Společnost KORDIS JMK jako koordinátor železniční, regionální autobusové a městské veřejné dopravy
v Jihomoravském kraji již několik let ve spolupráci s dopravci a objednateli připravuje modernizaci
odbavování cestujících.
Modernizace odbavování cestujících byla zpracována ve dvou úrovních – náhrada papírových předplatních jízdenek čipovými kartami a dále vybudování nového modelu placení jednorázových jízdenek prostřednictvím mobilní aplikace.
1. Čipové karty
V současnosti jsou čipové karty jako jízdní doklad zavedeny již v řadě měst České republiky. Jednotlivé systémy nejsou vzájemně propojené a kompatibilní. Neexistuje norma, která by jejich propojování řešila. Společnost KORDIS JMK připravila projekt, který uvažoval o dovybavení odbavovací systémy u jednotlivých dopravců v rámci IDS JMK potřebným HW a SW a zavedení čipových karet kompatibilních s okolními systémy. Toto řešení by do budoucna umožnilo vytvoření jednotného systému odbavování cestujících na celé Moravě. Společností KORDIS získala pro tento projekt zdroje z evropských fondů. Při administraci projektu jsme však začali postupně čím dál výrazněji narážet na absenci legislativní podpory a chybějící definování rozhraní mezi jednotlivými odbavovacími zařízení a na autorská a licenční práva jednotlivých dodavatelů těchto zařízení u konkrétních dopravců. Ukázalo se, že tento stav není v souladu s pravidly čerpání peněz v rámci evropských projektů a proto nyní uzavírá KORDIS s Regionální radou regionu soudržnosti Jihovýchod Dohodu o ukončení projektu.
Pro KORDIS JMK neznamená ukončení tohoto projektu ukončení snahy o zavedení modernějšího systému odbavení cestujících. S rozvojem nových technologií a trendů, které v době podání žádosti původního projektu ještě neexistovaly, a na základě zkušeností z tohoto projektu budeme nyní analyzovat nové možnosti i včetně toho, jestli původně uvažovaný koncept nebude během několika let překonaný a jestli nebude možné využít efektivnější, modernější a možná i levnější řešení.
2. Projekt POSEIDON ‐ jednorázové jízdenky z mobilu
Zahájením modernizace odbavování cestujících bylo zavedení SMS jízdenek určených pro cestování po Brně ze strany Dopravního podniku města Brna. Koupit se však dají pouze jízdenky pro 2 brněnské zóny (zóny 100 a 101) a platí pouze na linkách číselné řady 1 až 99, byť i u dalších dopravců, kteří některé spoje na těchto linkách vedle DPMB v rámci systému provozují. Jejich rozšíření na železnici či regionální linky není vzhledem k systému odbavování a kontroly jízdních dokladů možný.
KORDIS JMK si zájem cestujících uvědomuje a proto hledal možnosti jak cestujícím umožnit zakoupení jízdenek prostřednictvím chytrých telefonů, které budou platit v celém IDS JMK. Proto před 2 roky začal připravovat projekt s názvem POSEIDON, který umožní pohodlný nákup i následnou kontrolu kompletního sortimentu jednorázových jízdenek v celém systému. Název POSEIDON vznikl jako akronym ze slov: Pohodlný Odbavovací Systém Elektronických Integrovaných Dokladů ON‐line.
Tento systém bude primárně určen pro cestující, kteří nejezdí s IDS JMK denně a nevyplatí se jim tedy předplatní jízdenka, ale přesto využívají veřejnou dopravou poměrně často. Princip bude obdobný jako se známou univerzální jízdenkou a bude to vlastně taková její modernější verze. Cestující si přednabijí určitou částku (např. 156 Kč = cena Univerzální jízdenky) na svůj virtuální účet u KORDIS. Z mobilního telefonu připojeného k internetu si pak budou postupně kupovat jízdenky, za kterou zaplatí z tohoto účtu. Předpokládáme, že takto bude možné zakoupit plný sortiment jednorázových jízdenek v rámci IDS JMK. Místo číselného kódu, jako v případě SMS jízdenky však obdrží QR kód, který je strojově rychleji čitelný a se kterým se prokáží průvodčímu ve vlaku, řidiči v regionálním autobuse nebo revizorovi v městské dopravě. Výhodou celého systému je to, že je kompatibilní s rutinně fungujícím celoevropským systémem pro QR jízdenky využívaným u nás Českými drahami. V současné době již zhotovitel dokončuje základní kostru systému a během dvou měsíců se počítá s jeho uvedením do zkušebního provozu. Protože se jedná o první využití tohoto modelu v integrovaném dopravním systému, počítáme s tím, že v prvních měsících bude testován. Po důkladném ověření funkčnosti bude teprve uvolněn pro veřejnost. Pokud se neobjeví problémy, předpokládáme nasazení do ostrého provozu ještě v první polovině příštího roku.
Tisková zpráva 18. 12. 2013, KORDIS JMK, a.s.
