kol vozidla.
Toleranční pole pro sbíhavost nebo souběh je ±1 mm/m což je ± 0,06°. Když tedy např. sbíhavost nápravy je 5 mm/m, pak se kolo na dráze 1 km má snahu vzdálit o 5 m z přímého směru.
Vozidlo se správně nastavenou geometrií řízení a náprav dosahuje podle poznatků z praxe snížení provozních nákladů o 2-10% ve spotřebě PHM a o 15-50% v opotřebení pneumatik i nižší opotřebení podvozkových částí obecně. Nezanedbaltelným faktorem je zvýšení ovladatelnosti a bezpečnosti vozidla. Špatné seřízenéí znamená i delší brzdnou dráhu.
Kdy je třeba měřit geometrii užitkových vozidel?
- u nových vozidel (výroba, modifikace, uvedení do provozu)
- v pravidelných intervalech (km) - servisní prohlídky
- při výměně pneumatik
- po každém servisním zásahu do podvozkové části vozidla
- při opravě vozidla po havárii
- při zjištění nadměrného opotřebení pneumatik a zvýšení spotřeby PHM
Zdroj: MAHA Consulting
Měření geometrie u autobusu © MAHA consulting
Měření geometrie u autobusu © MAHA consulting
Prezentace MAHA consulting - Pavel Bartoška © BUSportál
Z prezentace MAHA consulting
Z prezentace MAHA consulting
Z prezentace MAHA consulting
Expozice MAHA Consulting na Czechbusu 2013 © BUSportál
Expozice MAHA Consulting na Czechbusu 2013 © BUSportál
Expozice MAHA Consulting na Czechbusu 2013 © BUSportál