Autobusové stanoviště před železniční stanicí Corroios.
„Metropolitano Sul de Tejo“ bylo slavnostně otevřeno 30.dubna a provoz pro veřejnost zahájen na 1. máje 2007. Z českého pohledu se jedná o trochu lepší tramvajovou trať, vedenou po samostatném tělese. Mnoho fotografií veřejné dopravy v Lisabonu.
„Metropolitano Sul de Tejo“ bylo slavnostně otevřeno 30.dubna a provoz pro veřejnost zahájen na 1. máje 2007. Z českého pohledu se jedná o trochu lepší tramvajovou trať, vedenou po samostatném tělese. Mnoho fotografií veřejné dopravy v Lisabonu.
"Přestože je tento internetový magazín zaměřen především na autobusy, věnuje se občas problematice veřejné dopravy a dopravní obslužnosti jako celku. Přesně do tohoto rámce zapadá následující fotoreportáž o dopravě na jih od řeky Tejo, " uvádí svůj příspěval pro BUSportál Jan Spousta.
Různé další informace http://www.m-almada.pt/mst/index.php
Železnice + autobusy Fertagus: http://www.fertagus.pt/
Autobusy TST: http://www.tsuldotejo.pt/empresa.php
Jan Spousta zelena-kniha@cdvgis.cz
Tejo neboli Tagus je jednou ze dvou řek, které přetínají celé Portugalsko od španělské hranice až k Atlantickému pobřeží – ono to vlastně není ani příliš daleko, vzdušnou čarou asi 200 kilometrů. Třicet kilometrů před ústím Teja do Atlantiku leží na jeho severním břehu milionové hlavní město Lisabon. Po obou stranách řeky se pak až k pobřeží rozkládá snad čtyřmilionová metropolitní aglomerace, která ovšem nemá žádnou formální strukturu, neboť státním orgánem sjednocujícím Lisabon, předměstí na severním břehu i území na jižním břehu je až celostátní vláda. Fyzicky byl jižní břeh se severem spojen poprvé teprve silničním mostem v roce 1966, do té doby byly jediným spojením osobní trajekty. Již tehdy byla pod mostovkou vybudována konstrukce i pro železniční trať, ta však byla uvedena do provozu až v roce 1999. Těsně před Světovou výstavou EXPO 1998 byl otevřen i druhý silniční most, spojující opačný okraj Lisabonu přímo se Setubalem, centrem jižního regionu.
Zkvalitňování dopravy mělo zásadní vliv i na urbanizaci jižního břehu. V průběhu devadesátých let se začaly všechny jeho obce a městečka měnit na obrovská sídliště (vesměs „paneláková“), která se stala domovem pro statisíce obyvatel.
Dvě kapacitní silniční magistrály a železnice vyřešily spojení ze sídlišť do centra Lisabonu, nepřinesly však řešení pro dopravu uvnitř nově vzniklého „velkoměsta“. Proto bylo schváleno vybudování systému „Metropolitano Sul de Tejo“, jehož první trasa od nádraží Corrois byla slavnostně otevřena 30.dubna a provoz pro veřejnost zahájen na 1.máje 2007. Přestože název připomíná metro, z českého pohledu se jedná o trochu lepší tramvajovou trať, vedenou po samostatném tělese."Metro": schéma sítě + tarif http://www.mts.pt/pdf/mts.pdf (zatím je zprovozněn jen úsek Corroios – Parque da paz)
Různé další informace http://www.m-almada.pt/mst/index.php
Železnice + autobusy Fertagus: http://www.fertagus.pt/
Autobusy TST: http://www.tsuldotejo.pt/empresa.php
Jan Spousta zelena-kniha@cdvgis.cz
Pohled od „Jižního města“ k Mostu 25.dubna s mýtem (v Portugalsku se na dálnicích platí stejným způsobem jako ve Francii a Itálii). Za povšimnutí stojí vyhrazený dálniční jízdní pruh pro veřejnou dopravu.
Pohled od „Jižního města“ k Mostu 25.dubna - detail vyznačení vyhrazeného pruhu BUS.
Odjezd vlaku soukromé společnosti FERTAGUS, která zajišťuje dopravu na trati Lisabon – Setubal ze stanice Pragal.
Zastávkový ostrůvek „metra“ s nájezdy pro vozíčkáře na obou koncích. Digitální tabule s odjezdy.
Pohled na sídliště v Pragalu
Autobusová část stanice Pragal vč. vyznačení vyhrazení jízdního pruhu a omezení rychlosti (přitom k bezpečnému přechodu mají chodci možnost použít podchodu pod halou, vybaveného jak eskalátory, tak výtahy)
Mercedes O405 ve starých barvách společnosti TST křižuje rozestavěnou tramvajovou trať u Pragalu.
Mercedes O405 v současných barvách TST u Pragalu.
Mercedes O405 v současných barvách TST v Correios.
Mercedes O405 společnosti Fertagus, která provozuje železniční spojení s Lisabonem i některé linky místní dopravy.
Pohled na „terminál Corroios“ s budovou železniční stanice.
Autobus TST na hlavní třídě Corroios společně s místním „metrem“.
Každá stanice (tj. v obou směrech) je osazena automatem na jízdenky. Jízdné 85 eurocentů je na portugalské poměry přiměřené – např. v Lisabonu stojí jízdenka z automatu 70 centů, ale u řidiče € 1,30.
Tramvaj MST nemá problémy s kruhovým objezdem. Bezkolizní průjezd jí zajišťuje světelná signalizace.
Dvojice tramvají MST na hlavní třídě v Corroios. Výrobcem vozidel je firma Siemens.
Pohled na „terminál Corroios“ ze železniční stanice.