Rozšíření IDS JMK na Břeclavsko a Hodonínsko * Integrace městských doprav v Hodoníně, Kyjově, Mikulově a Břeclavi * Změny v železniční, autobusové a městské dopravě od 14. prosince 2008 * Evropský projekt BENEFIT – zlepšení komunikace s cestujícími
Reklama
Rozšíření IDS JMK na Břeclavsko a Hodonínsko * Integrace městských doprav v Hodoníně, Kyjově, Mikulově a Břeclavi * Změny v železniční, autobusové a městské dopravě od 14. prosince 2008 * Evropský projekt BENEFIT – zlepšení komunikace s cestujícími
Rozšíření IDS JMK na Břeclavsko a Hodonínsko
Od neděle 14. prosince 2008 dochází k dalšímu, v pořadí již devátému, rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Tentokrát bude zaintegrováno celkem 124 obcí ležících na Hodonínsku a Břeclavsku s více než čtvrt milionem obyvatel.

Obyvatelé nově zaintegrovaných obcí budou moci využít všech výhod, které jim nový systém dopravy přináší. S jedinou jízdenkou platnou ve vlacích, regionálních autobusech i městských dopravách budou moci cestovat a libovolně přestupovat v rámci její platnosti včetně městských doprav. Pravidelní cestující získají možnost výhodné měsíční, čtvrtletní nebo roční jízdenky, které jsou proti jednorázovému jízdnému až o čtvrtinu levnější.

I z nejmenší obce bude v IDS JMK možné cestovat minimálně šesti páry spojů v pracovní dny a třemi páry spojů o víkendu. Všichni pak ocení jednodušší a přehlednější jízdní řády s pravidelnými intervaly a vyznačením návazností na další linky. V případě potřeby pak je možné se obrátit na jednotný informační telefon 5 4317 4317 nebo email: info@kordis-jmk.cz, kde se cestující dozví dopravní informace bez ohledu na druh dopravy nebo dopravce.

Aby seznámení cestujících s novým systémem proběhlo hladce, vydal Jihomoravský kraj ve spolupráci s koordinátorem IDS JMK, společností KORDIS JMK, a dopravci 60.000 speciálních pamětních jízdenek, které rozeslal na jednotlivé obecní úřady. Tyto jízdenky budou ve dnech 14. až 16. prosince 2008 platit jako bezplatná jednodenní jízdenka na všechny nově zaintegrované linky. Např. cestující z Veselí nad Moravou tak budou moci bezplatně zajet na výlet do Brna a zpět.

V rámci informační kampaně bylo rovněž vydáno 130.000 informačních letáků, které obdržela každá domácnost v nově integrovaných obcích. Lze v nich najít podrobné vysvětlení fungování IDS JMK, možnosti slev a tipy pro výhodné cestování.

Definitivní jízdní řády jednotlivých linek jsou v elektronické podobě k dispozici na internetových stránkách www.idsjmk.cz, Předprodej předplatních jízdenek na stanicích ČD a v předprodejích DPMB pro nové zóny byl zahájen již na počátku prosince. Doplňkový předprodej na poštách bude zahájen přibližně 15. prosince.

Určitá změna čeká žáky a studenty. Pokud jezdí do školy denně, koupí si předplatní jízdenku IDS JMK. Pokud jezdí do školy či na internát jen několikrát týdně, využijí univerzální žákovskou jízdenku. Tu je nutno koupit v předprodeji a při cestování se prokazovat žákovským průkazem. U řidičů autobusů již nebude možné jednorázovou žákovskou jízdenku koupit.

V souvislosti s rozšířením IDS JMK jsou budovány dva přestupní terminály v Rajhradě a Hrušovanech u Brna. V současné době v obou terminálech probíhají dokončovací práce. Po spuštění IDS JMK do nich budou zajíždět vybrané linky a cestující budou moci přestoupit bez dlouhého čekání na vlaky nebo další autobusy.

