Žilinské hranaté legendy MHD (Škoda 14 Tr, Karosa B 732) stále v provozu. Foto: Zdeněk Kresa
Slovenská Žilina je pro dopravní fanoušky oblíbenou destinací. Reportáž
Zdeňka Kresy nám přiblíží provoz v jeden běžný červencový den.
Slovenská Žilina je pro dopravní fanoušky oblíbenou destinací. Reportáž
Zdeňka Kresy nám přiblíží provoz v jeden běžný červencový den.
Ve službě na linkách žilinské městské hromadné dopravy stále můžeme potkat legendy československé MHD, trolejbusy 14 Tr a 15 Tr a autobusy Karosa B 732. Čas jejich služby se ale rychle krátí.
Vozový park trolejbusů tvoří celkem 42 vozů – 9 strojů Škoda 14 Tr, 18 trolejbusů 15 Tr(M), dále pak 7 trolejbusů typu 30 Tr a 8 kloubových vozů 31 Tr. V druhé polovině roku do Žiliny dorazí první vozidla z dodávky celkem 15 nových trolejbusů Škoda 26 Tr a 27 Tr v karoserii IV. generace (3 sólo vozy, 12 kloubových). První kloubová 27 Tr je od června 2017 testována v ulicích Plzně. Před dodáním do Žiliny prototyp čekají ještě testy v Bratislavě. Dodávka nových trolejbusů umožní vyřazení vozidel v nejhorším technickém stavu (lze očekávat vyřazení vozů z řady 20x a vozů 239 a výše).
Flotila žilinských městských autobusů je pestřejší, zahrnuje vozidla typových řad Karosa B 732, B932(E), B952(E), kloubové B961E, dále Irisbus Citybus 12, Citelis 12, Citelis 18 a Citelis Line. Nejmladším přírůstkem do vozového parku je pětice autobusů Solaris Urbino 12 vybavených i kamerovým systémem a klimatizací salonu pro cestující. Aktuálně jsou na provoz žilinské MHD dále zapůjčeny dva autobusy z Nitry (Karosa B 952E a B 961).
Pokud se podrobněji zaměříme na "veterány", v provozu se můžeme setkat s trojicí autobusů Karosa B 732, konkrétně vozy ev.č. 89, 93 a 97. Vůz 89 je v klasickém provedení s hranatými čely, vozy 93 a 97 jsou už opatřeny kulatými zadními čely. Celkově se jedná o jedno z posledních působišť Karos B 732 na Slovensku, další vozidla můžeme ve větší míře potkat v běžném provozu už jen ve Zvolenu. Z typové řady Karosa B 932 můžeme v Žilině spatřit jeden vůz (#57) a dále pak tři vozidla (ev. 36, 40 a 43) v provedení B932E. Všechny tyto starší autobusy se v dohledné době už také dočkají zaslouženého odpočinku, Dopravní podnik města Žilina v červnu vypsal veřejné zakázky na dodávku 16 dieselových autobusů, 16 hybridních autobusů a 2 elektrobusů (vše v délce sólo tj. cca 12 metrů). Dodávky vozidel by měly začít ještě v roce 2017. I když by nová vozidla teoreticky umožnila kompletně vyřadit stávající středněpodlažní autobusy, plánuje se v Žilině ponechání minimálně jednoho vozidla s manuální převodovkou (pravděpodobně Karosa B 952E) pro obsluhu sklonově náročných linek v zimním období (např. linka 27).
Zdeněk Kresa, s využitím imhd.sk/za.
MHD v Žilině v roce 2012 objektivem Jana Spousty
Vozový park trolejbusů tvoří celkem 42 vozů – 9 strojů Škoda 14 Tr, 18 trolejbusů 15 Tr(M), dále pak 7 trolejbusů typu 30 Tr a 8 kloubových vozů 31 Tr. V druhé polovině roku do Žiliny dorazí první vozidla z dodávky celkem 15 nových trolejbusů Škoda 26 Tr a 27 Tr v karoserii IV. generace (3 sólo vozy, 12 kloubových). První kloubová 27 Tr je od června 2017 testována v ulicích Plzně. Před dodáním do Žiliny prototyp čekají ještě testy v Bratislavě. Dodávka nových trolejbusů umožní vyřazení vozidel v nejhorším technickém stavu (lze očekávat vyřazení vozů z řady 20x a vozů 239 a výše).
Flotila žilinských městských autobusů je pestřejší, zahrnuje vozidla typových řad Karosa B 732, B932(E), B952(E), kloubové B961E, dále Irisbus Citybus 12, Citelis 12, Citelis 18 a Citelis Line. Nejmladším přírůstkem do vozového parku je pětice autobusů Solaris Urbino 12 vybavených i kamerovým systémem a klimatizací salonu pro cestující. Aktuálně jsou na provoz žilinské MHD dále zapůjčeny dva autobusy z Nitry (Karosa B 952E a B 961).
