MAN SafeStop Assist může sám zastavit autobus
Nový asistenční systém, který dokáže v případě nouze sám zastavit vozidlo, může být volitelně k dispozici v autokarech NEOPLAN Tourliner. Foto MAN

MAN Truck & Bus nabízí nový asistenční systém pro všechny nové modely autokarů MAN Lion's Intercity, MAN Lion's Coach, NEOPLAN Tourliner a NEOPLAN Skyliner. MAN SafeStop Assist detekuje nečinnost řidiče a pokud i přes vizuální, hmatové a akustické varování nereaguje, bezpečně sám vozidlo zastaví.

MAN Truck & Bus nabízí nový asistenční systém pro všechny nové modely autokarů MAN Lion's Intercity, MAN Lion's Coach, NEOPLAN Tourliner a NEOPLAN Skyliner. MAN SafeStop Assist detekuje nečinnost řidiče a pokud i přes vizuální, hmatové a akustické varování nereaguje, bezpečně sám vozidlo zastaví.

Stále dochází k vážným nehodám, protože řidiči ze zdravotních nebo jiných důvodů nejsou schopni během jízdy ovládat své vozidlo. Chytrý MAN SafeStop Assist v meziměstských autobusech a autokarech pomůže takovým nehodám v budoucnu předcházet. V případě nouze systém aktivního zásahu automaticky bezpečně vozidlo zastaví. Základem je propracovaná souhra několika vysoce inteligentních asistenčních systémů.

Řidič autobusu náhle omdlí a ztratí kontrolu nad vozidlem, jde o děsivý scénář. "Znovu a znovu se stává, že řidič není náhle schopen jednat kvůli nepředvídaným událostem, jako jsou zdravotní indispozice. Následky mohou být devastující," říká Barbaros Oktay, Head of Bus v MAN Truck & Bus. "Zkušenosti ukazují, že není neobvyklé, že autobusy a autokary v takových případech sjedou ze silnice nebo se srazí s jinými účastníky silničního provozu."

Nový chytrý asistenční systém MAN SafeStop vyvinuli odborníci z MAN Truck & Bus. Ten je nyní k dispozici jako volitelná výbava pro MAN Lion's Intercity, MAN Lion's Coach, NEOPLAN Tourliner a NEOPLAN Skyliner. "Žádný jiný výrobce nenabízí takový systém pro všechny současné modely autokarů. Není to ale důvod, proč jde o jednu z nejdůležitějších novinek modelového roku 2024, ale spíše proto, že dokáže předejít vážným nehodám," říká Heinz Kiess, Head of Product Marketing Bus v MAN Truck & Bus.

Základem je, že systém aktivního zásahu rozpozná, kdy řidič není schopen jednat. K tomuto účelu asistenční systém využívá rozpoznávání jízdní aktivity ze systému aktivní ochrany trasy a také funkci adaptivního tempomatu (ACC Stop & Go). Pomocí senzoru integrovaného v přední části vozidla a kamery umístěné za čelním sklem systém také nepřetržitě monitoruje hlídání jízdního pruhu a také vzdálenost, polohu a relativní rychlost předmětů vpředu. „Všechna získaná data se shromažďují a vyhodnocují. Tímto způsobem může SafeStop Assist odvodit stav aktivity řidiče – a tím i případnou nečinnost,“ vysvětluje Kiess. "Díky inteligentní interakci několika vysoce vyvinutých systémů, jako je např. hlídač pozornosti, hlídač jízdního pruhu a asistent nouzového brzdění jsme byli schopni enormně zvýšit bezpečnost pro řidiče, cestující a další účastníky silničního provozu."

Pokud systém detekuje, že řidič již není aktivní, zasáhne do procesu jízdy v třístupňové kaskádě varování a brzdění. V první fázi je řidič vyzván k převzetí řízení varovným symbolem a textovými zprávami na displeji a také mírným vibrováním volantu. Pokud tak řidič neučiní, k vizuálním a hmatovým výstražným zprávám se přidá akustická výstraha. Asistenční systém také provádí stále intenzivnější částečné brzdění. Pokud ani tak řidič nereaguje, MAN SafeStop Assist zahájí nouzové zastavení a zabrzdí autobusů v rámci limitů v jeho vlastním jízdním pruhu - i když fouká. "Řidič může samozřejmě kdykoliv převzít řízení zpět, pokud je to možné. Nouzové zastavení iniciované systémem lze okamžitě zrušit pomocí kick-down," říká Kiess.

Pokud však nouzové zastavení není zrušeno, systém automaticky aktivuje výstražná světla, aby varoval účastníky silničního provozu. Bezprostředně poté MAN SafeStop Assist také zajistí, aby se autobus nemohl rozjet. K tomu se přepne do neutrálního režimu převodovka a automaticky zatáhne elektronickou parkovací brzdu. Odemyká také dveře a zapíná vnitřní osvětlení, aby bylo možné bez komplikací poskytnout pomoc v případě nouze. „MAN SafeStop Assist zvyšuje bezpečnost při řízení autobusu a pomáhá předcházet vážným nehodám. Zároveň také umožňuje rychlejší ošetření první pomoci pro řidiče v případě lékařské pohotovosti – a může tedy být záchranou,“ shrnuje Kiess.


MAN SafeStop Assist může sám zastavit autobus
MAN SafeStop Assist s pomocí dalších asistenčních systémů, senzorů a kamer rozpozná, kdy má řidič problém a nemůže vozidlo ovládat. Zdroj MAN
MAN SafeStop Assist může sám zastavit autobus
MAN SafeStop Assist může být instalován také v meziměstských a dálkových autobusech MAN Lion's Intercity a MAN Lion's Coach. Foto MAN
MAN SafeStop Assist může sám zastavit autobus