Mercedes-Benz: Rozsah městské hromadné dopravy se do roku 2025 zdvojnásobí (?)

Z mezinárodního Sympozia Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti: Autobus jako správná volba. Projekt EBSF.
Z mezinárodního Sympozia Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti: Autobus jako správná volba. Projekt EBSF.
Stuttgart, Mannheim (Tisková zpráva) - U příležitosti mezinárodního Sympozia Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti bylo převedeno jedno z prvních „demonstračních vozidel“ evropského výzkumného projektu European Bus System of the Future (EBSF). Na autobusu Mercedes-Benz Citaro tak mají být ověřeny nápady týkající se nových systémů pro cestující. Již při nájezdu na zastávku tak například speciální světelné prvky ukazují cestu pro pohodlný nástup tak, aby se již netvořily „zácpy“ u dveří. V interiéru označují stropní svítidla cestujícím volná sedadla. Tím se zkrátí doba hledání místa a s tím související pohyb v autobusu během jízdy. WLAN, GPS a 230 voltové zásuvky v autobusu umožňují zapojení notebooku apod. Tento autobus by měl již koncem roku 2010 absolvovat v Bremerhavenu testování v městském provozu. EBSF je dosud největší dopravní projekt sponzorovaný Evropskou komisí, jehož cílem je předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. To zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů, jako je sedadlo řidiče, řízení energií, komunikace, intermodality, atd., které budou ověřovány v sedmi evropských městech. Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD nese odpovědnost Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).
Potřebujeme stále více inovačních konceptů pro veřejnou hromadnou dopravu, abychom vyhověli působení globálních megatrendů, jako je rostoucí světová populace, rostoucí urbanizace a změny klimatu. Ty povedou podle odhadu UITP mimo jiné k celosvětovému zdvojnásobení veřejné dopravy. Rovněž výzkum životního prostředí konstatuje rostoucí potenciál městské hromadné dopravy. Analýza firmy SIGMA, zabývající se průzkumem trhu, ukazuje, že městská hromadná doprava na hlavních evropských trzích zasahuje nejen cílové skupiny "Down Market", seniory a děti. Nadprůměrně ji využívají také příslušníci moderní skupiny „Up Market“. Kromě toho se většina cílových skupin nedomnívá, že by se osobní vozidlo a veřejná doprava vzájemně vylučovaly. Ve velkoměstských "avantgardních cílových skupinách" existuje spíše tendence k „inteligentnímu mixu mobility“ mezi individuální a veřejnou hromadnou dopravou. Zpráva "Mobilita v Německu" spolkového ministerstva dopravy tyto změny chování potvrzuje statistikami. Za období 2002 - 2008 byl zaznamenán nejvyšší vzestup v oblasti cyklistické a veřejné dopravy.
Veřejná doprava budoucnosti se bude vyznačovat propojením různých dopravních prostředků i dopravců: Například e-kola, sdílení automobilů, železniční a silniční doprava. Některé regiony světa to ukazují již dnes. Klíčová role přitom připadne autobusům. Jednak tvoří již dnes s podílem více než 46 % páteř městské hromadné dopravy. Jednak je bezkonkurenční, pokud jde o bezpečnost, dopad na životní prostředí a udržitelnost, ekonomičnost a flexibilitu. Německé ministerstvo životního prostředí vypočítalo pro zájezdové autobusy průměrnou spotřebu 1,4 litru nafty na osobu a 100 kilometrů, což odpovídá 31 g CO2 na osobu. Autobus je tak jasným „vítězem v oblasti emisí“, daleko před železnicí, osobním vozidlem a letadlem: to platí i pro městské autobusy v MHD. K udržitelné mobilitě přispívají úsporné systémy pohonu, které jsou dnes v autobusech v sériové nabídce nebo v testování: Autobusy s dieselovou technologií BlueTec, městské autobusy s motory na zemní plyn, diesel-hybridní autobusy, stejně jako bezemisní hybridní autobusy s palivovými články. Testuje se rovněž použitelnost alternativních paliv v autobusech.
Kladné body sbírají autobusy také v oblasti ekonomičnosti provozu a flexibility. Dnešní autobusy s různými typy pohonů přinášejí dopravní užitek již s pořízením prvního vozidla. Na druhou stranu lze se stejnými autobusy vybudovat vysoce efektivní dopravní systémy, například Bus Rapid Transit (BRT), přibližně s desetinovými náklady ve srovnání s dopravními systémy vázanými na kolejová vozidla. Systémy BRT se skládají z jednoho nebo více vlastních jízdních pruhů, na nichž jezdí autobusy ve vysoké frekvenci a na které je navázáno několik přípojných tratí. Přibližně stovka dopravních systémů založených na autobusech je již dnes vynikajícím příkladem úspěšných řešení dopravy. Například v Bogotě (Kolumbie), Nantes (Francie), nebo v Istanbulu (Turecko). V plánu je nyní po celém světě dalších přibližně devadesát projektů BRT. Tyto projekty v oblasti infrastruktury přinášejí udržitelnou mobilitu, hospodářský růst a enormní zvýšení kvality života. Ve střednědobém horizontu to znamená obrovský potenciál pro výrobce autobusů a dodavatele v celé šíři infrastruktury. Takové systémy autobusové dopravy si získávají své cestující atraktivní nabídkou, pohodlím i kvalitou a odlehčují tak přetíženým městským centrům. V Istanbulu tak využívá každodenně místní „Metrobus“ 750 000 cestujících, kteří těží z obrovské časové úspory ve srovnání s individuální dopravou.
Také příklady z Nizozemska a Německa prezentovaly na Sympoziu Mercedes-Benz, jakých vynikajících provozních výsledků dosahují dopravní podniky moderní městské hromadné dopravy díky zvýšené kvalitě. Společnost Qbuzz (Nizozemsko) získala díky zvýšení kvality dopravy nové linky a koncese. Při úsilí o kvalitu je přitom kladen důraz zejména na řidiče, protože ten přímo zastupuje firmu vůči cestujícím. Dalším aspektem je transparentnost organizace Qbuzz, která poskytuje zákazníkům absolutní přehled o dopravním podniku, pokud si to přeje, pak dokonce i online, aby se mohl informovat o aktuálních linkách. Za třetí souvisí s kvalitou i sedm "slibů zákazníkům Qbuzz." Ty sahají od dodržování jízdního řádu přes služby řidiče až po "záruku vrácení peněz".
Německý dopravní podnik Spillmann se zaměřuje především na atraktivitu a vybavení vozidel. Celkovou koncepci tvoří filozofie, která začíná dlouho před nástupem zákazníka. Kombinace moderních technologií, kvalitních komponent zařízení a služeb zákazníkům, případně vyřizování jejich přání a stížností, vedla k úspěchu a veliké oblibě jednoho z nejmladších vozových parků ve veřejné dopravě. Počet cestujících se neustále zvyšuje, vandalismus se vyskytuje jen vzácně. Unikátní koncepce osvětlení vedla v kombinaci s vybavením k vysokému stupni spokojenosti zákazníků, který je měřitelný a má prokazatelně pozitivní účinky. Zvláštní "pochodně" v interiéru, LED žárovky, osvětlená podlaha, zábavní systémy a zohledňování přání zákazníků - to vše jsou investice, které se z hlediska dopravního podniku vyplatí. Názvy autobusů jako „Metro Lounge“ a „City Lounge“ naznačují již zvenčí, jaká bude MHD společnosti Spillmann pro cestující: příjemná, relaxační a atraktivní.
Komfort a přitažlivost jsou v centru pozornosti také při vývoji budoucí generace autobusů. To platí pro sedadlo řidiče s odpovídajícím výhledem i pro pohodlí sedadel, klimatizaci, světlost a příjemnost prostoru pro cestující. Skončí doba vozidel zaměřených výhradně na funkčnost. Moderní, atraktivní a dynamické plochy nastupují rovněž u městských autobusů. Stejně atraktivní je rostoucí komfort v oblasti informování, a to jak pro provozovatele, tak také pro cestující i řidiče. Díky napojení autobusů na WLAN a GPS se například turista dokáže zorientovat pomocí svého smartphonu i ve velkém městě, a to bez cizí pomoci. Prostřednictvím systémů řízení vozového parku jsou řidič a provozovatel vždy v přímém kontaktu a mohou si bez problémů vyměňovat a vyvolávat informace. Heslem pro další rozvoj bezpečnosti u městských autobusů jsou ochrana proti nárazu pro řidiče a bezpečnostní kabiny, dále pak ESP i pro městské autobusy. Aspekty udržitelnosti ženou vývojáře neustále vpřed směrem k inovačním pohonům, palivům a materiálům a přenášejí tyto prvky až do výrobní fáze. Nové vývojové metody přitom od samého počátku zajišťují kvalitu a spolehlivost sériových vozidel. Dynamika technického rozvoje veřejné dopravy jasně ukazuje, že autobus má po 115 letech historie svůj skutečný zlatý věk teprve před sebou.