Pokud se podrobněji zaměříme na "veterány", v provozu se můžeme setkat s trojicí autobusů Karosa B 732, konkrétně vozy ev.č. 89, 93 a 97. Vůz 89 je v klasickém provedení s hranatými čely, vozy 93 a 97 jsou už opatřeny kulatými zadními čely. Celkově se jedná o jedno z posledních působišť Karos B 732 na Slovensku, další vozidla můžeme ve větší míře potkat v běžném provozu už jen ve Zvolenu. Z typové řady Karosa B 932 můžeme v Žilině spatřit jeden vůz (#57) a dále pak tři vozidla (ev. 36, 40 a 43) v provedení B932E. Všechny tyto starší autobusy se v dohledné době už také dočkají zaslouženého odpočinku, Dopravní podnik města Žilina v červnu vypsal veřejné zakázky na dodávku 16 dieselových autobusů, 16 hybridních autobusů a 2 elektrobusů (vše v délce sólo tj. cca 12 metrů). Dodávky vozidel by měly začít ještě v roce 2017. I když by nová vozidla teoreticky umožnila kompletně vyřadit stávající středněpodlažní autobusy, plánuje se v Žilině ponechání minimálně jednoho vozidla s manuální převodovkou (pravděpodobně Karosa B 952E) pro obsluhu sklonově náročných linek v zimním období (např. linka 27).
Zdeněk Kresa, s využitím imhd.sk/za.
MHD v Žilině v roce 2012 objektivem Jana Spousty
Škoda 14 Tr ev.č. 217 z roku 1994 odbavuje v zastávce Jaseňová. Foto: Zdeněk Kresa
Jedním z vozů, které budou po dodání nových trolejbusů vyřazeny jako první je 15 TrM č. 242. Foto: Zdeněk Kresa
Jedním z vozů, které budou po dodání nových trolejbusů vyřazeny jako první je 15 TrM č. 242. Foto: Zdeněk Kresa
Škoda 14 Tr ev.č. 220 se již sedm let pyšní malbami, které vytvořily děti při dnu otevřených dveří v DPMŽ. Foto: Zdeněk Kresa
Obratiště Jaseňová umožnilo setkání vozů 14 Tr ev.č. 211, 221 a 15 Tr č. 207. I takováto setkání budou po dodání nových trolejbusů ze Škody Electric už podstatně vzácnější. Foto: Zdeněk Kresa
První trolejbusy Škoda 30 Tr v Žilině slouží už více než 4,5 roku. Foto: Zdeněk Kresa
Škoda 31 Tr ev.č. 254 je zachycena na velmi fotogenickém obratišti Stodolova na sídlišti Hájik. Foto: Zdeněk Kresa
První z nových budoucích žilinských trolejbusů, Škoda 27 Tr v karoserii IV. generace, je od června testován v ulicích Plzně. Foto: Zdeněk Kresa
Zajímavé jsou v Žilině i autobusy. Z trojice (stále) provozních autobusů Karosa B 732 jezdí jen vůz 89 s původními zadním čelem. Foto: Zdeněk Kresa
Zajímavé jsou v Žilině i autobusy. Z trojice (stále) provozních autobusů Karosa B 732 jezdí jen vůz 89 s původními zadním čelem. Foto: Zdeněk Kresa
Karosa B 732 ev.č. 93 na Závodské cestě. Foto: Zdeněk Kresa
Karosa B 732 ev.č. 97 je zachycena na obratišti Bytčica. Foto: Zdeněk Kresa
Karosa B 732 ev.č. 97 je zachycena na obratišti Bytčica. Foto: Zdeněk Kresa
Pohled do interiéru vozu 97. Foto: Zdeněk Kresa
Autobusy typové řady Karosa B 932E na snímku reprezentuje vůz ev.č. 36 jedoucí po odklonové trase linky 30 z důvodu výstavby dálnice. Autobus na odklonové trase zdolává také provizorní most. Foto: Zdeněk Kresa
Autobusy typové řady Karosa B 932E na snímku reprezentuje vůz ev.č. 36 jedoucí po odklonové trase linky 30 z důvodu výstavby dálnice. Autobus na odklonové trase zdolává také provizorní most. Foto: Zdeněk Kresa
Z důvodu nedostatku trolejbusových řidičů bývají na trolejbusové linky bohužel nasazovány i autobusy. To je případ i Karosy B 932 ev.č. 40 nasazené na trolejbusovou linku 1. Foto: Zdeněk Kresa
Na několika žilinských konečných se z důvodu nedostatku místa musí autobusy otáčet couváním. V obratišti Brodno je při manévru zachycena Karosa B 952 č. 13. Foto: Zdeněk Kresa
Na několika žilinských konečných se z důvodu nedostatku místa musí autobusy otáčet couváním. V obratišti Brodno je při manévru zachycena Karosa B 952 č. 13. Foto: Zdeněk Kresa
Stanicování v křižovatce je možno spatřit při obsluze zastávky Brodňanská. Na snímku jeden z trojice žilinských Citybusů - ev.č. 10. Foto: Zdeněk Kresa
Nejmladšími přírůstky ve vozovém parku žilinských autobusů jsou stroje Solaris Urbino 12 z roku 2014. Poslední z pětice Solarisů, vůz 29 sjíždí ze žilinského nadzemního kruhového objezdu. Foto: Zdeněk Kresa
Na malebném obratišti Magočovská v žilinské městské části Trnové je zachycen Solaris Urbino ev.č. 24. Foto: Zdeněk Kresa
Na malebném obratišti Magočovská v žilinské městské části Trnové je zachycen Solaris Urbino ev.č. 24. Foto: Zdeněk Kresa
Do zastávky Horná Trnovská přijíždí žilinský Solaris Urbino ev.č. 24. Foto: Zdeněk Kresa