© Jan Havíř
Jan Havíř pro BUSportál.
Jan Havíř pro BUSportál.
Jednoduchý a funkční design ve spojení s tradiční kvalitou a spolehlivostí, a to vše obohacené o účelné detaily. Tak by se daly shrnout dojmy z návštěvy MAN BUS & TRUCK CENTER v Rousínově 7.11.2010. Prohlídka i zkušební jízdy vystavených vozů nás utvrdily v tom, že značky MAN a NEOPLAN mají svým zákazníkům co nabídnout.
Celkové záběry vozidel
Prohlídku jsme zahájili u vystavených vozů MAN Lion´s Regio, které jsou prezentovány jako vozy pro dálkovou meziměstskou dopravu. Podle našeho názoru se však dopravce nemusí bát ani jejich zájezdového využití. Vůz MAN Lion´s Regio C v délce 13 m, který jsme měli možnost vyzkoušet, je osazen naftovým motorem MAN D 2066 LUH 34 Euro 5 o výkonu 294 kw (400 PS) a automatickou převodovkou MAN TipMatic. Pojme až 57 sedících a navíc 7 stojících cestujících, což může být výhodou v linkové dopravě na krátkých exponovaných úsecích. Pracoviště řidiče je ergonomicky uspořádané a díky vyhřívanému čelnímu sklu a vhodně tvarovaným zpětným zrcátkům má řidič dobrý výhled nejen po obou bocích vozidla, ale i před příď a na obě přední obliny. Zadní část vozidla je při couvání hlídána kamerou, jejíž obraz je přenášen na integrovaný monitor na palubní desce. Zejména pro provoz v zimních podmínkách je vozidlo vybaveno uzávěrkou diferenciálu. Jízda s vozidlem je příjemná a plynulá, ale díky osazení výkonným motorem se zcela jistě nedá hovořit o „lenosti“.
Pro druhou testovací jízdu jsme pro srovnání sáhli do jiné kategorie a zastavili se u vozidla NEOPLAN Cityliner. Vystavený autobus byl osazen výbavou z akčního balíčku Spirit Edition, což bylo na první pohled vidět už na interiéru vozidla. 12,24 m dlouhý a 3,68 m vysoký vůz s typicky šikmou částí čelního skla pohání naftový motor MAN D2066 LOH 28 EEV (opět bez AdBlue) o výkonu 294 kW opět přes automatickou převodovku MAN TipMatic. Palivo se mu dostává z oboustranně plnitelné nádrže o objemu 480 l. 49 cestujících může zavazadly naplnit prostor o objemu 9,4 m3, Který může být rozšířen přídavnou schránou na zádi vozu nebo připojením přívěsného vozíku na tažné zařízení. Řidiči jízdu zpříjemní plně nastavitelné sedadlo i volant, do kterého jsou integrována ovládací tlačítka např. pro tempomat.
Na všech vystavených vozidlech nás zaujalo plno praktických detailů (viz níže obrazem). Zákazník si může nechat objednané vozidlo vybavit další nadstandardní výbavou, která je limitována snad jen výší předpokládané investice. Dopravce se nemusí omezovat ani ve výběru materiálu a barev pro interiér vozidla, který si může předem sám navrhnout v internetovém konfigurátoru, nebo o pomoc s výběrem požádat zkušeného prodejce. Pokud si zákazník nepřeje vybavit vozidlo spotřebiči (TV, DVD, CD, pokladna, informační panely apod.) přímo z výroby, je možné dohodnout přípravu a případně i osazení elektronikou dodávanou kterýmkoliv z českých nebo slovenských dodavatelů.
Společnost MAN klade velký důraz na pasivní i aktivní bezpečnost. Vozidla jsou vybavována kromě dnes již běžného ABS či ASR také aktivním tempomatem, couvací kamerou, systémem vybočení z jízdního pruhu nebo stabilizátorem ESP. Aktivní bezpečnost je také zvyšována nabízeným školením MAN ProfiDrive, kde jsou řidiči vozidel seznamováni se zásadami bezpečné a hospodárné jízdy.
Celkové záběry vozidel
Prohlídku jsme zahájili u vystavených vozů MAN Lion´s Regio, které jsou prezentovány jako vozy pro dálkovou meziměstskou dopravu. Podle našeho názoru se však dopravce nemusí bát ani jejich zájezdového využití. Vůz MAN Lion´s Regio C v délce 13 m, který jsme měli možnost vyzkoušet, je osazen naftovým motorem MAN D 2066 LUH 34 Euro 5 o výkonu 294 kw (400 PS) a automatickou převodovkou MAN TipMatic. Pojme až 57 sedících a navíc 7 stojících cestujících, což může být výhodou v linkové dopravě na krátkých exponovaných úsecích. Pracoviště řidiče je ergonomicky uspořádané a díky vyhřívanému čelnímu sklu a vhodně tvarovaným zpětným zrcátkům má řidič dobrý výhled nejen po obou bocích vozidla, ale i před příď a na obě přední obliny. Zadní část vozidla je při couvání hlídána kamerou, jejíž obraz je přenášen na integrovaný monitor na palubní desce. Zejména pro provoz v zimních podmínkách je vozidlo vybaveno uzávěrkou diferenciálu. Jízda s vozidlem je příjemná a plynulá, ale díky osazení výkonným motorem se zcela jistě nedá hovořit o „lenosti“.
