MAN bude od roku 2023 vyrábět Lion's City 10 E. Foto MAN
Plně elektrická řada autobusů Lion’s City E City je kompletní. Skládá se z vozidel o délce 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m. Výroba nového Lion’s City 10 E bude zahájena v polském závodě městských autobusů MAN ve Starachowicích začátkem roku 2023.
Plně elektrická řada autobusů Lion’s City E City je kompletní. Skládá se z vozidel o délce 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m. Výroba nového Lion’s City 10 E bude zahájena v polském závodě městských autobusů MAN ve Starachowicích začátkem roku 2023.
Na velikosti záleží, a to hlavně u městských autobusů. Ačkoli trend upřednostňuje velká vozidla pro vyšší kapacity, které MAN pokrývá vozidly o délce 18 a 19 ze své rodiny Lion's City, stále důležitější roli budou podle MAN hrát midibusy o délce menší než 12 metrů, zejména pro přepravu na vyžádání. S kapacitou pro cestující podobnou jako u 12metrových sólo autobusů zabírají v centrech měst a depech podstatně méně místa. Tyto kompaktní typy se často používají jako náhradní vozidla ve špičce nebo jako kyvadlová doprava. Plně elektrický autobus bez místních emisí - Lion’s City 10 E - byl vyroben právě pro tyto účely.
Při navrhování Lion's City 10 E vzali konstruktéři modulární systém jeho staršího bratra - Lion's City 12 E. Tento autobus měl premiéru na IAA 2018 jako první plně elektrický městský autobus od MAN. Se svým moderním „smart edge“ designem jezdí v řadě metropolitních oblastí, v základních rozměrech a vlastnostech nového elektrobusu se proto příliš neměnilo. Šířka, výška a převisy zůstávají, stejně jako koncepce motorové věže vzadu, která poskytuje o čtyři místa k sezení více (celkem max. 33 míst a 80 cestujících) než konkurenti v tomto segmentu. Karoserie je pouze zkrácena mezi nápravami odstraněním okenního modulu, výsledkem je celková délka 10,5 m a úspora hmotnosti kolem 350 kg. I přes toto výrazné zkrácení je na plošině pro stání stále místo pro invalidní vozík nebo kočárek. I se třemi dveřmi, kdy se výrazně zlepšuje průchod cestujících, může mít vozidlo 29 sedadel.
Došlo k výraznému snížení rozvoru z přibližně 6 na 4,40 m. Poloměr otáčení klesl na rekordních 17,2 metru. Ovladatelnosti napomáhá i propracovaný podvozek s nezávislým zavěšením kol a 56stupňovým úhlem natočení kol ve formátu 275/70 R22,5, který je typický pro městské autobusy. Stejně jako ostatní bratři bez emisí má Lion’s City 10 E adaptivní tlumiče PCV pro zajištění dobrých jízdních vlastností. Midibus zapadá do portfolia elektrobusů – používají se standardní komponenty a náhradní díly, takže nejsou potřeba žádná složitá „speciální řešení“. Výroba má být zahájena v polském závodě Starachowice na začátku roku 2023.
Přestože se jedná o nejmenší plnohodnotný městský autobus nové generace MAN Lion’s City, nabízí všechny stejně pokročilé technologie jako jeho delší kolegové. To platí i pro moderní bezpečnostní systémy, jako je ESP, asistent odbočování s aktivním varováním, světlomety LED s denním světlem a systém MAN OptiView s kamerami místo zrcátek.
Stejně jako všechny elektrické autobusy MAN využívá i Lion’s City 10 E lithium-iontové baterie (NMC) koncernu. Na střeše jsou instalovány čtyři nebo pět balíčků. S využitím maximálního počtu má bateriová jednotka výkon 400 kWh (použitelných 320 kWh, což odpovídá hloubce vybití 80 procent na základě strategie maximálního dojezdu); a dojezd až 300 km nebo 320 kWh (použitelných 250 kWh, což odpovídá hloubce vybití 78 procent) a dojezd 235 km (MAN provedl testování v každodenním testování během jarního turné „Electrifying Europe Tour“). Desetimetrový eBus se stejně jako 12metrová a 18metrová verze nabíjí v depu přes konektor CCS až do 150 kW. Plné nabití se čtyřmi bateriovými balíčky trvá méně než dvě a půl hodiny; autobusy s pěti balíčky potřebují asi tři hodiny.
Nové midi pohání stejný centrální elektromotor MAN, který se používá u všech ostatních modelů Lion’s City E. Tato in-house jednotka je instalována na zadní nápravě a je trvale namontována ve skeletu vozidla a tím je vystaven méně vibracím. Princip PSM (synchronní stroj s permanentními magnety), který se zde používá, je v průmyslu považován za zvláště účinný a úsporný. Nabízí zvláštní výhody při nízkých průměrných rychlostech, například v městském provozu. Jeho špičkový výkon je 240 kW (326 k), s trvalým výkonem 160 kW (217 k). Díky jednostupňové adaptované převodovce je výkon plynule variabilní bez rušivého řazení.
