MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
První elektrický autobus MAN 750 HO-M10 E byl schopen přepravit 99 cestujících na vzdálenost 50 kilometrů. Foto MAN

Model 750 HO-M10 E byl v roce 1970 prvním ebusem německé značky. V roce 1972 už vozil sportovce na olympiádě v Mnichově. O 50 let později uvádí MAN Lion's City E jako plně elektrické sériové vozidlo.
Model 750 HO-M10 E byl v roce 1970 prvním ebusem německé značky. V roce 1972 už vozil sportovce na olympiádě v Mnichově. O 50 let později uvádí MAN Lion's City E jako plně elektrické sériové vozidlo.
E-mobilita je dnes součástí udržitelná mobility, bez ní je energetická koncepce budoucnosti téměř nepředstavitelná. A přesto inovativní technologie není nová - ani pro značku MAN. První elektrický autobus MAN byl představen již v roce 1970. Dnes, o 50 let později, MAN Truck & Bus uvádí na trh nejmodernější plně elektrické sériové vozidlo v podobě MAN Lion's City E. První sériově vyráběná zákaznická vozidla budou dodána v posledním čtvrtletí roku 2020. „Inovace a vynalézavost společnosti MAN je prokázána skutečností, že před pěti desetiletími jsme byli jednou z prvních společností, které se vůbec zaměřily na elektronickou mobilitu, a že již mnoho let významně propagujeme alternativní pohonné jednotky, “ říká Rudi Kuchta, vedoucí divize Business Unit Bus ve společnosti MAN Truck & Bus. „Nyní, když je pro tuto průkopnickou technologii správný čas, trh a politický rámec, můžeme našim zákazníkům nabídnout elektrický autobus jako sériové vozidlo, které zaujme sofistikovanou technologií a celkově udržitelnou koncepcí. Nejen, že elektrický motor pochází z našich dílen, ale také rozvíjíme v rámci skupiny odborné znalosti, které jsou rozhodující pro elektrická vozidla - jako je například technologie baterií. Kromě toho můžeme naše zákazníky podporovat kvalifikovanými a komplexními radami, abychom jejich vstup do světa e-mobility co nejvíce zjednodušili.“

Jak to všechno začalo: první elektrický autobus MAN

Dne 13. února 1970 MAN ve spolupráci s partnerskými společnostmi RWE, Bosch a Varta představil po dvou letech vývoje zástupcům tisku z celého Německa čistě elektrický autobus pro pravidelnou dopravu. Model 750 HO-M10 E byl představen na nové zkušební dráze 1 v mnichovském závodě. Autobus měl „v rámci průmyslu pozitivně přispět k boji proti znečištění ovzduší a hluku na silnicích ve městech“, uváděla tisková zpráva společnosti MAN. Díky stále se rozvíjející „motorizační vlně“ byly již tehdy naplňovány výzvy ke zlepšení převládajících podmínek ve městech. „S cílem získat vlastní zkušenosti a přispět lidem a životnímu prostředí se MAN na začátku 70. let rozhodl tuto výzvu vyřešit,“ říká Henning Stibbe, vedoucí historického archivu MAN Truck & Bus.

V lednu 1971, jedenáct měsíců po prezentaci a po komplexním továrním testování, předal MAN prototyp přepravní společnosti v Koblenzu na jednoletou zkušební dobu k testování pravidelném provozu. Elektrický autobus, který sloužil na trase 7, dokázal přepravit 99 cestujících a měl dojezd 50 kilometrů. Baterie byly umístěny v přívěsu, na jedno nabití zajišťovaly dvě až tři hodiny jízdy. Na určeném místě výměny byl připraven další přívěs s bateriemi, který byl v případě vybití toho prvního k autobusu jednoduše připojen. Baterie tak mohly být rychle vyměněny. „Kromě toho, že byl elektrobus neustále k dispozici, výhodou byla též skutečnost, že existovaly dva moduly přívěsu s bateriemi, protože baterie mohly být nabíjeny levnou noční elektřinou,“ říká Stibbe. Až do června 1971 najezdil elektrický autobus MAN přibližně 6000 kilometrů bez významných závad a bez jakýchkoli emisí výfukových plynů v pravidelném provozu v Koblenzu.

Ale nejenom v Koblenzu byly použity autobusy MAN s alternativními pohony. V roce 1972 byli během olympijských her v Mnichově sportovci kyvadlově převáženi mezi olympijským parkem a olympijskou vesnicí ve dvou elektrických autobusech a osmi autobusech s motory na zemní plyn. Až 20 hodin denně převážela vozidla bezpečně a ekologicky špičkové sportovce z celého světa.

O dva roky později, 15. října 1974, MAN předal první nové autobusy poháněné bateriemi ke službě do města Mönchengladbach. Elektrické autobusy SL-E druhé generace tam využívaly až do roku 1979. Mezi novinky se řadilo zvýšení kapacity bateriových jednotek o 50 %, přepracovaný modul přívěsu a dojezd až 80 km. Dusseldorf a Frankfurt nad Mohanem také využily výhody elektrických autobusů MAN a úspěšně je nasadily v místní veřejné dopravě. Bezemisní a téměř tichý provoz autobusů byl úspěšný.

