MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
Osmnáctimetrový městský Lion's City 18 E měl na českém a slovenském trhu premiéru. Má 60 míst k sezení a v závislosti na konfiguraci vozidla může přepravit až 140 cestujících. Foto BP

MAN Truck & Bus Česká republika ukázal také Lion's Coach ve špičkové konfiguraci a meziměstský autobus Intercity LE 12 pro ČSAD Polkost a provoz v PID.

MAN Truck & Bus Česká republika ukázal také Lion's Coach ve špičkové konfiguraci a meziměstský autobus Intercity LE 12 pro ČSAD Polkost a provoz v PID.

MAN Truck & Bus Česká republika je tradičním účastníkem veletrhu. Na 12. ročníku vystavoval tři modely ze tří různých segmentů – pro dálkovou, meziměstskou a bezemisní městskou dopravu.
    
Kloubový e-bus s premiérou v České republice

Premiéru měl na českém a slovenském trhu elektrický kloubový autobus Lion's City 18 E. Osmnáctimetrový městský model má 60 míst k sezení a v závislosti na konfiguraci vozidla může přepravit až 140 cestujících. Obě hnané nápravy jsou elektronicky synchronizovány, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti kloubového autobusu – zejména na stabilitu, a tedy i bezpečnost. Kromě toho je Lion's City 18 E vybaven systémem, který sleduje a kontroluje úhel kloubového závěsu, aby se zabránilo „zalomení“ vozidla. Těmto kritickým situacím lze předejít, protože točivý moment lze selektivně rozdělovat na hnané nápravy. Dvě hnané nápravy navíc zvyšují množství rekuperované energie při brzdění. A vyšší úroveň rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy velmi účinný, a to bez ohledu na styl jízdy řidiče nebo topografii. To je velmi důležitý argument pro dopravce v mnoha evropských městech, kde již 18metrový MAN jezdí. V neposlední řadě není problém integrovat elektrické městské autobusy do stávajících procesů a jízdních řádů při dnešním dojezdu až 350 km.

Energii k jízdě dodávají modulární lithium-iontové baterie s instalovanou kapacitou až 640 kWh, které mají inteligentní systém tepelného řízení optimalizovaný pro městské autobusy. Při konfiguraci vozidla si zákazníci mohou zvolit počet baterií podle svých individuálních potřeb a požadavků na dojezd, dobu nabíjení a přepravní kapacitu. Sada baterií je instalována na střeše, což zjednodušuje servis a má další výhodu v tom, že je umístěna mimo zadní část vozidla, což je oblast s větším rizikem poškození při kolizi.

S délkou 18 metrů je MAN Lion's City 18 E ideální volbou pro dopravce, kteří potřebují vysoce efektivní, plně elektrický městský autobus pro vytížené linky – tichý, s nulovými emisemi, kapacitou pro spoustu cestujících a prémiovým designem.

Technické údaje vozidla: Pohonné ústrojí tvoří dva elektromotory s konstantním výkonem až 400 kW generující maximální točivý moment 3500 Nm a jednorychlostní převodovka s instalovanou kapacitou baterie až 640 kWh. Vnější rozměry jsou 18 100 mm/2550 mm/3320 mm (délka/šířka/výška), přední/zadní převis karoserie 2775 mm/3405 mm, rozvor 5200 mm/6680 mm. Nástupní prostor 3. a 4. dveří monitorován kamerami, dále funkce spouštění podlahy na zastávkách.
 
Lion's Intercity LE v barvách PID

Designéři získali za Lion's Intercity LE prestižní cenu iF Design Award 2022. Moderní přímé a měkké bílé LED osvětlení interiéru nízkopodlažního autobusu dodává prostoru pro cestující příjemnou atmosféru. Vysoký podíl prosklených ploch propouští do interiéru dostatek denního světla a vytvářejí panoramatický efekt. Díky tomu a pevné a lehké konstrukci váží vozidlo podstatně méně, a je proto úspornější.
 
Vystavené vozidlo určené pro ČSAD Polkost má kapacitu 89 cestujících a 46 míst k sezení. Tepelný komfort zajišťuje konvektorové vytápění s ventilátorem (minimální výkon 20 kW) a klimatizace Valeo (Spheros) REVO s maximálním chladicím výkonem 32 kW, resp. asistenční systémy řidiče: ESP, tempomat, automatické přepínání potkávacích světel (světelný senzor), automatické ovládání stěračů (dešťový senzor). Řidič má k dispozici ergonomické, individuálně klimatizované pracoviště s multifunkčním volantem a komfortní sedadlo Isri ProActive 2 s bederní a boční opěrkou, obojí vyhřívané a ventilované.

Pokud jde o současnou spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou, MAN Truck & Bus Česká republika s dopravci ve Středočeském kraji posiluje. Jedná se o městské i meziměstské autobusy: MAN Lion's Intercity (linkový nízkopodlažní model), MAN Lion's City 12 a MAN Lion's City 18 (nízkopodlažní kloubový autobus v linkovém provedení). Během roku 2024 dosáhne MAN milníku 140 autobusů v barvách PID. Větší počet vozidel přijede také na Vysočinu.