Od poloviny roku 2022 je standardem u všech nových vozidel udržitelný systém klimatizace CO2, která je šetrnější k životnímu prostředí a zároveň je výrazně efektivnější s pozitivní vlivem i na dojezd vozidla. Kompaktní střešní klimatizační systém je provozován s klimaticky neutrálním oxidem uhličitým (R744) namísto konvenčního chladiva R134a. Systém také běží v širším teplotním rozsahu než konvenční tepelná čerpadla. Systém CO2 lze používat i při teplotách -20 °C. Volitelné přídavné topení s kapalnými palivy se v chladnějším klimatu používá méně často a systém je tak udržitelnější. „Nový klimatizační systém CO2 dokonale zapadá do našeho krátkého vozu MAN Lion's City 10 E. Udržitelnost, efektivita a spolehlivost jsou základními hodnotami našich eBusů od samého začátku a díky nim jsou oblíbené u provozovatelů, řidičů i cestujících,“ říká Rudi Kuchta, ředitel divize autobusů MAN Truck & Bus.
Při navrhování Lion's City 10 E vzali konstruktéři modulární systém jeho staršího bratra - Lion's City 12 E. Tento autobus měl premiéru na IAA 2018 jako první plně elektrický městský autobus od MAN. Se svým moderním „smart edge“ designem jezdí v řadě metropolitních oblastí, v základních rozměrech a vlastnostech nového elektrobusu se proto příliš neměnilo. Šířka, výška a převisy zůstávají, stejně jako koncepce motorové věže vzadu, která poskytuje o čtyři místa k sezení více (celkem max. 33 míst a 80 cestujících) než konkurenti v tomto segmentu. Karoserie je pouze zkrácena mezi nápravami odstraněním okenního modulu, výsledkem je celková délka 10,5 m a úspora hmotnosti kolem 350 kg. I přes toto výrazné zkrácení je na plošině pro stání stále místo pro invalidní vozík nebo kočárek. I se třemi dveřmi, kdy se výrazně zlepšuje průchod cestujících, může mít vozidlo 29 sedadel.
Došlo k výraznému snížení rozvoru z přibližně 6 na 4,40 m. Poloměr otáčení klesl na rekordních 17,2 metru. Ovladatelnosti napomáhá i propracovaný podvozek s nezávislým zavěšením kol a 56stupňovým úhlem natočení kol ve formátu 275/70 R22,5, který je typický pro městské autobusy. Stejně jako ostatní bratři bez emisí má Lion’s City 10 E adaptivní tlumiče PCV pro zajištění dobrých jízdních vlastností. Midibus zapadá do portfolia elektrobusů – používají se standardní komponenty a náhradní díly, takže nejsou potřeba žádná složitá „speciální řešení“. Výroba má být zahájena v polském závodě Starachowice na začátku roku 2023.
Přestože se jedná o nejmenší plnohodnotný městský autobus nové generace MAN Lion’s City, nabízí všechny stejně pokročilé technologie jako jeho delší kolegové. To platí i pro moderní bezpečnostní systémy, jako je ESP, asistent odbočování s aktivním varováním, světlomety LED s denním světlem a systém MAN OptiView s kamerami místo zrcátek.
Stejně jako všechny elektrické autobusy MAN využívá i Lion’s City 10 E lithium-iontové baterie (NMC) koncernu. Na střeše jsou instalovány čtyři nebo pět balíčků. S využitím maximálního počtu má bateriová jednotka výkon 400 kWh (použitelných 320 kWh, což odpovídá hloubce vybití 80 procent na základě strategie maximálního dojezdu); a dojezd až 300 km nebo 320 kWh (použitelných 250 kWh, což odpovídá hloubce vybití 78 procent) a dojezd 235 km (MAN provedl testování v každodenním testování během jarního turné „Electrifying Europe Tour“). Desetimetrový eBus se stejně jako 12metrová a 18metrová verze nabíjí v depu přes konektor CCS až do 150 kW. Plné nabití se čtyřmi bateriovými balíčky trvá méně než dvě a půl hodiny; autobusy s pěti balíčky potřebují asi tři hodiny.
Nové midi pohání stejný centrální elektromotor MAN, který se používá u všech ostatních modelů Lion’s City E. Tato in-house jednotka je instalována na zadní nápravě a je trvale namontována ve skeletu vozidla a tím je vystaven méně vibracím. Princip PSM (synchronní stroj s permanentními magnety), který se zde používá, je v průmyslu považován za zvláště účinný a úsporný. Nabízí zvláštní výhody při nízkých průměrných rychlostech, například v městském provozu. Jeho špičkový výkon je 240 kW (326 k), s trvalým výkonem 160 kW (217 k). Díky jednostupňové adaptované převodovce je výkon plynule variabilní bez rušivého řazení.
Od poloviny roku 2022 je standardem u všech nových vozidel udržitelný systém klimatizace CO2, která je šetrnější k životnímu prostředí a zároveň je výrazně efektivnější s pozitivní vlivem i na dojezd vozidla. Kompaktní střešní klimatizační systém je provozován s klimaticky neutrálním oxidem uhličitým (R744) namísto konvenčního chladiva R134a. Systém také běží v širším teplotním rozsahu než konvenční tepelná čerpadla. Systém CO2 lze používat i při teplotách -20 °C. Volitelné přídavné topení s kapalnými palivy se v chladnějším klimatu používá méně často a systém je tak udržitelnější. „Nový klimatizační systém CO2 dokonale zapadá do našeho krátkého vozu MAN Lion's City 10 E. Udržitelnost, efektivita a spolehlivost jsou základními hodnotami našich eBusů od samého začátku a díky nim jsou oblíbené u provozovatelů, řidičů i cestujících,“ říká Rudi Kuchta, ředitel divize autobusů MAN Truck & Bus.