Řidiče osobních i nákladních vozidel napadá často při dopravně policejních kontrolách, zda se takové kontroly týkají také autobusů, které jsou na linkách se stanoveným jízdním řádem. Někteří řidiči
Řidiče osobních i nákladních vozidel napadá často při dopravně policejních kontrolách, zda se takové kontroly týkají také autobusů, které jsou na linkách se stanoveným jízdním řádem. Někteří řidiči
Řidiče osobních i nákladních vozidel napadá často při dopravně policejních kontrolách, zda se takové kontroly týkají také autobusů, které jsou na linkách se stanoveným jízdním řádem. Někteří řidiči autobusů se logicky přiklánějí k tomu, že by kontroly měly probíhat buď při výjezdu nebo na konci trasy. Žádné takové zvýhodnění však pravidelná linková autobusová doprava ze zákona nemá.
Policejní rada Rostislav Plachý z Ředitelství služby dopravní policie PP ČR vysvětluje : "Jedním ze základních úkolů Policie ČR je dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu. K plnění tohoto úkolu policisté využívají všech oprávnění, která jim uděluje zákon č. 283/1999 Sb., o Policii České republiky, ve zněni pozdějších předpisů, a zákon č. 361/2000 Sb.,o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů, ve znění novel. Nedílnou součástí dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu je silniční dopravní kontrola, kterou provádí zejména policisté pořádkové a dopravní služby v rámci preventivní činnosti. Současně se jedná i o jeden z úkolů, který před Policií ČR postavil zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, jenž v ustanovení § 37 uvádí, že orgány Policie České republiky v rámci dohledu nad bezpečností a plynulosti silničního provozu podle zvláštního předpisu ( již výše uvedeného zákona o Policii ČR ) kontrolují, zda je vozidlo v provozu vybaveno doklady předepsanými tímto zákonem, zda je vozidlo v provozu stanoveným způsobem označeno nebo jinak vybaveno a zda jsou dodržovány doby řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a doby odpočinku řidičů. Při každé z těchto kontrol je policisty tedy kontrolováno, zda má řidič u sebe veškeré předepsané doklady k řízení a provozu vozidla, zda technický stav vozidla a jeho povinné vybavení odpovídá obecně závazným právnim předpisům atd. "
"Podíváme-li se podrobněji na současné znění právních předpisů o Policii ČR a o silniční dopravě, nikde se nedočteme, že řidiči autobusů mají výjimku z silničních dopravních kontrol, prováděných orgány Policie ČR. Vždy se hovoří o řidiči motorového vozidla, účastnících silničního provozu apod., tj. o skupině, kam bezesporu patří i řidiči autobusů. Autobus s řidičem je účastníkem silničního provozu jako každý jiný a nevidím důvod, proč je nekontrolovat. Poslední vážné "katastrofy" autobusů na okrese Praha-západ a u Nažidel donutili policisty, aby se v rámci prevence dopravní nehodovosti zaměřili právě na řidiče autobusů i při jízdě, tj. ne na konečných stanicích nebo při výjezdu z garáží, ale přímo v silničním provozu. Je nezbytné, aby řidiči a zejména dopravci s těmito kontrolami počítali i při stanovení časů v jízdních řádech tak, aby nenutili řidiče po kontrole více riskovat. Policisté by samozřejmě řidiči měli učinit záznam o kontrole na Záznam o provozu vozidla, kde je k tomu i příslušná kolonka. Bohužel, ne vždy řidiči tento záznam vozí a ne vždy jej policistům pro zápis o kontrole předají, zvláště byl-li ze strany policistů zjištěn přestupek. Bojí se, aby po přečtení záznamu policisty nebyli potrestáni i dopravcem někdy trestem vyšším a účinnějším než bloková pokuta, udělená policistou . Kontrola logicky neproběhne během několika minut, zvláště, není-li vše na atobusu a u řidiče v pořádku. Při dopravně bezpečnostních akcích a silničních kontrolách, speciálně vypsaných pro autobusy, zjišťujeme, že dopravci se stále potýkají s technickým stavem svých vozidel a občas použijí i vozidlo s neplatnou technickou kontrolou. Policisté při akcích zjišťují i nerespektování Evropské dohody AETR, překračování nejvyšší povolené rychlosti vozidla, jízdu bez dokladů i požití alkoholu řidičem, který veze cestující, " dodává Rostislav Plachý.
Dopravní policie řidiče autobusu kontrolovat tedy musí, a to také i vzhledem ke změně podmínek k získání řidičského oprávněni k řízení autobusů - dnes za volanty těchto vozidel usedají i lidé nezkušení, bez praxe z řízení větších vozidel a určitým způsobem i rizikoví pro ostatní účastníky silničního provozu. Nejedná se ze strany policistů o šikanování určité skupiny účastníků silničního provozu, ale o preventivní opatření, které by mělo přispět nejen ke zkvalitnění provozu, ale i k prevenci dopravní nehodovosti .
