Liverpool se zavazuje k vodíku
Liverpool City Region má být uhlíkově neutrální do roku 2040. Na meziměstských linkách vyjedou double-deckery ADL Enviro400FCEV. Foto ADL

V příměstské dopravě v Liverpoolu ve Velké Británii proběhne více než 80% všech cest autobusy. Pro jejich dekarbonizaci je klíčový vodíkový pohon. Palivové články zkouší také Dublin.

V příměstské dopravě v Liverpoolu ve Velké Británii proběhne více než 80% všech cest autobusy. Pro jejich dekarbonizaci je klíčový vodíkový pohon. Palivové články zkouší také Dublin.

Alexander Dennis Limited (ADL) byla vybrána jako dodavatel 20 vodíkových double-deckerů s nulovými emisemi. Jedná se o první objednávku autobusů ADL H2.0 druhé generace, která má být energeticky účinnější a s větším dojezdem. Vozidla jsou navržená a vyrobené v Británii.

Nákup 20 autobusů ADL Enviro400FCEV je financován prostřednictvím fondu městského regionu (Liverpool City Region Combined Authority) a bude ve vlastnictví regionálního úřadu. Vozidla budou zpočátku obsluhovat nejrušnější trasu 10A mezi St Helens a centrem města Liverpool.

Enviro400FCEV byl vyvinut na platformě ADL nové generace H2.0 a bude poháněn modulem Ballard s palivovými články prostřednictvím Voith Electrical Drive System, který rekuperuje energii během brzdění a zvyšuje účinnost. Pokročilý je také systém řízení teploty, přebytečné teplo z palivových článků a hnacího ústrojí se využívá k topení. Vyvážené umístění vodíkových nádrží a klíčových komponentů maximalizuje prostor interiéru. Autobus má dojezd 300 mil (asi 483 km).

Vodíkové autobusy jsou klíčovou součástí iniciativy Liverpool City Region „Vize pro autobus", jejíž součástí je kromě vozidel i výstavba čerpacích stanic a další zelené projekty. Liverpool City Region má být uhlíkově neutrální do roku 2040, deset let před národními cíli. V regionu je 82% všech cest veřejnou dopravou uskutečněno autobusem. Modernizace autobusové sítě má být v londýnském stylu. Liverpool City Region Combined Authority sdružuje šest městských úřadů, kteří touto cestou spolupracují v důležitých záležitostech, například právě v dopravě. Elektrické autobusy s palivovými články mají nahradit na delších trasách naftové. Ve městech se počítá s bateriovými.

Vodíkovému pohonu věří také v irském Dublinu. V listopadu 2020 vyzkoušeli jednopodlažní autobus na palivové články a minulý týden dvoupodlažní. Na modifikované autobusové lince 9 simulovali skutečné jízdní podmínky a zjišťovali emise, energetickou účinnost, náklady na provoz a požadavky na infrastrukturu. Šlo o závěrečnou fázi testování nízkoemisních alternativních technologií: elektrických, plynových a hybridních. Výsledky studie využije ministerstvo dopravy k rozhodnutí o přechodu vozového parku veřejné dopravy v Irsku na udržitelnou.

Tři patrové elektrické autobusy na palivové články Wrightbus Streetdeck FCEV, které vyrábí Bamfortd Bus Company v Severním Irsku, nasadil na konci července do provozu Národní dopravní úřad (NTA) a dopravce Bus Éireann. Autobusy jezdí na příměstské trase Bus Éireann 105X, která vede mezi Dublinem a Ratoath v hrabství Meath. Stát za ně zaplatil přibližně 2,4 mil. Eur.

Elektrické autobusy s palivovými články mají nahradit na delších trasách naftové autobusy. Ve městech se počítá s bateriovými. Rámcovou dohodu na až 200 BYD ADL Enviro200E uzavřel NTA v červenci.


Liverpool se zavazuje k vodíku
Patrové autobusy na vodík plánují provozovat i v okolí irského hlavního města Dublin. Foto www.h2-view.com