Modernizace odbavování cestujících byla zpracována ve dvou úrovních – náhrada papírových předplatních jízdenek čipovými kartami a dále vybudování nového modelu placení jednorázových jízdenek prostřednictvím mobilní aplikace.
1. Čipové karty
V současnosti jsou čipové karty jako jízdní doklad zavedeny již v řadě měst České republiky. Jednotlivé systémy nejsou vzájemně propojené a kompatibilní. Neexistuje norma, která by jejich propojování řešila. Společnost KORDIS JMK připravila projekt, který uvažoval o dovybavení odbavovací systémy u jednotlivých dopravců v rámci IDS JMK potřebným HW a SW a zavedení čipových karet kompatibilních s okolními systémy. Toto řešení by do budoucna umožnilo vytvoření jednotného systému odbavování cestujících na celé Moravě. Společností KORDIS získala pro tento projekt zdroje z evropských fondů. Při administraci projektu jsme však začali postupně čím dál výrazněji narážet na absenci legislativní podpory a chybějící definování rozhraní mezi jednotlivými odbavovacími zařízení a na autorská a licenční práva jednotlivých dodavatelů těchto zařízení u konkrétních dopravců. Ukázalo se, že tento stav není v souladu s pravidly čerpání peněz v rámci evropských projektů a proto nyní uzavírá KORDIS s Regionální radou regionu soudržnosti Jihovýchod Dohodu o ukončení projektu.
Pro KORDIS JMK neznamená ukončení tohoto projektu ukončení snahy o zavedení modernějšího systému odbavení cestujících. S rozvojem nových technologií a trendů, které v době podání žádosti původního projektu ještě neexistovaly, a na základě zkušeností z tohoto projektu budeme nyní analyzovat nové možnosti i včetně toho, jestli původně uvažovaný koncept nebude během několika let překonaný a jestli nebude možné využít efektivnější, modernější a možná i levnější řešení.
2. Projekt POSEIDON ‐ jednorázové jízdenky z mobilu
Zahájením modernizace odbavování cestujících bylo zavedení SMS jízdenek určených pro cestování po Brně ze strany Dopravního podniku města Brna. Koupit se však dají pouze jízdenky pro 2 brněnské zóny (zóny 100 a 101) a platí pouze na linkách číselné řady 1 až 99, byť i u dalších dopravců, kteří některé spoje na těchto linkách vedle DPMB v rámci systému provozují. Jejich rozšíření na železnici či regionální linky není vzhledem k systému odbavování a kontroly jízdních dokladů možný.
KORDIS JMK si zájem cestujících uvědomuje a proto hledal možnosti jak cestujícím umožnit zakoupení jízdenek prostřednictvím chytrých telefonů, které budou platit v celém IDS JMK. Proto před 2 roky začal připravovat projekt s názvem POSEIDON, který umožní pohodlný nákup i následnou kontrolu kompletního sortimentu jednorázových jízdenek v celém systému. Název POSEIDON vznikl jako akronym ze slov: Pohodlný Odbavovací Systém Elektronických Integrovaných Dokladů ON‐line.
Tento systém bude primárně určen pro cestující, kteří nejezdí s IDS JMK denně a nevyplatí se jim tedy předplatní jízdenka, ale přesto využívají veřejnou dopravou poměrně často. Princip bude obdobný jako se známou univerzální jízdenkou a bude to vlastně taková její modernější verze. Cestující si přednabijí určitou částku (např. 156 Kč = cena Univerzální jízdenky) na svůj virtuální účet u KORDIS. Z mobilního telefonu připojeného k internetu si pak budou postupně kupovat jízdenky, za kterou zaplatí z tohoto účtu. Předpokládáme, že takto bude možné zakoupit plný sortiment jednorázových jízdenek v rámci IDS JMK. Místo číselného kódu, jako v případě SMS jízdenky však obdrží QR kód, který je strojově rychleji čitelný a se kterým se prokáží průvodčímu ve vlaku, řidiči v regionálním autobuse nebo revizorovi v městské dopravě. Výhodou celého systému je to, že je kompatibilní s rutinně fungujícím celoevropským systémem pro QR jízdenky využívaným u nás Českými drahami. V současné době již zhotovitel dokončuje základní kostru systému a během dvou měsíců se počítá s jeho uvedením do zkušebního provozu. Protože se jedná o první využití tohoto modelu v integrovaném dopravním systému, počítáme s tím, že v prvních měsících bude testován. Po důkladném ověření funkčnosti bude teprve uvolněn pro veřejnost. Pokud se neobjeví problémy, předpokládáme nasazení do ostrého provozu ještě v první polovině příštího roku.
Tisková zpráva 18. 12. 2013, KORDIS JMK, a.s.

Letiště Mnichov je připraveno na zelenou mobilitu
První chytré evropské autobusové depo Redutowa
Scania představuje nové motory pro autobusy


