Liverpool City Region objednává 58 elektrických double deckerů, podpoří britského výrobce
Alexander Dennis Enviro400EV pro Liverpool City Region. © Alexander Dennis

Alexander Dennis získal objednávku na dodávní 58 autobusů nové generace Enviro400EV pro linky v metropolitní oblasti Liverpoolu. Autobusy jsou páteří sítě místní veřejné dopravy, tvoří přibližně 80 procent všech cest. Plně elektrické dvoupodlažní vozy jsou dalším krokem k vybudování dopravního systému v londýnském stylu. Spojené království je evropským lídrem v zavádění bezemisních autobusů, v roce 2024 registrovalo 1 570 vozidel a s celkem téměř 8 400 ebusy v provozu je největším evropským trhem.

Alexander Dennis získal objednávku na dodávní 58 autobusů nové generace Enviro400EV pro linky v metropolitní oblasti Liverpoolu. Autobusy jsou páteří sítě místní veřejné dopravy, tvoří přibližně 80 procent všech cest. Plně elektrické dvoupodlažní vozy jsou dalším krokem k vybudování dopravního systému v londýnském stylu. Spojené království je evropským lídrem v zavádění bezemisních autobusů, v roce 2024 registrovalo 1 570 vozidel a s celkem téměř 8 400 ebusy v provozu je největším evropským trhem.

Enviro400EV je elektrický dvoupodlažní vůz nové generace britského výrobce Alexander Dennis. Podle nezávislého testování Zemo Partnership má model spotřebu energie 0,67 kWh na kilometr (v rámci UK BUS Cycle) a účinnost nabíjení 97 %. Očekává se, že autobusy nabídnou díky své energetické účinnosti a výkonu baterie nižší provozní náklady. Enviro400Ev je vybaveno lithium-iontovými bateriemi NMC s kapacitou 472 kWh (variantně 354 kWh) a elektrickým motorem se špičkovým výkonem 410 kW a trvalým výkonem 310kW. Nabíjí se primárně zásuvkou CCS2 nebo volitelně prostřednictvím pantografu. Podle UK Bus Cycle je uváděn teoretický dojezd 620 km na začátku životnosti baterií (472 kWh). Díky vnitřnímu uspořádání interiéru přepraví vozidlo až 96 pasažérů na 80 sedadlech, může být vybaveno manuální nebo elektrickou rampou.

Očekává se, že elektrobusy se ke stávající flotile městského regionu připojí koncem tohoto roku. V současné době je autobusová doprava v Liverpool City provozována komerčními dopravci. Po několika desetiletích bude od roku 2026 zaveden nový franšízový systém, který má přinést veřejné instituci "Combined authority" (CA) větší kontrolu a pro cestující zlepšení veřejné dopravy. Kromě investic do ekologičtějších vozidel se připravuje zlevnění jízdného na 2 £. CA jsou právní subjekty zřízené podle legislativy, které sdružují několik městských samospráv a umožňují přijímat kolektivní rozhodnutí.

Nákup nových vozidel je podporován fondem Zero-Emission Bus Regional Areas Ministerstva dopravy (ZEBRA 2).