Současně s rozšířením IDS JMK na Břeclavsko a Hodonínsko dochází i k integraci čtyřech městských doprav v Hodoníně, Kyjově, Mikulově a Břeclavi. Pro cestující v těchto městech tak budou platit obdobná pravidla jako v celém IDS JMK. Jak návštěvníci tak i obyvatelé těchto měst se tak nebudou muset při svých cestách rozmýšlet, jestli jít raději pěšky nebo využít pro rychlejší dojezd městskou dopravu. S jízdenkou IDS JMK bude jejich volba jasná.

IDS JMK poprvé zasáhne i do zahraničí – jako pilotní projekt zavádí dva páry spojů na mezinárodní lince 911, která spojí Hodonín se Skalicou a Veselím nad Moravou. Jejím cílem je podpořit cestovní ruch v Pomoraví.
Co všechno bylo potřeba zařídit před rozšířením IDS JMK:
· Připravit projekt rozšíření dosud největší oblasti z hlediska rozlohy i počtu obcí ke schválení v Zastupitelstvu Jihomoravského kraje
· Provést výběrová řízení na autobusové dopravce v nových etapách
· Připravit nebo upravit více než 70 vlakových a autobusových jízdních řádů
· Projednat jízdní řády s více než 124 obcemi, což představovalo úvodní představení dopravního řešení (březen 2008), připomínkování dopravního řešení a jeho uzavření a projednání definitivních jízdních řádů s obcemi (říjen 2008)
· Pravidelně aktualizovat návrhy jízdních řádů na webu od března do října 2008.
· Projednat a připravit integraci 4 městských doprav v Hodoníně, Kyjově, Mikulově a Břeclavi· Zodpovědět několik tisíc emailových i písemných dotazů cestujících, denně stále přichází až 70 dotazů
· Proškolit více než 1000 pracovníků Českých drah a více než 500 řidičů
· Vytisknout a distribuovat 130.000 informačních letáků do domácností, 60.000 pamětních jízdenek, tisíce plánů sítě linek, ceníků jízdného, jízdních řádů
· Dohodnout a zabezpečit předprodej jízdenek na téměř 100 místech - nádražích ČD, autobusových nádražích v Hodoníně, Kyjově, Břeclavi, Hustopečích a Mikulově a na Českých poštách
· Projednat stovky námětů obcí a občanů na zlepšení spojení· Vybavit cca 130 autobusů zařízením pro sledování jejich polohy
· Vybudovat zcela nové 2 přestupní uzly v Rajhradě a Hrušovanech
· Vyřešit a projednat zprovoznění první mezinárodní linky v IDS JMK mezi Hodonínem – Skalicou a Veselím nad Moravou.

Integrace městských doprav v Hodoníně, Kyjově, Mikulově a Břeclavi
Ve spolupráci s městy Hodonín, Kyjov, Mikulov a Břeclav a dopravci ČSAD Hodonín, ČSAD Kyjov a BORS Břeclav se podařilo dohodnout integraci městských doprav v těchto městech. I přes určitá specifika, která se s používáním městských doprav pojí, budou i zde platit většina pravidel, na která jsou cestující IDS JMK zvyklí.

Vzhledem k tomu, že v těchto městech již byly dlouhodobě zavedeny a používány čipové karty, bude možné i nadále čipové karty používat jako předplatní jízdenky pro cestování v těchto městech, v Břeclavi budou dokonce jako předplatní jízdenky platit pouze čipové karty.
Změny v dopravě od 14. prosince 2008
Od 14. 12. 2008 dochází v rámci celostátní změny jízdních řádů mimo nově rozšiřované území k následujícím změnám v dopravě:

A. Železniční doprava

· Jsou přidány nové vlaky vyjíždějící mezi 19 a 20 hodinou z Brna. V pracovní dny od zahájení provozu až do 20. hodiny jezdí regionální vlaky z Brna do 3 základních směrů každých 30 minut.

· Je výrazně posílena doprava na trase Tišnov – Kuřim – Brno, Slatina. Jsou zavedeny nové přímé vlaky z Nedvědice až do Brna.

· Více než zdvojnásobuje se počet vlaků S1 rychle spojujících severní obytné části města s průmyslovou oblastí na jihovýchodě.