Specifikace vozidel: Motor je šestiválcový vznětový motor D1556 o objemu 9 litrů splňující normu Euro VI, maximální výkon 243 kW (330 k) při 1800 ot/min, maximální točivý moment 1400 Nm v rozsahu otáček 900–1600 ot/min. Převodovka: automatická ZF 6 AP 1420 EcoLife 2 s integrovaným retardérem. Hypoidní zadní náprava, stálý převod i = 4,56. Objem palivové nádrže 245 litrů, 40litrová nádrž na AdBlue. Snížení podlahy při zastávkách.

Lion´s Coach ještě bezpečnější

Pro co nejširší nabídku zákazníkům je Lion´s Coach k dispozici ve čtyřech délkách a se dvěma nebo třemi nápravami. K jeho flexibilitě z hlediska variability nasazení pro provozovatele přispívá i maximální přípustná hmotnost 19,5 tuny u dvounápravové verze. "Díky optimalizovanému systému pohonu je MAN Lion's Coach mimořádně hospodárný. Souhra komponentů nového hnacího řetězce přispívá k mimořádně efektivnímu provozu vozidla a nízké spotřebě paliva. Díky těmto a mnoha dalším specifickým opatřením je MAN Lion's Coach výjimečně bezpečný a všestranný, což provozovatelům dopravy výrazně usnadňuje podnikání," uvádí MAN.

Výbava dvounápravového modelu, které české zastoupení německého výrobce přivezlo na Czechbus, zahrnuje řadu asistenčních systémů pro zvýšení bezpečnosti provozu. Pokročilé funkce vycházejí z rozšířených technických možností nových hardwarových řešení, jako jsou MAN ComfortSteering nebo elektrické aktivní řízení (EAS). Nejnovějším přírůstkem do řady „elektronických asistentů“ je MAN Lane Return Assist (LRA). Funguje při rychlostech nad 60 km/h a zasahuje, pokud dojde k neúmyslnému vybočení z jízdního pruhu. V takové situace pak aktivně řídí vozidlo zpět do původního jízdního pruhu otáčením volantu. Jedná se o velmi důležitý asistenční systém, protože vybočení z jízdního pruhu v důsledku nepozornosti řidiče je jednou z nejčastějších příčin vážných nehod autobusů. K vysoké úrovni aktivní bezpečnosti přispívá systém ESP, asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LGS) s haptickým varováním, asistent nouzového brzdění, aktivní elektronicky řízený systém MAN ComfortSteering včetně asistenta pro návrat do jízdního pruhu (LRA), aktivní asistent odbočování s detekcí chodců, sledování mrtvého úhlu na pravé straně, sledování únavy řidiče a další.

Systém MAN OptiView využívá dvě kamery, které v reálném čase snímají prostor za vozidlem a vedle něho včetně mrtvého úhlu. Díky kamerám se řidiči na monitorech zobrazuje mnohem větší oblast, než jakou by viděl v běžných vnějších zpětných zrcátkách. A pak jsou tu systémy, které podporují efektivní jízdu a snižují spotřebu paliva: adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a prediktivní tempomat MAN EfficientCruise s funkcí EfficientRoll.

Technické údaje vozidla: dvounápravová verze zájezdového autobusu MAN Lion's Coach, délka 12,1 m, rozvor 6060 mm. Motor je vznětový šestiválec D2676 LOH Euro 6, maximální výkon 316 kW (430 k), automatická převodovka MAN TipMatic 12 OD s retardérem. Přední náprava s nezávislým zavěšením kol, zadní náprava hypoidní, odpružení s membránovými vzduchovými vaky, stálý převod i = 2,73. Objem palivové nádrže 525 litrů, nádrž na AdBlue 60 litrů. Přepravní kapacita je 44 sedících cestujících.

Značku MAN si pro svou zájezdovou dopravu vybralo pro nadcházející sezónu několik dopravních společností, objednáno je asi 30 nových zájezdových autobusů.

 Ocenění Busworld Digital

Nový digitální kokpit, který měl premiéru na veletrhu Busworld Europe 2023, se pyšní prvním oceněním – Digital Award. Mezinárodní odborná porota toto ocenění poprvé udělila na konferenci „Digital Mobility Solutions“. Digitální kokpit MAN přesvědčil porotu svým inteligentním konceptem ovládání a získal ocenění v kategorii „Digitální komfort na palubě“.


MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
Lion's City 18 E na Czechbusu. Foto BP
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
Lion's Intercity LE pro ČSAD Polkost. Dopravní společnost působící ve Středočeském kraji je dlouhodobým zákazníkem MAN Truck & Bus Česká republika. Foto BP
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS
MAN Lion's City 18 E premiérově na veletrhu CZECHBUS