Pro druhou testovací jízdu jsme pro srovnání sáhli do jiné kategorie a zastavili se u vozidla NEOPLAN Cityliner. Vystavený autobus byl osazen výbavou z akčního balíčku Spirit Edition, což bylo na první pohled vidět už na interiéru vozidla. 12,24 m dlouhý a 3,68 m vysoký vůz s typicky šikmou částí čelního skla pohání naftový motor MAN D2066 LOH 28 EEV (opět bez AdBlue) o výkonu 294 kW opět přes automatickou převodovku MAN TipMatic. Palivo se mu dostává z oboustranně plnitelné nádrže o objemu 480 l. 49 cestujících může zavazadly naplnit prostor o objemu 9,4 m3, Který může být rozšířen přídavnou schránou na zádi vozu nebo připojením přívěsného vozíku na tažné zařízení. Řidiči jízdu zpříjemní plně nastavitelné sedadlo i volant, do kterého jsou integrována ovládací tlačítka např. pro tempomat.
Na všech vystavených vozidlech nás zaujalo plno praktických detailů (viz níže obrazem). Zákazník si může nechat objednané vozidlo vybavit další nadstandardní výbavou, která je limitována snad jen výší předpokládané investice. Dopravce se nemusí omezovat ani ve výběru materiálu a barev pro interiér vozidla, který si může předem sám navrhnout v internetovém konfigurátoru, nebo o pomoc s výběrem požádat zkušeného prodejce. Pokud si zákazník nepřeje vybavit vozidlo spotřebiči (TV, DVD, CD, pokladna, informační panely apod.) přímo z výroby, je možné dohodnout přípravu a případně i osazení elektronikou dodávanou kterýmkoliv z českých nebo slovenských dodavatelů.
Společnost MAN klade velký důraz na pasivní i aktivní bezpečnost. Vozidla jsou vybavována kromě dnes již běžného ABS či ASR také aktivním tempomatem, couvací kamerou, systémem vybočení z jízdního pruhu nebo stabilizátorem ESP. Aktivní bezpečnost je také zvyšována nabízeným školením MAN ProfiDrive, kde jsou řidiči vozidel seznamováni se zásadami bezpečné a hospodárné jízdy.
První aktivity související se společností MAN jsou více jak 250 staré. Přelomovým milníkem byl rok 1897, kdy Rudolf Diesel sestrojil pod hlavičkou Maschinenfabrik Augsburg AG první funkční dieselový motor. Firma byla v roce 1898 sloučena se společností ze stejného oboru Maschinenbau-AG Nürnberg a vzniká tak Vereinigte Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg A.G, která je o deset let později přejmenována na M.A.N. Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Augsburg. V současné době sídlí společnost v Mnichově a zaměstnává téměř 15 tis. zaměstnanců po celém světě, přičemž polovina z nich pracuje v mateřském Německu. Kromě nákladních vozidel (včetně speciálních a tahačů pro soupravy až do 250 tun) a autobusů vyrábí a dodává společnost také průmyslové a lodní motory. Na českém trhu se značka MAN objevila v roce 1992 zřízením zastoupení pro Českou republiku. MAN užitková vozidla Česká republika spol. s r.o. je výhradní importér produktů společnosti MAN Nutzfahrzeuge AG pro Českou republiku. Zajišťuje prodej nákladních automobilů, autobusů, komunálních a použitých vozidel. Zároveň poskytuje servis a prodej náhradních dílů.
Jan Havíř
Ve výbavě může být i dálkové odemykání a otevírání dveří autobusu © Jan Havíř
Část ovládacích prvků je integrována přímo do volantu. Tlačítka na pravé straně jsou určena pro ovládání aktivního tempomatu © Jan Havíř
© Jan Havíř
Při konfiguraci interiéru si může zákazník vybrat z velkého množství barev a povrchových materiálů © Jan Havíř
Osvětlení sedadel cestujících zajišťují světla s technologií LED s nastavitelnou intenzitou © Jan Havíř
Automatická převodovka MAN TipMatic se jednoduše ovládá otočným spínačem na palubní desce. Polohy s písmenem M jsou určeny pro jemnější a pomalý posun vozidla například při parkování © Jan Havíř
Schody i pracoviště řidiče jsou vybavené odnímatelnou protiskluzovou podložkou. Cestující i řidič mají zajištěnu vysokou bezpečnost a zároveň odpadají potíže s čištěním, protože podložku mimo vozidlo je možné čistit tlakovou vodou © Jan Havíř
Jedna lednice může být umístěna v přední části autobusu přímo před sedadlem druhého řidiče. Druhá bývá obvykle umístěna v kuchyňce © Jan Havíř
U vozidla Regio jsou elektrická výbava i baterie osazeny v pravé zadní části vozidla. Ve vedlejší schráně jsou úsporně umístěny díly povinné výbavy © Jan Havíř
Trendem společnosti MAN je umístění ložnice pro řidiče v zadní části vozidla. Ložnice je vybavena komunikačním zařízením a vyústěním klimatizace a topení © Jan Havíř
Ve venkovní klice předních dveří se nachází tlačítka pro ovládání obou dveří z venku © Jan Havíř
Účelnost zvyšuje i využití každého kousku volného prostoru. NEOPLAN Cityliner a úložné schrány nad předními koly © Jan Havíř
Výrazná červená tlačítka pro zastavení v zastávce na znamení, osazená v autobusu z produkce firmy FAST, nepotřebují žádnou kabeláž a je možné je umístit kdekoliv ve vozidle © Jan Havíř
Na vlastní kůži jsme měli možnost si vyzkoušet dvě vozidla - MAN Lion´s Regio C a NEOPLAN Cityliner. Na snímku redaktor BUSportálu Jan Havíř za volantem MAN Lion´s Regio C