Jak jsme informovali, v sobotu 22. června probíhal v Košicích Trolejbusový den. Reportáž z akce.
Jak jsme informovali, v sobotu 22. června probíhal v Košicích Trolejbusový den. Reportáž z akce.
Akce pořádaná Dopravním podnikem města Košic a časopisem Československý Dopravák si kladla za cíl zvýšit povědomí o osudu košických trolejbusů a rozproudit diskusi o dalším osudu toho módu dopravy, který byl v Košicích aplikován velmi vhodně na kopcovité lince. Osudným se trolejbusům v Košicích v roce 2015 staly rozsáhlé rekonstrukční činnosti, po ukončení prací provoz nebyl obnoven a vzhledem k nulové obnově vozového parku trolejbusů ze strany města/DP jsou stávající vozy 15 Tr ve srovnání s nízkopodlažními klimatizovanými autobusy SOR NB 18 neatraktivní.
Na sobotu 22. června byly připraveny jízdy tří historických trolejbusů (14 Tr č. 2003 – Dobrý trolejbus, 15 Tr č. 1001 a 15 Tr č. 1000 – Československý trolejbus (vůz původem z Chomutova, který jezdil v Opavě a následně díky úsilí dobrovolníků vizuálně představoval stav 15 Tr při dodání do Košic) na trase z centra města na sídliště Lingov. Zbývající část sítě, z centra města na západ (Myslava + KVP Kláštor) nebyla sjízdná vzhledem k rekonstrukci mostu na Moskevské ulici. Nicméně vzhledem k počtu trolejbusů byla pojížděná trasa z pohledu intervalu ideální.
Ve večerních hodinách pro fanoušky veřejné dopravy vyjel trolejbus 15 Tr č. 1001, jízdy se účastnilo víc než pět desítek fanoušků.
Velmi zajímavý program přilákal do metropole východního Slovenska celkově řadu cestovatelů a zájemců z jiných měst. Mezi trolejbusy byla ke slyšení nejen slovenština a čeština, ale i ukrajinština, maďarština, či němčina. Trolejbusy se těšily velkému zájmu nejen dopravní veřejnosti, ale zejména „retro“ vůz 15 Tr č. 1000 vzbuzoval pozornost i u běžných kolemjdoucích. Lidé čekající na zastávkách už bohužel skoro zapomněli, jak trolejbusy vypadají…
Celkově lze akci hodnotit jako velmi zdařilou, pokračující v trendu nastaveném opavskou rozlučkou s vozy 14 Tr. I přes dlouhou dobu odstavení jezdily trolejbusy poměrně spolehlivě, a nikdo ze zúčastněných cesty do Košic určitě nelitoval.
Závěrem nezbývá, než Košicím popřát správné rozhodnutí vedoucí k omlazení a rozšíření vozového parku trolejbusů, a to ať již formou vysoutěžení nových vozů či nákupem ojetých nízkopodlažních trolejbusů v přijatelném stavu. Trolejbusy v Košicích rozhodně ještě zdaleka nemají vyhráno. Důsledky neuvážených a dlouhodobě nekoncepčních řešení bude nutné napravovat ještě dlouho…
Setkání košických trolejbusů 15 Tr# 1001 a 14 Tr#2003 na obratišti Lingov
Setkání košických trolejbusů 15 Tr# 1001 a 14 Tr#2003 na obratišti Lingov
Československý "retro" trolejbus č. 1000, který je pronajat Košicím symbolicky za 1 Euro na rok
Interiér ''retro'' trolejbusu
Košický trolejbusový cintorín
Pomyslný ''obličej'' vozu 1012 s všeříkajícím výrazem
K návštěvě trolejbusového cintorínu lákaly i elektronické informační panely zastávek
Tramvaj typu KT8D5
Tramvaj typu T6
Jediný košický vůz VarioLF ("sólo")
Tramvaj typu T1
Tramvaj typu T2
Speciální vozy T3 v tramvajové vozovně
Vůz 1001 při večerní jízdě pózuje ve výstupní zastávce obratiště Lingov