Plně elektrický autobus MAN Lion's City zvládl trasu v náročném terénu efektivně a spolehlivě. A dokazuje, že je plnohodnotným členem rodiny – vždyť jeho velký bratr MAN Lion's City 12 E absolvoval zhruba 2 500 kilometrů dlouhou trasu z Mnichova do Limericku v Irsku během „Electrifying Europe Tour 2022. „Po této náročné prohlídce Dolomitů jsem s naším novým MAN Lion's City 10 E naprosto spokojen. Autobus splňuje všechna kritéria, která jsme předpokládali při jeho vývoji. Je efektivní, pohodlný, mimořádně manévrovatelný, a proto je dokonalým společníkem na náročných linkách,“ shrnuje Heinz Kiess, ředitel Sales & Product Bus v MAN Truck & Bus.
Plně elektrický autobus MAN Lion's City zvládl trasu v náročném terénu efektivně a spolehlivě. A dokazuje, že je plnohodnotným členem rodiny – vždyť jeho velký bratr MAN Lion's City 12 E absolvoval zhruba 2 500 kilometrů dlouhou trasu z Mnichova do Limericku v Irsku během „Electrifying Europe Tour 2022. „Po této náročné prohlídce Dolomitů jsem s naším novým MAN Lion's City 10 E naprosto spokojen. Autobus splňuje všechna kritéria, která jsme předpokládali při jeho vývoji. Je efektivní, pohodlný, mimořádně manévrovatelný, a proto je dokonalým společníkem na náročných linkách,“ shrnuje Heinz Kiess, ředitel Sales & Product Bus v MAN Truck & Bus.
S rekordním poloměrem otáčení a kompaktními rozměry je plně elektrický MAN Lion's City 10 E ideálním řešením pro náročné trasy. Bylo to prokázáno v terénním testu přes vysokohorský terén v jihotyrolských Dolomitech. e-bus na 531-kilometrové trase překonal více než 10 000 výškových metrů a spotřeboval v průměru 0,77 kWh na kilometr. Lion's City E dosáhl těchto nejvyšších hodnot účinnosti díky inovativní technologii a pozoruhodné míře rekuperace, více než 50 procent.
MAN prosazuje svou strategii elektrifikace. e-busy společnosti jsou již na linkách v celé Evropě, objednaných je více než 1 000 vozů. Do rodiny elektrických autobusů nyní přibyl nový „midibus“ MAN Lion's City 10 E. A poprvé bylo mezinárodním novinářům umožněno řídit vysoce obratný e-bus na klikatých cestách do kopce az kopce v Dolomitech. „Provozním testem v Jižním Tyrolsku náš e-bus opět ukazuje, že je již možné jezdit bez emisí, spolehlivě a efektivně. A dokáže to v topograficky náročném terénu stejně dobře jako na klasických, často rovinatých linkách veřejné dopravy,“ říká Katzer.
S délkou 10,5 metru, rozvorem 4,4 metru a rekordním poloměrem otáčení 17,2 metru je „midibus“ jako stvořený pro úzké a klikaté cesty v jižních tyrolských horách. Elektrobus, vybavený pěti bateriovými sadami na střeše, táhne do kopce neúprosně a tiše, díky okamžitému plnému točivému momentu. Při sjezdu kopcem proudí dostatek energie díky rekuperaci zpět do autobusu. MAN Lion's City 10 E je vybaven osvědčenými lithium-iontovými bateriemi společnosti. Na střeše autobusu je místo pro čtyři nebo pět bateriových sad. Při plném zatížení je k dispozici 400 kilowatthodin energie. Autobus má pak dojezd až 300 kilometrů, poskytuje špičkový výkon 240 kW a maximální točivý moment 2100 Nm. Do e-busu se vejde maximálně 33 sedících osob, dohromady 80. Nový „midibus“ je poháněn stejným elektrickým centrálním motorem MAN jako ostatní modely Lion's City E.
Během testování v terénu vůz projel nesčetnými zatáčkami do údolí Gardena, až k průsmyku Gardena, dále k průsmyku Valparola, malebnému Meransenu a po krátké odbočce přes Brennerský průsmyk zpět do výchozího bodu v Klausenu. Manévrovatelnost MAN Lion's City 10 E je způsobena nejen jeho krátkým rozvorem a malým poloměrem otáčení, ale také sofistikovaným podvozkem s nezávislým zavěšením a 56stupňovým úhlem natočení volantu. „Výborné nastavení podvozku, přímé řízení i zkrácená vzdálenost mezi nápravami přinášejí na této trase velké výhody. Autobus je velmi dobře ovladatelný a tři tuny baterií jsou v zatáčkách téměř nepostřehnutelné,“ vysvětluje odborník na jízdu Heinrich Degenhart z MAN ProfiDrive. A když je cesta obzvlášť těsná a klikatá, malému elektrobusu pomáhají moderní bezpečnostní systémy jako ESP, aktivní varovný asistent odbočování, světlomety LED s denním svícením nebo volitelný systém výměny zrcadel MAN OptiView na bázi kamery.
Jízda přes průsmyk Gardena Pass (2 121 metrů) je obzvlášť klikatá a zde „midibus“ ukázal všechny své schopnosti a s lehkostí zdolával všechny výzvy, ať byly jakkoli těsné. Při následujícím devítikilometrovém sjezdu do Corvary autobus rekuperoval velké množství energie, takže jeho baterie byla opět téměř úplně nabitá – se špičkovými hodnotami nabíjení nad 200 kW. Po třech dnech testování a celkem 531 kilometrech jízdy – přičemž nejnižší bod byl ve výšce 523 metrů (Klausen), nejvyšší ve výšce 2 168 metrů (Passo Valparola) – nebyl na tomto stoupání téměř žádný rozdíl ve spotřebě energie. A jízda z kopce ve srovnání s klasickou veřejnou dopravou tam a zpět po rovině: v cíli je to v průměru 0,77 kilowattu na kilometr. „Vynikající hodnota a kombinace kompaktnosti a výkonu mě naprosto přesvědčily. Náš MAN Lion's City 10 E je dokonalým řešením pro úzké a náročné trasy a zároveň poskytuje cestujícím pohodlí,“ říká Stephan Rudnitzky, Launch Manager MAN Lion's City 10 E.

SOR vyrobí do Bratislavy 88 kloubových autobusů
Maroko bude mít pro AFCON 2025 od Yutong 723 autobusů
Opava očekává první elektrobusy a koupí 22 nových vozidel


