Úplné zrušení nebo omezení provozu se týká dvanácti lokálních tratí ve Středočeském kraj. Ilustrační foto Středočeský kraj
Středočeský kraj omezí provoz na dvanácti lokálních železničních tratích, zavedením autobusů by měl uspořit přibližně 52 milionů korun.
Středočeský kraj omezí provoz na dvanácti lokálních železničních tratích, zavedením autobusů by měl uspořit přibližně 52 milionů korun.
Středočeští radní se dnes seznámili s analýzou provozu na málo využívaných lokálních tratích na území Středočeského kraje a odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout cca 52 milionů korun. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí. Kraj o tom informoval v tiskové zprávě.
„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký, který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.
Do budoucna, jak dále Petr Borecký upozornil, by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.
Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy
„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký, který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.
Do budoucna, jak dále Petr Borecký upozornil, by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Podle něho rozhodli o způsobu dopravy cestující svým nezájmem o tento druh dopravy.
Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy
Trať | Redukce v úseku | Nový rozsah objednávky | Úspora celkem [Kč] |
12 | Plaňany zast. - Kouřim | bez objednávky | 2 100 000 |
62 | Křinec - Městec Králové | provoz v 6 a + v období SELČ | 3 300 000 |
63 | Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov | bez objednávky | 1 000 000 |
64 | Mšeno - Mladá Boleslav | int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ | 13 600 000 |
76 | Mělník - Mšeno | int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ | |
94 | (Kralupy nad Vltavou) - Vraňany - Lužec nad Vltavou | bez objednávky | 2 200 000 |
95 | Straškov - Zlonice - (Slaný) | bez objednávky | 800 000 |
162 | Rakovník - Kralovice | omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ | 8 200 000 |
204 | Březnice - Rožmitál pod Třemšínem | bez objednávky | 4 500 000 |
210 | Čisovice - Mníšek - Dobříš | sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ | 11 500 000 |
222 | Vlašim - Trhový Štěpánov | bez objednávky | 5 000 000 |
233 | Čelákovice - Mochov | bez objednávky (převod výkonů na jinou trať) | - |
Celkem | 52 200 000 |