Včera, dnes a zítra u MAN

MAN však již mnoho let významně přispívá k udržování čistého vzduchu a boji proti hluku ve městech nejen pomocí svých elektrických autobusů. Spolu s vysoce účinnými dieselovými motory, které neustále prochází vývojem, MAN Truck & Bus již řadu let nabízí hybridní pohony a motory na zemní plyn. MAN je lídrem trhu s technologiemi pohonu městských autobusů na zemní plyn v Evropě.

První městský autobus MAN s plynovým motorem byl uveden na trh před více než 75 lety. Byl nasazen ve veřejné dopravě v Norimberku. Dojezd autobusu byl velmi zajímavý, protože plynové nádrže byly umístěny na střeše autobusu a přívěsu. Speciálním prvkem bylo také to, že MAN postavil kompletní vozidlo, které bylo speciálně navrženo pro provoz na plyn.
Společnost MAN Truck & Bus představila na mezinárodním veletrhu IAA 2018 zcela nový plynový motor - MAN E1856 LOH. Mimo jiné zaujme vynikající ekonomickou účinností a extrémně nízkými emisemi výfukových plynů. Lze jej také kombinovat se systémem MAN EfficientHybrid, a tak nabídnout ještě efektivnější provoz.

MAN zkoumá hybridní technologii pohonu již od 70. Let minulého století. Pomáhá snižovat emise. Díky dlouholetým zkušenostem s elektrifikovanými hnacími řetězci a komponenty, hybridní autobusy řady MAN vyjíždí z výrobní linky již od roku 2011. Od té doby MAN prodal přes 800 úspěšných městských hybridů MAN Lion (A37) z předchozí generace městských autobusů. A stále více zákazníků se rozhoduje pro toto čisté a efektivní hybridní řešení pro dopravu uvnitř města. "Hybridní autobus je trend blízké budoucnosti. Je to první krok k dopravě bez emisí,“ říká Rudi Kuchta. „ Mnoho měst reaguje na současné výzvy městské mobility a provozovatelé hromadné dopravy se snaží snížit emise a spotřebu pohonných hmot jejich rostoucích flotil vozidel. Po úspěšném modelu Lion's City Hybrid poskytuje nová generace městských autobusů s MAN EfficientHybrid to správné řešení a pokračuje tak v příběhu o úspěchu. To se odráží také v našich prodejních číslech. Téměř všechny současné dodávky městských autobusů jsou poháněny efektivní hybridní technologií.“

Nový dieselový motor D15 i zcela nový plynový motor E18 ze současné rodiny MAN Lion's City lze volitelně kombinovat se systémem MAN EfficientHybrid. Systém hraje významnou roli při snižování spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů. Standardní funkce stop/start zajišťuje tiché a bezemisní zastávky v městské dopravě. „Díky nové technologii může být autobus poprvé zcela vypnut během zastavení na autobusových zastávkách nebo na křižovatkách se semafory. Jsme zatím jedinou společností, která nabízí tuto funkci v rámci systému MAN EfficientHybrid na trhu,“ zdůrazňuje Kuchta.

Ochrana životního prostředí a udržitelnost vývoje

Čistě elektrické pohony jsou proto jen jednou z mnoha technologií pohonu, na nichž inženýři MAN pracují po desetiletí. Cílem MAN Truck & Bus bylo dlouhodobě snižovat spotřebu paliva a emise motorů autobusů. Neustálé zvyšování účinnosti dieselového motoru, zkušenosti s elektrickými pohony, motory na zemní plyn a s hybridními autobusy, to vše prokazuje vysokou úroveň odbornosti specialistů v MAN. „Pokud jde o koncepty alternativních pohonů, naše autobusy vždy stanovovaly měřítko standardů. Abychom našim zákazníkům v budoucnu mohli poskytnout nejmodernější řešení mobility, budeme i nadále směřovat veškeré naše odborné znalosti  a nasazení k neustálému zlepšování stávajících technologií a do rozvoje těch nových,“ shrnuje na závěr Rudi Kuchta.



MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
MAN představil v únoru 1970 v Mnichově jeden z prvních elektrických autobusů na světě. Foto MAN
MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
Baterie pro MAN 750 HO-M10 E nebyla v 70. letech 20. století instalována, vezl si jí v přívěsu. Foto MAN
MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
Na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972 cestovali špičkoví sportovci v elektrických autobusech od MAN. Foto MAN
MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
Praktické testování: Elektrický autobus MAN byl poprvé testován v každodenním používání v Mnichově a Koblenzu a rychle se stal populárním. Foto MAN
MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
Město Mönchengladbach bylo nakloněno e-busu MAN: elektrické autobusy poháněné bateriemi jezdily v letech 1974 až 1979. Foto MAN
MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus
První zákaznická vozidla ze sériové výroby nového MAN Lion's City E ve dvanáctimetrové verzi budou dodána ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020. Foto MAN
MAN před 50 lety představil svůj první elektrický autobus