· Cestující v Brně mají možnost se vyhnout pravidelným zácpám na komunikacích mezi Židenicemi, Lesnou, Královým Polem a Řečkovicemi. Vlaky v tomto směru jezdí v odpolední době pracovních dnů každých 15 minut.

· V ranní době jezdí vlaky v opačném směru obvykle v intervalu 10 minut s občasným vložením intervalu 20 minut.

· Součástí rozšíření IDS JMK je zřízení nové rychlíkové vlakové linky R5, která v expresním čase spojí Hodonín s Brnem.

B. Autobusová doprava

· Již v předstihu od počátku listopadu došlo k posílení vybraných vytížených autobusových linek.

· Počet cestujících však trvale narůstá a tak KORDIS JMK bude sledovat možnosti dalšího posilování.

· Na řadě autobusových linek dochází k drobným úpravám v časech odjezdů.

C. Městská doprava v Brně

KORDIS JMK jako koordinátor IDS JMK připravil pro Statutární město Brno a Dopravní podnik města Brna podklady pro následující změny v brněnské městské dopravě:

· Dochází k drobným úpravám prakticky všech jízdních řádů.

· Zavádí se nová linka 65 z Medlánek k nádraží Královo Pole.

· Obnovuje se provoz na tramvajové lince 4 až do Obřan

· Přidávají se nové spoje na tramvajové lince 12, trolejbusové lince 27 a autobusových linkách 43, 60, 61 a 302.

· Upravují se trasy trolejbusových linek 25 a 26.

· Upravuje se dopravní obsluha Lesné. Na tramvaje 3 a 9 budou cestující čekat po celý týden maximálně 10 minut. Linka 11 bude v provozu pouze v pracovní dny od 6 do 19 hodin.

· V noci před nepracovním dnem budou noční rozjezdy každých 30 minut. Zavádí se nová noční linka 89 z Kníniček přes Hlavní nádraží k Letišti Tuřany a Dvorsk. Mění se trasy nočních linek 92, 93, 96, 98 a 99.
Evropský projekt BENEFIT
Společnost KORDIS JMK jako koordinátor Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje se společně s dalšími sedmi partnery z evropských měst účastní programu dotovaného Evropskou komisí s projektem nazvaným BENEFIT.

Cílem projektu BENEFIT je především podpořit zlepšení dopravní obslužnosti a služeb pro pracující a studenty dojíždějící do velkých průmyslových zón a do univerzitních campusů prostřednictvím tzv. měkkých opatření směřujících ke zvýšení zájmu cestujících o veřejnou dopravu.

Záměrem KORDIS JMK je otestovat možnosti zlepšení služeb pro pracující v průmyslových zónách a campusech.
V rámci projektu máme zájem realizovat především následující aktivity:
· navázat spolupráci se zaměstnavateli a zaměstnanci příslušné průmyslové zóny, získat možnost informovat o nabídce IDS JMK v podnikových časopisech a materiálech, v případě studentů prostřednictvím jejich škol.

· připravit informační kampaň zaměřenou na výhody veřejné dopravy pro zaměstnance nových industriálních zón v Brně a na jižní Moravě a pro studenty nového univerzitního kampusu Masarykovy univerzity a dalších univerzit v Brně.

· provést průzkum mezi zaměstnanci a studenty a na jeho základě diskutovat o úpravách jízdních řádů a sítě linek.

· zřídit speciální poradenskou linku pro pracující v dané zóně nebo campusu, zejména pro nové zaměstnance a studenty.

· vydat propagační materiály a publikace za účelem zlepšení marketingové komunikace.

Přehled účastníků konsorcia
· Koordinátor projektu: Forschungsgesellschaft Mobilität – Austrian Mobility Research, Rakousko, výzkumný ústav mobility

· Rumunská asociace veřejné dopravy Bistrita, Rumunsko

· Klub udržitelného rozvoje občanské společnosti Sofie, Bulharsko

· Město Žilina, Slovensko

· Dopravní svaz Mallorka, Španělsko

· KORDIS JMK, Brno, Česká republika

· Energetická agentura Podravše, Maribor, Slovinsko

· Dopravní podnik města Bologna, Itálie

09. 12. 2008 KORDIS JMK, spol. s r. o.