MAN a FC Bayern Mnichov plánují veřejný nabíjecí park pro eTrucky a eBusy
Červený autokar MAN na podvozku MAN RR3 19.480 FC Bayern na veletrhu Expo Foro v Mexico City na jaře 2024. Pro sezónu 2025/2026 předá MAN klubu autokar s elektrickým pohonem. Foto MAN

V Allianz Areně v Mnichově, ikonickém domově FC Bayern Mnichov a jednom z nejmodernějších fotbalových stadionů na světě, byl představen nový projekt nabíjecího parku pro elektrická nákladní vozidla a autobusy. Leží na důležité dálniční křižovatce a denně může dobít zelenou elektřinou 500 nákladnch vozidel a autobusů. MAN také oznámil testování svého prvního elektrického autokaru v roce 2025 a "svému" týmu ho předá pro sezónu 2025/2026.

V Allianz Areně v Mnichově, ikonickém domově FC Bayern Mnichov a jednom z nejmodernějších fotbalových stadionů na světě, byl představen nový projekt nabíjecího parku pro elektrická nákladní vozidla a autobusy. Leží na důležité dálniční křižovatce a denně může dobít zelenou elektřinou 500 nákladnch vozidel a autobusů. MAN také oznámil testování svého prvního elektrického autokaru v roce 2025 a "svému" týmu ho předá pro sezónu 2025/2026.

Na jižním autobusovém parkovišti Allianz Areny mají být ve třech plánovaných etapách rozšíření vybudovány výkonné a megawattové dobíjecí stanice. Celkem je plánováno 30 nabíjecích míst. Každý den tak bude možné nabít až 500 elektrobusů a nákladních aut.

Allianz Arena se nachází přímo u frekventované dálniční křižovatky Mnichov North s vlastním dálničním nájezdem. Touto důležitou křižovatkou pro evropskou silniční nákladní dopravu projede denně až 10 000 kamionů, je tak pro nabíjecí park ideální. A FC Bayern bude také v budoucnu potřebovat nabíjecí infrastrukturu pro svůj vlastní vozový park: MAN dodá FC Bayern první plně elektrický autobus jako týmový autobus v sezóně 2025/26.

Velké fotbalové stadiony, jako je Allianz Arena, mají kvůli vysokým nárokům na elektřinu pro světlomety, stravovací provoz a další spotřebitele velmi výkonnou elektrickou síť, která je plně vytížena pouze ve dnech zápasů. FC Bayern Mnichov a jeho dlouholetý sponzorský partner MAN Truck & Bus našly ideální podmínky pro zřízení dobíjecího parku užitkových vozidel a dohodly se na odpovídajícím projektu. Zejména díky 100% využití zelené elektřiny v Allianz Areně je projekt ještě šetrnější ke klimatu.

Plánování a realizaci nabíjecí parku měla na starost MAN Transport Solutions, interní poradenská společnost MAN pro přechod na vozidla s nulovými emisemi.

Jan-Christian Dreesen, generální ředitel FC Bayern, ke společnému projektu s MAN při představení projektu 27. srpna 2024 uvedl: „Naše společnost čelí velkým výzvám, zejména pokud jde o ochranu životního prostředí a klimatu. Veřejný dobíjecí park pro užitková vozidla je pro nás pokračováním našeho úsilí o udržitelnost Allianz Areny způsobem, který je stále šetrnější ke klimatu“.

Michael Diederich, zástupce generálního ředitele FC Bayern, dodává: „Tento projekt má pro nás velký význam a neumím si představit lepšího partnera, který by ho úspěšně realizoval, než MAN. Dvě silné společnosti z Bavorska míří do budoucnosti inovativními způsoby a významně přispívají k elektrifikaci a klimatické neutralitě v autokarové a kamionové dopravě."

Pařížských klimatických cílů dosáhneme pouze tehdy, pokud budeme důsledně dekarbonizovat naše vozové parky. Polovina nákladních vozů, které každý rok vyrábíme, by měla být do roku 2030 elektrická. Klíčem k tomu je nabíjecí infrastruktura. Jako výrobce udáváme směr tím, že společně se společností E.ON zřizujeme v Evropě veřejnou nabíjecí síť v našich servisních místech. Ale to samo o sobě nestačí. Proto jsme velmi vděční za nové nápady a společné projekty, jako je ten s FC Bayern. Nabíjecí park v Allianz Areně bude vlajkovým projektem. Z Bavorska do Bavorska a do světa. Bude zářit daleko za státními hranicemi,“ vysvětluje Alexander Vlaskamp, ​​generální ředitel MAN Truck & Bus.

Podle odhadů evropského sdružení výrobců ACEA bude do roku 2030 na nejdůležitějších dálkových dopravních trasách napříč Evropou potřeba kolem 50 000 vysoce výkonných a megawattových nabíjecích bodů. Jedno z nich se staví v Allianz Areně.

Vozidla jsou pro trh připravena. V roce 2023 byl MAN v Evropě lídrem trhu s elektrickými městskými autobusy. V roce 2025 má jít do testovacího provozu první elektrický autokar a v sezóně 2025/26 bude předán FC Bayern jako dlouholetému partnerovi. Fotbalová spolupráce jednoho z nejlepších klubů na národní i mezinárodní úrovni a MAN sahá až do roku 2008 a letos byla prodloužena o další tři roky, v luxusním MAN Lion's Coach tak bude tým jezdit minimálně do roku 2027.  

Na nový eTruck eviduje MAN 2 000 poptávek a objednávek. Od zahájení prodeje v říjnu 2023 nabízí nový MAN eTruck denní dojezd 600 až 800 kilometrů. A technologie nabíjení pro budoucnost je přímo na palubě: „S technologií megawattového nabíjení (MCS) se dokáže náš MAN eTruck s baterií o kapacitě až 534 kWh během řidičovy přestávky v řízení dobít na dojezd 300 až 400 kilometrů. To odpovídá nabití 10 až 80 procent stávající kapacity baterie,“ vysvětlil Dr Frederik Zohm, Chief Development Officer MAN Truck & Bus, během oficiálního spuštění nabíjecího parku užitkových vozidel v Allianz Areně. Nový MAN eTruck může být také vybaven nabíjením CCS, například pro noční nabíjení v depech. Pro větší flexibilitu lze připojení CCS umístit na pravou nebo levou stranu vozidla, v případě podvozku na pravou zadní část vozidla. Pokud se vynechá připojení MCS, které je vždy umístěno na straně řidiče, je možná i kombinace dvou připojení CCS.

MAN Truck & Bus


MAN a FC Bayern Mnichov plánují veřejný nabíjecí park pro eTrucky a eBusy
Tak by mohl vypadat dobíjecí park pro užitková vozidla v Allianz Areně. Vizualizace MAN
MAN a FC Bayern Mnichov plánují veřejný nabíjecí park pro eTrucky a eBusy
MAN eTTGX je podle novinářského srovnávací testu německého časopisu "Trucker"lídrem v oblasti elektrických nákladních vozidel. Foto MAN