Národní železniční společnost v Lucembursku investuje téměř 700 milionů eur do přeměny dieselových autobusů na elektrické do roku 2030. První dorazí letos.
Národní železniční společnost v Lucembursku investuje téměř 700 milionů eur do přeměny dieselových autobusů na elektrické do roku 2030. První dorazí letos.
CFL v současné době provozuje v Lucembursku přibližně 80 autobusů. V roce 2018 udělala první velký krok ke 100% elektromobilitě, a to nákupem čtyř hybridních autobusů Volvo. Čtyři 18metrové hybridní autobusy jsou vybaveny 8,9 kWh baterií pro podporu motoru při rozjíždění. Pátý autobus stejného typu, ale s výkonnější baterií, byl uveden do provozu v únoru 2020. Zcela bezemisní dopravu zatím poskytují dva elektrické autobusy, které letos doplní dvanáct nových (čtyři 18metrové a osm 12metrových). V souvislosti s tím začíná instalace velké dobíjecí stanice v blízkosti garáží CFL v Bonnewegu.
Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL) je státní podnik, proto musel investici ve výši 692 milionů eur pro roky 2025 až 2034 schválit parlament země. Všechny stávající dieselové autobusy budou nahrazeny elektrickými do roku 2030. Peníze pokryjí také odpovídající nabíjecí infrastrukturu, roční nárůst mezd zaměstnanců CFL o 1,50 procenta a „celkové zvýšení nákladů na údržbu o 25 % za deset let elektrický vozový park ve srovnání s dieselovým vozovým parkem kvůli nákladům na výměnu baterií.“
CFL, založená v roce 1946, je dnes jedním z hlavních ekonomických hráčů ve velkovévodství jako páteř vnitrostátní a přeshraniční veřejné dopravy. Jejími akcionáři jsou Lucemburské velkovévodství (94 %), Belgie (4 %) a Francie (2 %). S řadou dceřiných společností včetně 11 v oblasti nákladní dopravy, více než 5 100 zaměstnanci a obratem 1,134 miliardy eur (rok 2023) se skupina CFL řadí mezi největší zaměstnavatele v zemi. Od vzniku první autobusové dopravy CFL v roce 1951 jsou autobusy nedílnou součástí aktivit skupiny v osobní dopravě. V roce 2023 přepravilo 80 autobusů CFL 3,5 milionu cestujících, o +25 % více než v roce 2022.