Realizace trvale udržitelné mobility, pohodlí, modernosti i atraktivity veřejné dopravy je také závislá na ekonomických možnostech veřejného sektoru, provozovatelů a v neposlední řadě také uživatelů. Autobus nabízí maximální míru ekonomičnosti, od pořizovacích nákladů přes nároky na infrastrukturu, dostupnost a spolehlivost až po náklady životního cyklu. Výrobci vozidel zde investují své specifické odborné znalosti z oblasti autobusové dopravy a neustále vyvíjejí vhodné služby: Příkladem jsou servis a servisní služby jako "bezstarostné" balíčky, inovační systémy řízení vozového parku, jako jsou BusFleet, školení řidičů, mimo jiné v oblasti bezpečné jízdy a hospodárnosti.

Pokud se zabýváme městskou hromadnou dopravou budoucnosti, nesmíme zapomínat na interakci se zákazníky, mladými cestujícími i se starší generací. Sympozium Mercedes-Benz k tomuto tématu přináší nové nápady. Odborníci vycházejí z toho, že mobilní telefony stále více působí jako vyhledávače tras a zároveň slouží jako jízdenka. Automaty tak namísto toho nabídnou více zábavy. Cestující se identifikuje prostřednictvím mobilního telefonu a následně bude přivítán. Objeví se informace o jeho předplatném i personalizované menu. Systém zobrazí jeho poslední cílové stanice a důležité zastávky. To by často jako výběr mohlo stačit, protože většina lidí jen zřídka mění svůj cíl cesty. Po provedení výběru se vytvoří plán sítě a nabídne se několik tras směřujících k cíli. Ke každému spojení si může zákazník prohlédnout další podrobnosti i stanice, na kterých může přestoupit z autobusu na Car2go nebo si pronajmout kolo. Poté, co si vybral svou trasu, může informovat o své cestě své přátele prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo podobných služeb a sítí. Informace o jízdě a jízdenka se převedou na jeho mobilní telefon a cesta může začít.

TZ Daimler

Mercedes-Benz: Rozsah městské hromadné dopravy se do roku 2025 zdvojnásobí (?)