Policejní rada Rostislav Plachý z Ředitelství služby dopravní policie PP ČR poskytl BUS Portálu i další fakta a zkušenosti z oblasti autobusové dopravy, se kterými seznámil účastníky semináře ČESMAD Bohemia na veletrhu MADI 4.listopadu. Tento materiál uveřejníme během několika dnů. Zároveň nabízíme platformu pro připomínky a dotazy - Rostislav Plachý je připraven je na stranách BUS Portálu průběžně zodpovídat. Pište na e-mail braunova@svt.cz
Policejní rada Rostislav Plachý z Ředitelství služby dopravní policie PP ČR vysvětluje : "Jedním ze základních úkolů Policie ČR je dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu. K plnění tohoto úkolu policisté využívají všech oprávnění, která jim uděluje zákon č. 283/1999 Sb., o Policii České republiky, ve zněni pozdějších předpisů, a zákon č. 361/2000 Sb.,o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů, ve znění novel. Nedílnou součástí dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu je silniční dopravní kontrola, kterou provádí zejména policisté pořádkové a dopravní služby v rámci preventivní činnosti. Současně se jedná i o jeden z úkolů, který před Policií ČR postavil zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, jenž v ustanovení § 37 uvádí, že orgány Policie České republiky v rámci dohledu nad bezpečností a plynulosti silničního provozu podle zvláštního předpisu ( již výše uvedeného zákona o Policii ČR ) kontrolují, zda je vozidlo v provozu vybaveno doklady předepsanými tímto zákonem, zda je vozidlo v provozu stanoveným způsobem označeno nebo jinak vybaveno a zda jsou dodržovány doby řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a doby odpočinku řidičů. Při každé z těchto kontrol je policisty tedy kontrolováno, zda má řidič u sebe veškeré předepsané doklady k řízení a provozu vozidla, zda technický stav vozidla a jeho povinné vybavení odpovídá obecně závazným právnim předpisům atd. "
"Podíváme-li se podrobněji na současné znění právních předpisů o Policii ČR a o silniční dopravě, nikde se nedočteme, že řidiči autobusů mají výjimku z silničních dopravních kontrol, prováděných orgány Policie ČR. Vždy se hovoří o řidiči motorového vozidla, účastnících silničního provozu apod., tj. o skupině, kam bezesporu patří i řidiči autobusů. Autobus s řidičem je účastníkem silničního provozu jako každý jiný a nevidím důvod, proč je nekontrolovat. Poslední vážné "katastrofy" autobusů na okrese Praha-západ a u Nažidel donutili policisty, aby se v rámci prevence dopravní nehodovosti zaměřili právě na řidiče autobusů i při jízdě, tj. ne na konečných stanicích nebo při výjezdu z garáží, ale přímo v silničním provozu. Je nezbytné, aby řidiči a zejména dopravci s těmito kontrolami počítali i při stanovení časů v jízdních řádech tak, aby nenutili řidiče po kontrole více riskovat. Policisté by samozřejmě řidiči měli učinit záznam o kontrole na Záznam o provozu vozidla, kde je k tomu i příslušná kolonka. Bohužel, ne vždy řidiči tento záznam vozí a ne vždy jej policistům pro zápis o kontrole předají, zvláště byl-li ze strany policistů zjištěn přestupek. Bojí se, aby po přečtení záznamu policisty nebyli potrestáni i dopravcem někdy trestem vyšším a účinnějším než bloková pokuta, udělená policistou . Kontrola logicky neproběhne během několika minut, zvláště, není-li vše na atobusu a u řidiče v pořádku. Při dopravně bezpečnostních akcích a silničních kontrolách, speciálně vypsaných pro autobusy, zjišťujeme, že dopravci se stále potýkají s technickým stavem svých vozidel a občas použijí i vozidlo s neplatnou technickou kontrolou. Policisté při akcích zjišťují i nerespektování Evropské dohody AETR, překračování nejvyšší povolené rychlosti vozidla, jízdu bez dokladů i požití alkoholu řidičem, který veze cestující, " dodává Rostislav Plachý.
Dopravní policie řidiče autobusu kontrolovat tedy musí, a to také i vzhledem ke změně podmínek k získání řidičského oprávněni k řízení autobusů - dnes za volanty těchto vozidel usedají i lidé nezkušení, bez praxe z řízení větších vozidel a určitým způsobem i rizikoví pro ostatní účastníky silničního provozu. Nejedná se ze strany policistů o šikanování určité skupiny účastníků silničního provozu, ale o preventivní opatření, které by mělo přispět nejen ke zkvalitnění provozu, ale i k prevenci dopravní nehodovosti .
Policejní rada Rostislav Plachý z Ředitelství služby dopravní policie PP ČR poskytl BUS Portálu i další fakta a zkušenosti z oblasti autobusové dopravy, se kterými seznámil účastníky semináře ČESMAD Bohemia na veletrhu MADI 4.listopadu. Tento materiál uveřejníme během několika dnů. Zároveň nabízíme platformu pro připomínky a dotazy - Rostislav Plachý je připraven je na stranách BUS Portálu průběžně zodpovídat. Pište na e-mail braunova@svt.cz